Deti ze stanice Leningradska - reflexe

Deti ze stanice Leningradska - reflexe

by Natálie Maurerová -
Number of replies: 0

Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?

Oceňuji především samotný výběr filmu, pustit se do takhle silného dokumentu chce jistě odvahu. Líbí se mi aktivity před filmem, postupné seřazení jednotlivých tvrzení je dobrý nápad sloužící k zamyšlení se nad základními hodnotami, nicméně osobně spatřuji některé formulace za lehce zavádějící (např. nemít možnost se vdát), chtěly by přeformulovat. Aktivitu vztaženou na svou rodinu bych koncipovala spíše jako 5 bodů, které mohou obsahovat jak negativa, tak pozitiva; myslím, že pro některé žáky, kteří mají rodinnou situaci polarizovanou, bude těžké vymyslet stejný počet pozitiv jako negativ, navíc to podle mého ani není nutné.

Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit? Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?

Osobně mám pocit, že část po filmu je nedostatečná. Film rozdmýchá velice silné emoce, a aktivity, jež potom mají následovat, mi nepřijdou adekvátní k stabilizaci možných emočních dozvuků na žáky. Přestože část "Na koho myslíš" vychází přímo z materiálů jsns, nejsem s ní vůbec spokojena, pro mě konkrétně jednotlivé osudy absolutně převyšuje celková situace; děti ve filmu pouze reprezentují zástupy dalších, kteří jsou ve stejné bezvýchodné situaci. Směřovala bych tedy svou pozornost spíše směrem komplexnějším, jaká sociální platforma v Rusku (ale i jiných státech s obdobnými problémy) chybí, jak by se dala daná situace řešit. Zamýšlela bych se s žáky nad otázkou, jak vnímají obdarovat takové děti penězi, jestli by pro ně nebyla adekvátnější jiná pomoc atd. Se staršími studenty bych zkusila přemýšlet nad strukturou péče o opuštěné a bezprizorní děti u nás, dohledat v ruské legislativě faktické informace o jejich systémech, modely porovnávat a diskutovat nad tím, čím tyto propastné rozdíly vznikají a co s tím. 

Nevím, co si myslet o poslední aktivitě, která akcentuje jako největší problém dokumentu závislostní chování. Podle mého je závislostní chování v tomto kontextu pouze doprovodným jevem a nemělo by mít zde dominantní postavení. Jako daleko stěžejnější vnímám primární otázku dětského bezdomovectví.

Dále můžete připsat jakýkoliv svůj další komentář toho, co Vás v souvislosti s filmem zaujalo nebo oslovilo, a rádi byste to sdíleli s ostatními.

V průběhu lekci její tvůrci mluvili o adresátech jako o dětech, což podle mého není na místě. Vzhledem k tíživosti dokumentu, bych tuto lekci zařadila až do stádia adolescence, nikoli do dětského věku. 

Určitě bych také s žáky neopomenula momenty, kdy i samotné děti ubližují a páchají zlo jiným - viz. beranice bezdomovcům, lze na tom demonstrovat, že zlo plodí zlo, a přestože jsou rozmluvy s dětmi mnohdy čisté, začíná v nich už rezonovat agrese, začínají přijímat vzorce deviantního chování jako normu. 

V neposlední řadě předpokládám, že by se jistě některý z žáků/studentů zajímal o to, jaká je situace opuštěných dětí v Rusku nyní, zda se nějak stabilizovala nebo přetrvává. Zajímalo by mě, zda tvůrci lekce na toto mají připravené odpovědi. Když jsem se sama snažila o dohledání tohoto na internetu, tak jsem vzhledem k uvolňování/neuvolňování pravdivých informací z Ruska nebyla s patřičnými nálezy příliš úspěšná(zároveň ale připouštím i možnost, že prostě na internetu neumím dobře hledat).