Dotazník (Svobodová)

Dotazník (Svobodová)

от Kateřina Hejnišová -
Количество ответов: 5

V první otázce mi vadí způsob zadání (ne že bych ale neměla výtky k nabízeným možnostem odpovědí) – nejprve se ptá, co charakterizuje POHLED na češtinu (tedy ptá se na postoj k jazyku, ne?!), ale vzápětí se řeší užívání. Možná jde o nějaký můj subjektivní problém, ale myslím, že by toto mělo být od sebe odděleno. Chápu, že vyhodnocovat kvalitativní dotazník (tedy otevřené odpovědi) je náročné, ale vnímám to jako přínosnější, pokud zjišťujeme postoje k jazyku. Nabízené varianty se mi zdají „zavádějící“.

Zadání druhé otázky podle mě návodně vede k tomu, že podle zadavatele je spisovná čeština důležitá, což by mohlo ovlivňovat odpovědi – tedy zkreslovat výsledky.

Není mi jasné, proč se ve třetí otázce ptá plurálem, přijde mi to opět trochu „zavádějící“ – už proto, že např. první dvě otázky se ptají i na nějaké pořady, což je silně závislé na tom, kdo a jaké pořady sleduje (to ale z dotazníku nezjistíme). Nabízené varianty by měly být specifikované – např. ve škole (minimálně specifikovat stupeň).

U páté otázky mám problém se slovem „ovládání“. Vnímám rozdíl mezi užíváním a ovládáním. Bylo by například hezké, kdyby ho ovládat uměli úplně všichni (ve smyslu všichni občané ČR; už proto, že se ho učíme minimálně 9 let ve škole), ale užívání už je vázáno na komunikační situaci.

Otázka číslo šest mi vadí snad úplně celá – už proto, že je příliš obsáhlá, „nepřehledná“ atd. Souhlasím také s tím, že je nehomogenní a že přepis zřejmě respondenta ovlivní.

V sedmé otázce by podle mě mělo být specifikováno, zda jde o projevy psané, nebo o projevy mluvené.

Dvanáctá otázka – je zde pojem „nespisovná čeština“, ale ze zkušenosti vím, že za nespisovnou považují laici i hovorovou… Z výsledků nebude jasné, zda si rozdíl uvědomují. Dále třeba ve „třináctce“ se nedozvíme, v jakých situacích (konkrétně) to potřebují.

Pardon, ale „čtrnáctku“ bych označila jednoduše jako průšvih.

V patnácté otázce je nejprve vztah, pak představy – moc nechápu, proč tam není jen „…jeden z názorů, který Vám vyhovuje.“ V jednotlivých "názorech" se pak střídají „změny v kodifikaci“ a „změny v příručkách“. Myslím, že by to mohlo ovlivnit odpověď.

Člověk, který v „patnáctce“ zaškrtne první „názor“, má v šestnácté otázce odpovědět co?

В ответ на Kateřina Hejnišová

Re: Dotazník (Svobodová)

от Hana Dufková -

Kateřino, moc děkuju za poctivé čtení. Vaše postřehy jsou skvělé, vypíchla jste spoustu důležitých bodů.

Konkrétně: Máte pravdu, v našem dotazníku, dotvoříme-li jej, určitě budeme muset pamatovat na rozdíl pohled × užívání × ovládání. Taky musíme vždy explicitně stanovit, jestli se bavíme o psanosti nebo mluvenosti. Kdybychom se dostali k otázkám kodifikace, je taky vždy třeba říct, jakou kodifikaci máme na mysli (viz pluralita kodifikací, jak o ní psali např. Prošek - Smejkalová).

В ответ на Kateřina Hejnišová

Re: Dotazník (Svobodová)

от Kateřina Žádníková -

V mnoha ohledech souhlasím s Káťou, tak se vrátím hlavně k tomu, co mně vadilo nejvíc.

