Článek od autorek Leire Aperribai a Leire Garamendi nese název: Primary education teachers’ perception of the characteristics and detection of the highly able pupils in the Autonomous Community of the Basque Country
Týká se v první řadě toho, že mimořádně nadaný žák je tématem inkluze stejně jako žáci s jinými specifickými potřebami ve vzdělávání. Adekvátního individuálního přístupu se mnoha nadaným žákům stále nedostává.
Cílem tohoto kvalitativního výzkumu je vědět, jak učitelé vnímají individuální vzdělávání nadaných žáků v předškolním a primárním vzdělávání.
Použité metody pro tento výzkum jsou:
- Hloubkové rozhovory pro učitele. Osnovu těchto rozhovorů chystali, upravovali a ověřovali tři univerzitní profesoři a dvoje rodiče (kteří jsou také členy asociace rodičů nadaných žáků). Celkem bylo provedeno 12 rozhovorů. Pilotní rozhovor byl nejprve dán 7 učitelům pro prozkoumání jeho nedostatků.
- Rozhovor - polostrukturovaný, tematický, přímý a průzkumný rozhovor
Hloubkové rozhovory byly vedeny s cílem shromáždit příběhy učitelů primárního vzdělávání o jejich vnímání vzdělávání mimořádně nadaných žáků. K tomu byl pro učitele navržen polostrukturovaný, tematický, přímý a průzkumný rozhovor:
- Polostrukturovaný - protože byl navržen scénář 28 otevřených otázek, kde kromě dodržování scénáře měli tazatelé určitou flexibilitu rozšířit nebo upřesnit otázku podle odpovědí dotazovaných
- Tematický - protože vědci navrhli scénář rozhovoru na základě konkrétních témat (detekce a hodnocení vysokých schopností, daná pedagogická odezva, jejich odborné znalosti a zkušenosti, hledané a obdržené informace a školení a spolupráce mezi rodinou a školou)
- Přímý - protože rozhovory byly aplikovány na základě osobní a místní interakce mezi tazatelem a dotazovaným
- Průzkumný - protože reaguje na cíl řešit problém a být schopen porozumět, vysvětlit a znát ovlivňující faktory.
- Data z rozhovorů byla ještě zpracována pomocí programu Atlas.ti 8.3.20. Tento program generuje kódy.
V příbězích z 12 rozhovorů bylo stanoveno 52 kódů. Byly zařazeny do 6 rodin nebo aspektů:
- Charakteristika nadaných žáků
- Vnímání nadaných žáků
- Detekce a hodnocení
- Vzdělávací a sociálně-afektivní potřeby nadaných žáků