-aktivita na začátku hodiny – přinesla bych do hodiny např. nějakou pěknou fotografii, nakreslený obrázek… zdůraznila bych to, jak dlouho musel autor nad dílem strávit než ho dokončil a během sekundy bych dílo zničilo > úvod hodiny
Teorie:
-co je vandalismus
-motivy vandala (pomsta, jednání pod vlivem drog či alkoholu, nuda, machrování…)
Druhy vandalismu
- hrabivý - např. rozbíjení automatů - cíl získat vhozené mince;
- taktický - cílem je upoutat pozornost;
- ideologický - upozornit na vlastní postoje nebo požadavky;
- mstivý - má podobu odplaty za skutečnou nebo domnělou křivdu (odplata za něco - např. žák ničí majetek školy jako pomstu za chování učitele nebo špatnou známku);
- hravý - např. sázka o to, kdo rozbije více oken, pouličních lamp apod.;
- zlostný - jako výraz zloby nebo závisti (např. ničení drahých aut).
- jaké pocity mohou u vandala nastat (uspokojení, lítost, stud, agresivita…)
-jaké pocity mohou nastat u toho, komu je majetek zničen či poškozen
-jaké postihy mohou hrozit
-termín odvozen od kmene Vandalů – plenění Říma (propojení s dějepisem)
-jak se proti vandalismu bránit - prevence (kamery, upozorňující značky, hlídané objekty ostrahou, morální kredit jedince…)
-proč je vandalismus nepřijatelný (poškození majetku, psychická a finanční újma poškozeného, hanba, zneuctění památky osob – zničení náhrobků, nevzhledné prostředí či budovy, nenávratně způsobené škody – vzácné historické předměty, budovy apod.)
-zdůraznění občanských práv a svobod – ničení majetku druhých tam nepatří
-na koho se obrátit, pokud jsme svědky vandalismu - policie
prezentace s ukázkami vandalismu
- zničení výstavy o Miladě Horákové
- socha Winstona Churchilla
- Karlův most...a další
-aktivita: vyfotit projevy vandalství ve vašem okolí (graffiti, zničená zeleň, budovy…), jaký z toho máte dojem, co ve vás vyvolává pohled na zničené stromy, budovy, věci? Myslíte si, že stálo za to je zničit, že to teď vypadá lépe? – diskuze ve dvojicích a porovnání vyfocených fotografií
-aktivita: možné propojit i s enviromentální výchovou a ve vyhrazený čas vyučovací hodiny např. sbírat odpadky v blízkosti školy, vyčistit graffiti, vysadit nové stromy atd. (aby si uvědomili, že když něco zničí, poškodí, vyhodí apod., tak musí přijít někdo jiný a škodu napravit) -> aby si vážili práce či majetku jiných lidí a neničili ji/ho