Když jsem si text před 8 lety přečetla poprvé, tak mi připadal neutrální.
Něco mi tam ale "nesedělo". Tak jsem začala hledat mezi řádky a
analyzovat množstvi prostoru, jež autor věnoval teoriim deficitu (co je
odlišné je defektní, tj poruchové, patologické atp) a kolik prostoru
věnoval kritice těchto teorií. Dále jsem si po opakované analýze textu
začala všímat slovnich spojeni, jichž autor používá, a které nám na
první pohled připadají "normální".
Jako ukázka letentního, tedy nevědomého, nezáměrného rasismu je
tento text velmi vhodný.
Jen připomenu definici nepřímé diskriminace
jako "zjevně neutrálního opatření kritéria či praxe, jež ve svém
důsledku vede k diskriminaci..." - Pomocí této definice ze směrnice EC
2000/43 tak můžeme analyzovat podobné texty a dokumenty, pokud se
zaměříme na to, jaký je jejich dopad/důsledek na mentalitu českého většinového národa včetně pedagogů, tedy dopad na sociální a vzdělávací vyloučení Romů.