Moc nesouhlasím se zněním odpovědí na otázky. Například u otázky číslo 2 (Který z následujících výroků nejlépe odpovídá Vašemu názoru na důležitost spisovné češtiny) zní první odpověď Spisovná čeština má velký význam. Je živá a naprosto vhodná v psané i mluvené podobě. Spojuje všechny občany České republiky, mladší i starší. Měla by se využívat co nejvíc.“  V podobném duchu se nese většina odpovědí na otázky, u nichž je třeba vybírat z několika možností pouze jednu. Myslím si, že se respondent bude hůře ztotožňovat s některou z odpovědí. Volila bych variantu strožejších odpovědí (např. pouze Spisovná čeština má velký význam.) a buď by mi taková odpověď stačila, nebo bych se tázala i na odůvodnění, proč respondent zaškrtl tu kterou odpověď (např. „Zvolte jednu z nabízených možností a svou volbu odůvodněte.“). Rozumím ale tomu, že vyhodnocovat slovní odpovědi je náročnější. Zde to ale podle mě ani neulehčuje vyplňování respondentovi (logicky je pouhé zaškrtávání nejen lehčí na vyhodnocování, ale i vyplňování), protože nebude schopný se kvůli rozvitosti odpovědí rozhodnout.

 

Pojem „nespisovná čeština“ mi v dotazníku ale moc nevadí, vzhledem k tomu, že je dotazník evidentně určen pouze odborné veřejnosti, u níž snad můžeme nějakou znalost terminologie předpokládat. Kdyby ne, byl by každý takový dotazník jen zahlcen „…tím je myšleno“. Pardon, prezentaci jsem si prohlédla až po odeslání a už nesouhlasím ani sama se sebou a upravuji. Je pravda, že je dost možné, taková shoda nepanuje ani mezi odbornou veřejností. Navíc, když si vzpomenu, že je to vlastně široká škála povolání.

 

Čtrnáctá otázka mi taky nepřijde moc šikovná, na druhou stranu je tam alespoň možnost odpovědět mimo možnosti. Na druhou stranu tam moc prostoru pro vlastní vyjádření není.

„Postoj“ zadavatele dotazníku si myslím je jasný u valné většiny otázek („krásná spisovná čeština“), ne jen u té druhé. Obecně mi otázky přijdou dost zavádějící, nepřehledné, matoucí a trochu návodné.

В ответ на Kateřina Žádníková

Re: Dotazník (Svobodová)

от Hana Dufková -

Ta rozvitost odpovědí přináší právě i vyšší pravděpodobnost nesouladu s nějakou její částí a nutnost "vecpat se" do názoru, s nímž plně nesouzním. Toho bychom se měli při tvorbě našeho dotazníku vyvarovat. Krásná spisovná čeština je opravdu velký priming... Jak by si nějaký průměrný středoškolský učitel dovolil proti tomu ve svých tvrzeních jít.

Moc díky za reakci. 

В ответ на Kateřina Hejnišová

Re: Dotazník (Svobodová)

от Adéla Kadeřábková -


Jako první, ještě než jsem si dotazník vůbec celý přečetla, mě zarazila jeho nepřehlednost. Možná se jedná jen o nějakou moji osobní "úchylku" , ale myslím si, že nejsem jediná, kdo si už při pohledu na první stránku řekl, že by se mu do vyplňování vlastně moc nechtělo. Text je v prostoru příliš nahuštěný, zvolila bych proto větší řádkování. Prostě bych dala dotazníku nějakou pro oči příznivější formu, dá - li se to tak vyjádřit.

Když se podívám na způsob pokládání otázek a možnosti odpovědí, souhlasím s Kateřinou. Některé otázkoy jsou skutečně zavádějící a mezi některými možnostmi jsou tak malé rozdíly, že jsem si je musela několikrát přečíst a pořádně se zamyslet, ke které možnosti bych se přiklonila. Nedokážu si pak představit, jak moc by se s tím "trápil" laik a zda by jeho odpověď byla tedy vůbec relevantní. Dost možná by zaškrtnul jednu možnost, protože by se mu nad tím nechtělo moc přemýšlet.

Celkově bych náš dotazník chtěla sestavit přehledněji a "jednodušeji", aby se nemohlo stát, že respondent nebude rozumět otázce a nebude schopný najít odlišnosti mezi jednotlivými možnostmi odpovědi.