Kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
Nápady na aktivitu v hodině/hodinách:
- Zeptat se žáků, jaká média znají a k čemu podle nich slouží.
- Shrnutí informací z bodu jedna a utřídění různých druhů médií.
- Upozornit na problematiku pravdivosti zpráv v médiích a na to, že není pravda vše, co v médiích najdou. Propojit s kvalitou určitých médií a jejich spolehlivostí.
- Ukázat příklady různých médií (noviny, časopisy, rádiové stanice, internet).
- Říct si, co žáci vědí o reklamě. Upozornit na její schopnost, ovlivnit rozhodování jiných a na to, že nám o představovaném výrobku či službě nemusejí nic říct. Zmínit rozdíl mezi reklamou a propagandou. I u propagandy ukázat její nebezpečnost. (k obojímu připojit praktické příklady, videa reklam, různé propagační letáky z určitých kampaní)
- Jen krátce zmínit problematiku sociálních sítí a jejich potenciální nebezpečnost pro neopatrné uživatele. (možná i diskuze o tom, proč musíme být na sociálních sítích opatrní)
- Možné připojit krátký úkol, při kterém by žáci sami vyhledali propagandistické kampaně, které někdy proběhly a krátce je představili. Klást důraz na použití správných zdrojů informací. (v případě potřeby by bylo dobré žákům s tímto bodem trochu pomoci). Nebo úkol vymyslet příklady rizikového chování na sociálních sítích.