Domácí vzdělávání v českých rodinách: Diverzita přístupů mezi školní strukturou a unschoolingem

Domácí vzdělávání v českých rodinách: Diverzita přístupů mezi školní strukturou a unschoolingem

autor Michaela Navrátilová -
Počet odpovědí: 3
V odpovědi na Michaela Navrátilová

Re: Domácí vzdělávání v českých rodinách: Diverzita přístupů mezi školní strukturou a unschoolingem

autor Andrea Galiová -
Milá Míšo,
musím ocenit, že rešerše článku je velmi přehledná a čtivě zpracovaná. Jasně a srozumitelně popisuješ nejen cíl výzkumu, ale také metody a hlavní zjištění. Zejména mě zaujalo, jak autoři využili deníkové záznamy. Oceňuji i reflexi silných stránek, kde vyzdvihuješ autenticitu dat. Inspirativní pro mě bylo uvědomit si, jak pestré a individuální může domácí vzdělávání být. Dobře uvažuješ o tom, že by bylo fajn více rozvést, z jakého prostředí rodiny pocházely a zda to nějak ovlivnilo jejich přístup. Myslím si, že právě tyto informace by mohly pomoci lépe chápat, proč volí určité formy výuky. Možná by bylo zajímavé i trochu více vysvětlit, jak samotná analýza deníků probíhala, aby čtenář lépe rozuměl, co všechno autoři z deníků vyčetli.
V odpovědi na Andrea Galiová

Re: Domácí vzdělávání v českých rodinách: Diverzita přístupů mezi školní strukturou a unschoolingem

autor Pavlína Sedláčková -
Tvoje práce na analýze výzkumu domácího vzdělávání je přehledná a čtivá. Oceňuji, jak jasně shrnuješ cíl studie, i když výzkumné otázky nejsou přímo formulovány – přesto jsi záměr autorů dobře vystihla. Velmi přínosná je Tvá schopnost postihnout klíčová zjištění a ukázat na škálu přístupů mezi strukturou a unschoolingem. Zaujalo mě, že autoři pracovali s deníkovými záznamy – to považuji za cenný a autentický nástroj, což jsi výstižně popsala v části o silných stránkách.

Zároveň oceňuji, že se nebojíš poukázat na otázky, které text vyvolává – například potřeba většího kontextu o socioekonomickém zázemí rodin je velmi důležitá. Možná by stálo za to konkrétněji uvést, co bys v tomto směru v článku ještě ráda viděla (např. věk dětí, region, profesní zázemí rodičů apod.). Také by šlo doplnit, zda autoři nějak reflektovali limity zobecnitelnosti svých závěrů.

Celkově je ale Tvé shrnutí velmi přínosné, s vyváženým pohledem na silné i slabší stránky výzkumu. Děkuji za inspirativní čtení!
V odpovědi na Michaela Navrátilová

Re: Domácí vzdělávání v českých rodinách: Diverzita přístupů mezi školní strukturou a unschoolingem

autor Anna Drobná -
Hezký den,

Vaše práce je srozumitelná, odpovědi relevantní.
Citace v téměř v pořádku, chybí jí rozsah stran, chybně je rok - článek vyšel 2024. Proč je však název článku česky, když název je ve skutečnosti v angličtině? Vždy pracujeme s názvem článku, který je v daném textu uveden.
Několik nejasností:
- "Oceňuji také důslednost v metodologii" - Jak to myslíte? Máte na mysli důslednost v popsání metod?
- "Četba ve mně vyvolala otázku, do jaké míry lze zobecnit výsledky z těchto dvaceti rodin na širší populaci praktikujících domácí vzdělávání." - To víme již z přednášek - kvalitativní výzkum neaspiruje na zobecnitelné výsledky. Nelze mu to tedy zde vytýkat.
- "Také by mě zajímalo, jak byly rodiny vybírány..." To ale článek popisuje, cituji: "An advertisement posted repeatedly on social media, placed on the websites of the researchers’ institution, and distributed by students was used to invite participants to take part in the research...."
- dále uvádíte: "... a zda mohou být jejich zkušenosti ovlivněny konkrétními socioekonomickými podmínkami nebo vzděláním rodičů. Tyto kontextové informace nejsou v článku příliš rozvedeny." - Článek se tomu ale poměrně dost věnuje, např. víme, že "Most of the women in the sample had a university degree..." atd.

ZV pro jinou práci je v pořádku, ovšem příště by bylo dobré zaměřit se také na otázku uvedenou v zadání: "Na co by bylo možné se ještě více zaměřit nebo co by šlo lépe vysvětlit?"

Celkem 4 body.
Zdravím,
AD