ZŠ Turnov

ZŠ Turnov

von Anežka Poulová -
Number of replies: 2

Velmi srozumitelné, přehledné a podrobné. Zajímalo by mě ale, jestli to v praxi opravdu probíhá tak, jak je zde uvedeno. Například toto: „Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně na celý školní rok, aby se nadměrně nenahromadily v určitých obdobích.“ mi přijde skoro nereálné – pololetky těžko můžou psát v průběhu roku. Také mi přijde zvláštní, že by učitelé schovávali veškeré písemky („Hodnocení je pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné.“) a to vůbec nemluvím o tom, jak by mohl učitel doložit hodnocení takového ústního zkoušení?

Taky jsem narazila na dvě tvrzení, které mi přijdou trochu v rozporu - opravte mě, jestli to špatně chápu:

„Stupeň prospěchu se neurčuje na základě průměru z klasifikace za příslušné období.“ a „Výsledná známka musí odpovídat známkám, které žák získal a které byly sděleny zákonným zástupcům“. Abych to ještě podtrhla, na úplném konci je napsáno ještě toto: "Známka na konci klasifikačního období by se neměla lišit více než o jeden stupeň oproti čtvrtletnímu průběžnému hodnocení (listopad, duben).“ Přijde mi, že to nemůže v praxi moc fungovat...

Potom tam byla věta „Není přípustné přezkoušet žáky koncem klasifikačního období z látky celého období.“, u které nechápu, jestli to znamená, že se nesmějí psát pololetní písemky? Navíc žáci by přece nakonec měli umět všechno, tak nechápu, proč by se nemohli ze všeho zkoušet!

Ještě mě zarazilo, že „Pokud to není jediný zdroj informací, nemusí žáci dopisovat do sešitů látku probranou za dobu jejich nepřítomnosti". Nemyslím si, že je nutné, aby žáci neustále něco opisovali, když si informace mohou najít jinde, ale přeci jen - je to základní škola, toho učení není tolik a myslím si, že jeden ze způsobů jak žáky donutit, aby alespoň nahlédli, co se v době jejich nepřítomnosti probíralo, je donutit je dopsat si sešit. Pochybuju, že se dobrovolně prokoušou učebnicí nebo si ze zájmu vyhledají promeškanou látku na internetu - to množství informací je spíš odradí.

Zaujala mě i kritéria klasifikace – v  předmětech naukového zaměření jsou hodně přísná, vystavěná zřejmě podle Bloomovy taxonomie, ale chtěla bych vidět, kolik dětí má teda na té škole 1 a 2. V předmětech výchovného zaměření jsou kritéria dost volná – stačí, když „o daný předmět projevuje (žák) zájem, v přípravě na vyučování je (žák) svědomitý“. Moc znalostí mít nemusí.

U sebehodnocení žáků mi přišlo, že je oproti ostatním formám hodnocení docela obecné, ale v praxi jsem se s tím ještě nesetkala a tak si ani neumím představit, co by tu mělo být uvedeno.

Ocenila jsem, že zde uvádějí podrobnou osnovu, co má obsahovat slovní hodnocení.

In reply to Anežka Poulová

Re: ZŠ Turnov

von Luisa Dudáková -

Myslím si, že hodnocení je zpracováno důkladně a obsáhle, ale také jsem objevila několik nejasností či nesrovnalostí:

4. Výsledky práce v zájmových útvarech organizovaných školou se v případě použití
klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni:
pracoval(a) úspěšně
pracoval(a)

Jak se rozlišuje mezi těmito dvěma stupni? Chybí zdůvodnění.

V případě negativního hodnocení poskytne žákovi možnost pro dosažení úspěšnějšího
hodnocení.

A co se žáky, kteří se vůbec neučí a dostávali by 5 pokaždé? To je má učitel zkoušet každou hodinu?

Stupeň prospěchu se neurčuje na základě průměru z klasifikace za příslušné období.

Pokud jsou známky rovnocenné - např. test z každé kapitoly, proč by se nemohl dělat průměr? Jak by se vlastně známky během roku využili? Kdyby se pořád jen přihlíželo k tomu, že žák mohl být indisponován apod., tak by měli všichni 1 a hodnocení by nic nehodnotilo.

účelem zkoušení není nacházet mezery ve vědomostech, ale hodnotit to, co umí

Toto tvrzení mi připadá sporné. Pokud je zkoušení a hodnocení chápáno jako součást procesu učení, je potřeba také odhalit, v čem jsou žákovy slabiny, doplnit chybějící znalosti, opravit chyby...Je to i reflexe pro učitele, co by měl se třídou ještě procvičit.

Samostatně a produktivně nebo podle menších podmětů učitele uplatňuje osvojené poznatky

Zde by mělo být slovo podnětů.

Naopak se mi velmi líbila část 6.1.7. Kritéria klasifikace v předmětech naukového zaměření

Myslím si, že by bylo dobré, aby si žáci i rodiče byli vědomi toho, že známka vyjadřuje velmi komplexní vztah k učivu, nejen to, jestli se někdo našprtá na test.

Celkově bych řekla, že tato část ŠVP obsahuje všechny důležité informace, většinou dobře formulované, jen občas příliš zdlouhavé. Jinak jsem také zastánce číselného hodnocení (+slovního v případě specif. potřeb.) Souhlasím s mírnějším hodnocením u výchovných předmětů, akorát mi daná škála nepřipadá moc jasně určená.