Pohled učitele na charakteristiku nadaných žáků a individuální práci s nimi

Pohled učitele na charakteristiku nadaných žáků a individuální práci s nimi

by Alžběta Vodrážková -
Number of replies: 0

Článek od autorek Leire Aperribai a Leire Garamendi nese název: Primary education teachers’ perception of the characteristics and detection of the highly able pupils in the Autonomous Community of the Basque Country

 

 

Týká se v první řadě toho, že mimořádně nadaný žák je tématem inkluze stejně jako žáci s jinými specifickými potřebami ve vzdělávání. Adekvátního individuálního přístupu se mnoha nadaným žákům stále nedostává.

 

Cílem tohoto kvalitativního výzkumu je vědět, jak učitelé vnímají individuální vzdělávání nadaných žáků v předškolním a primárním vzdělávání.

 

Použité metody pro tento výzkum jsou:

-       Hloubkové rozhovory pro učitele. Osnovu těchto rozhovorů chystali, upravovali a ověřovali tři univerzitní profesoři a dvoje rodiče (kteří jsou také členy asociace rodičů nadaných žáků). Celkem bylo provedeno 12 rozhovorů. Pilotní rozhovor byl nejprve dán 7 učitelům pro prozkoumání jeho nedostatků.

-       Rozhovor - polostrukturovaný, tematický, přímý a průzkumný rozhovor

 

Hloubkové rozhovory byly vedeny s cílem shromáždit příběhy učitelů primárního vzdělávání o jejich vnímání vzdělávání mimořádně nadaných žáků. K tomu byl pro učitele navržen polostrukturovaný, tematický, přímý a průzkumný rozhovor:

  • Polostrukturovaný - protože byl navržen scénář 28 otevřených otázek, kde kromě dodržování scénáře měli tazatelé určitou flexibilitu rozšířit nebo upřesnit otázku podle odpovědí dotazovaných
  • Tematický -  protože vědci navrhli scénář rozhovoru na základě konkrétních témat (detekce a hodnocení vysokých schopností, daná pedagogická odezva, jejich odborné znalosti a zkušenosti, hledané a obdržené informace a školení a spolupráce mezi rodinou a školou)
  • Přímý - protože rozhovory byly aplikovány na základě osobní a místní interakce mezi tazatelem a dotazovaným
  • Průzkumný - protože reaguje na cíl řešit problém a být schopen porozumět, vysvětlit a znát ovlivňující faktory.

 

-       Data z rozhovorů byla ještě zpracována pomocí programu Atlas.ti 8.3.20. Tento program generuje kódy.

 

V příbězích z 12 rozhovorů bylo stanoveno 52 kódů. Byly zařazeny do 6 rodin nebo aspektů:

-       Charakteristika nadaných žáků

-       Vnímání nadaných žáků

-       Detekce a hodnocení

-       Vzdělávací a sociálně-afektivní potřeby nadaných žáků