Helena má za sebou zkušenost s domácím násilím, nějaký čas bydlela se svými dětmi v azylovém domě. Je silnou obhájkyní ženských práv.
Helena by mohla být citlivá k sociálním tématům, mohla by negativně hodnotit pokusy žáků o vychloubání se. Je možné, že by akcentovala ve výuce právě téma ženských práv.
Mohla by se zaměřit právě na tuto problematiku a její možná řešení, kde by se mohla opírat i o vlastní zkušenost. Je otázkou, zda by s žáky chtěla tuto zkušenost sdílet.
Mohla by být vnímavá vůči náznakům šikany ve třídě a netolerovat tyto náznaky, ve výuce by mohla klást důraz na prevenci šikany a násilí. Na základě svých zkušeností by mohla žáky zajímavým způsobem seznámit s problematikou azylových domů a sociální tematikou obecně, na druhou stranu hrozí pronikání subjektivních soudů do výuky tohoto tématu (ať už pozitivních či negativních).
Heleninou největší předností je osobní zkušenost, mohla by se zaměřit na oblast
- domácího násilí (obecně jeho detabuizace - formy, okolnosti, důsledky - psychické, zdravotní, vztahové)
- systému (ne)státní pomoci v nejbližším okolí (neziskové organizace, krizová centra, azylové domy aj.)
- komunikace (praktické dovednosti, ukázkové situace - jednání s agresorem, asertivita...)
- užitečná by byla návštěva osoby z praxe (sociální pracovnice, psycholog) nebo přímo exkurze do azylového domu aj.
- domácího násilí (obecně jeho detabuizace - formy, okolnosti, důsledky - psychické, zdravotní, vztahové)
- systému (ne)státní pomoci v nejbližším okolí (neziskové organizace, krizová centra, azylové domy aj.)
- komunikace (praktické dovednosti, ukázkové situace - jednání s agresorem, asertivita...)
- užitečná by byla návštěva osoby z praxe (sociální pracovnice, psycholog) nebo přímo exkurze do azylového domu aj.
Helena by mohla být svou zkušeností ovlivněna natolik, že by ji spatřovala v každém negativním chováním dětí a některé situace by brala příliš vážně (př. dítě přijde s modřinou - hned by v tom viděla domácí násilí).
Naopak téma domácího násilí by mohla umět hezky citlivě uchopit. Stejně tak tema ženských práv.
Naopak téma domácího násilí by mohla umět hezky citlivě uchopit. Stejně tak tema ženských práv.
Díky své zkušenosti by mohla umět žákům citlivě podat právě témata jako domácí násilí, ženská práva, systém státní i nestátní pomoci.
Dále si také myslím, že by byla absolutně netolerantní byť jen k náznakům šikany mezi žáky.
Dále si také myslím, že by byla absolutně netolerantní byť jen k náznakům šikany mezi žáky.
Helena je určitě, kvůli traumatické zkušenosti s domácím násilím, mnohem vnímavější k projevům jakéhokoli násilí a šikany mezi lidmi, tedy i mezi studenty ve třídě. Mohla by otevírat tato témata a diskutovat o nich se studenty. Studenti k ní mohou mít větší důvěru, vzhledem k tomu, že má takovéto zkušenosti. Je však důležité, aby se naučila pracovat s nějakým možným negativním postojem k mužům. Ve třídě je důležitá rovnost všech studentů.
Helena by se mohla zajímat více než jiní učitelé o to, v jakém prostředí její žáci vyrůstají a mohla by jim umět dobře naslouchat. Je možné, že při řešení nějakého problému ve třídě se bude spíše zastávat dívek a vůči chlapcům bude zaujatá. V rámci výuky by mohla přehnaně zdůrazňovat téma ženských práv.
Učitelku Helenu vidím jako hodnou učitelku, která by žákům při jakémkoli problému pomohla, snažila by se ho vyřešit. Domnívám se, že by ráda mluvila o tématu „Domácí násilí“, kde by žákům přibližovala, jak každý den byl pro ni těžký, jak se každý den bála o svůj život a přemýšlela, zda vůbec další den ještě uvidí/přežije. Myslím si, že učitelka by žáky neustále podporovala v tom, aby se nebáli jakýkoli problém, jakýkoli i sebemenší násilí, někomu sdělit.
