Domácí úkol

Výtvarná práce s dítětem v předškolním věku

Výtvarná práce s dítětem v předškolním věku

by Kateřina Paulíčková -
Number of replies: 4

Ráda bych se v rámci svého akčního výzkumu zaměřila na změny v chování dívky (5let), kterou pravidelně hlídám. Problémy v chování se objevují zejména v momentě, kdy s ní výtvarně tvořím - hodně se vzteká, odmítá spolupracovat. Ráda bych přišla na to, proč se tak děje a mým záměrem je použít techniky amerického přístupu k výtvarné výchově (Studio Based Art Education). 

In reply to Kateřina Paulíčková

Re: Výtvarná práce s dítětem v předškolním věku

by Matěj Rašovský -

Zajímavé. Zajímalo by mě, jestli pak by tato technika šla využít i ve skupině dětí.

In reply to Matěj Rašovský

Re: Výtvarná práce s dítětem v předškolním věku

by Kateřina Paulíčková -
Studio Based Art Education se normálně využívá ve školách v celých skupinách. Přístup je odlišný od toho našeho tím, že třída se promění ve studio s různými centry. Každé centrum má k dispozici jinou výtvarnou techniku, Uprostřed studia se pak nacházejí inspirativní zdroje (knihy, časopisy). Zadání se dává vždy dost obecné a vychází ze zájmu dětí. Každé dítě tak má možnost z obecného zadání vytvořit konkrétní a vybrat si libovolně výtvarnou techniku. Na konci hodiny pak dochází k tomu, že se díla rozvěsí na zeď a společně s učitelem se slovně hodnotí - hodnotí se zejména barevnost, kompozice, výrazové prostředky, nápaditost. Učitel se tak vyvaruje hodnocení líbí x nelíbí, které je v našem prostředí bohužel časté.
In reply to Kateřina Paulíčková

Re: Výtvarná práce s dítětem v předškolním věku

by Matěj Rašovský -

Děkuji za rozšíření obzorů!

In reply to Kateřina Paulíčková

Re: Výtvarná práce s dítětem v předškolním věku

by Zuzana Pelikánová -
Ahoj Katko,
pracuji s dětmi předškolního věku. Uvažuji, jak bych Ti mohla poradit. A co napsat nejdřív.
Děti se v tomto věku teprve všechno učí a poznávají, což je jasné. K mnohým věcem,aktivitám
si teprve vztah vytvářejí. Pokuď třeba k výtvarným aktivitám nejsou rodinou vedeni, podporováni atd. - je to pro ně
nová věc. Všeobecně si nedovedu představit, že většina dnešních rodičů s dětmi dělá - art and craft. To je spíš záležitost a aktivita,kterou
děti objevují v předškolním zařízení pod vedením pedagogů. Takže dělat výtvarku není samozřejmostí pro děti.
Ohledně Tvé žákyně - je dobré zjistit -jaké zájmy dítě má - a od toho se odrazit. To už asi víš. Třeba jaká je její neoblíbenější hračka,TV postavička,co ráda dělá ve volném čase atd - výtvarnou aktivitu bych odpíchla od těchto zájmů. Důležité je také zamyslet se, kdy aktivitu provádíš. Ve které části dne. Předškolní děti jsou více otevřené novým aktivitám ráno - když jsou nejvíc fresh. Toho využíváme nejvíce v předškolním zařízení. Víme,že s dětmi uděláme nejvíc v době mezi 8:30 - 11:30. Pře obědem můžou mít hlad a po obědě nastává útlum:)
Zajímavý je aspekt,který jsem získala z vlastní zkušenosti - i takto malé děti - většinou - nerady chybují a pokuď nejsou confident - bojí se zkoušet nové věci. Také jim už třeba někdo mohl říct, že kreslit neumí - sourozenec,kamarád - a o to víc se budou bát zkusit něco nakreslit, namalovat. Takže třeba v anglickém kurikulu - je důležité před psaním- a s tím souvisí třeba i kreslení - jejich developmnent of mark making. Dělání čar,křivek,čmárání - úžasné je to dělat na velké ploše - natáhnout si roli papíru na zem - a být artistic. Výtvarné aktivity se dají spojit s přečtením oblíbené knížky. Přečteš oblíbenou knížku a potom na ni vystavíš - art aktivitu. Doporučila bych dát do googlu- art and craft activities for 5 years old.
V tvém případě se také jedná o zvyk. Děti milují rutinu. Dobré se je zeptat - co normálně v tomto čase dítě dělá s rodiči? Pokuď sedí na Ipadu - aktivita výtvarná se může jevit jako nezajímavá. Navíc neznamená, že to co máme rádi my - art - mají rádi i děti.
Práce s malými dětmi je proces,který je hlavně o trpělivosti,postupném vývoji. I takto malé děti musíš namotivovat. Popřípadně odměnit. A chválit.
Je užasné,že s ní chceš dělat výtvarku. Každá Tvá aktivita postupně vytváří u tohoto dítěte vztah k výtvarnu,což je samo o sobě úspěch.
Měli jsme ve třídě chlapečka,který každý svůj výtvarný počin zničil,protože si myslel,že to neudělal dobře a pěkně. Další předškolní dítě tvrdilo,že kreslit neumí,že dělá jenom čmrkanice a vždy znejistělo při nějakém těžším výtvarném úkolu - nebo dokonce nechtělo ve výtvarném počinu pokračovat. Měl nízké sebevědomí - díky staršímu bratrovi - s kterým se porovnával a který ho asi nevybíravě hodnotil. Příběhů je spousty.
Jsou děti,které si sednou k barvám a sami si malují. Nic o nich nevíš. Ale je jich menšina. Ten zbytek potřebuje podporu.
:) Prostě je úžasné pracovat s dětmi - protože každé dítě je jiné a také má různé preference. A každému trvá různou dobu než si vytvoří vztah k různým aktivitám. Role nás pedagogů - zejména předškolních - spočívá v tom vést děti - k objevování nových věcí.
Přeji hodně štěstí do budoucna a kdyby jsi chtěla sdílt nějaký výtvarný počin Tvé studentky - budu ráda. Popřípadně můžu nasdílet to,co jsme ve výtvarce dělali my s našimi předškoláky.
S pozdravem,
Zuzka Pelikánová