Předpokládám, že by Heleny zkušenost ovlivnila především její sociální cítění. Byla by senzitivnější směrem k problémům dětí, zajímala by se o jejich rodinné zázemí a snažila by se jim co nejvíce pomoci. V hodinách by pravděpodobně věnovala větší pozornost rizikovému chování, jeho následkům a možnostem jeho řešení pro všechny strany.
Helena by mohla svojí životní zkušenost žákům zprostředkovat, ale je velmi důležité, aby si ohlídala to, jaký typ žáků má ve třídě - zda jí následně budou vnímat i nadále jako silnou osobnost s autoritou. To že se totiž ze své situace dostala, ještě neznamená, že i u mladších žáků nemusí dojít ke stigmatizaci.
Helena by mohla žákům přiblížit jak téma ženských práv a jeho důležitost, tak přiblížit téma azylových domů a jejich významu. Z kontextu nelze vyčíst, je-li otevřená diskuzi i o domácím násilí, např. kladla-li by důraz na výuku prevence či jednání v případě možných náznaků takového chování. Zároveň by mohla lépe odhalit možné problémy u dětí, které např. mohou být týrány/šikanovány, neboť může být vůči chování a reakcím v takové situaci citlivější.
pokud je silnou obhájkyní, může hodně ostře vystupovat k lidem, kteří ženská právě porušují...sama si tím prošla, takže je psychicky i dost zranitelná a tudíž velmi vášnivá ohledně ženských práv...na druhou stranu ve třídě, pokud tuhle zkušenost bude chtít sdílet (taky nemusí ukázat svou zraněnou stránku, aby toho nebylo zneužito), ale i bez sdílení se může zabývat témata jako je šikana, domácí násilí atd.
Její zkušenost by studentům určitě mohla pomoci při jejich rozvoji, zejména v sociální oblasti. Důležité by také bylo, aby jako obhájkyně ženských práv nezačala nějakým způsobem znevýhodňovat mužské pohlaví.
Tato učitelka by mohla žákům poskytnout vhled do sociální problematiky a ilustrovat to na svých vlastních zkušenostech. To by mohlo být pro žáky zajímavé a vzbudit to v nich sociální cítění. Důležité je, aby její horlivé hájení ženských práv nehraničilo s misandrií.
Helena by mohla lépe vnímat klima ve třídě, včas si všimnout šikany a následně jí zabránit.
Její znalosti a zkušenosti by mohly být při výuce přínosem. Bude zřejmě citlivější na bezpráví a nerovnost ve třídě.
Akcentuje témata lidských práv, nová témata jako "me too", transgender apod. nemá v jejím podání výsměšný tón jako u většiny české společnosti.
Životní zkušenost ji dělá empatičtější a tolerantnější ve vztahu k dětem s horším sociálním zázemím.
Životní zkušenost ji dělá empatičtější a tolerantnější ve vztahu k dětem s horším sociálním zázemím.
Jistě se bude jedna o učitelku, která je citlivá k sociální a rodinné problematice. Myslím, že by mohla nastat situace, kdy bude upřednostňovat žačky nad žáky.
Helena bude pravděpodobně hodně citlivá v rámci témat rovnosti pohlaví, feminismus, genderu, rodiny a sociálního zabezpečení.
Jak zde píší ostatní, dá se očekávat, že bude Helena citlivější k tématům rodiny a násilí. To může být jak prospěšné, tak zároveň nebezpečné, pokud nedovede najít hranici, kde už by bylo ono hájení ženských práv přehnané. V extrémních případech může mít kvůli tomu konflikty s některými chlapci a také s rodiči.
Helena bude pravděpodobně citlivější k jistým tématům. Bude se snažit zamezit šikaně ve třídě a pokoušet se stírat sociální nerovnosti.