Galerijní a muzejní edukace ve výtvarné výchově neslyšících žáků

Galerijní a muzejní edukace ve výtvarné výchově neslyšících žáků

autor Ivana Hay -
Počet odpovědí: 1

Metodologie výzkumu

Tato disertační práce se zaměřuje na současnou situaci galerijní a muzejní edukace neslyšících žáků v rámci výtvarné výchovy na speciálních školách pro sluchově postižené a jejich možnosti účasti na vzdělávacích programech v muzeích a galeriích. Hlavním cílem je analyzovat přístupnost kulturních institucí pro neslyšící žáky, zhodnotit možnosti jejich začlenění do těchto edukačních programů a porovnat přístupy v České republice, Velké Británii, Polsku a USA.

Výzkum probíhá ve spolupráci s Katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UK a byl též zpočátku součástí mezinárodního výzkumného programu HORIZON 2020/AMASS – Acting on the Margin: Arts as a Social Sculpture, který se zaměřuje na inkluzivní umělecké vzdělávání a zpřístupnění kultury marginalizovaným skupinám.

Výzkumný přístup a design

Výzkum je založen na aplikovaném kvalitativním přístupu, který umožňuje hlubší pochopení interakce mezi neslyšícími žáky a kulturními institucemi. Zvolený design kombinuje případové studie s participativním akčním výzkumem, aby bylo možné sledovat konkrétní příklady a zároveň aktivně spolupracovat na inovaci galerijní edukace.

Hlavní metodologický rámec vychází z:

  • Sociokulturní teorie učení (Vygotskij, 1978), která zdůrazňuje význam interakce a kulturních nástrojů ve vzdělávání.
  • Kulturního modelu Neslyšících (Koutská, 2014), jenž vnímá Neslyšící jako jazykovou a kulturní menšinu s vlastním uměleckým a vzdělávacím projevem.
  • Konceptu De’VIA (Deaf View/Image Art), který propojuje výtvarné umění a identitu Neslyšících a je využíván ve výuce v zahraničí.

Výběr vzorku a rozsah výzkumu

Výzkumný vzorek zahrnuje několik cílových skupin, které ovlivňují galerijní edukaci neslyšících žáků:

  1. Muzejní a galerijní edukátoři a kurátoři výstav se zkušeností s inkluzí neslyšících (10 respondentů).
  2. Neslyšící výtvarní pedagogové, umělci a odborníci na Deaf Art (10-15 respondentů).

Vzorek je získáván cíleným výběrem ve spolupráci se školami a kulturními institucemi, přičemž klíčovým faktorem je zkušenost respondentů s prací s neslyšícími žáky.

Metody sběru dat

  • Polostrukturované rozhovory s pedagogy, kurátory, umělci – vedené v českém znakovém jazyce (ČZJ) s možností simultánního přepisu nebo v mezinárodním znakovém systému.
  • Zúčastněné pozorování galerijních a muzejních edukačních programů (analýza výukových metod, interakcí a zpřístupnění expozic).
  • Analýza dokumentů – studium kurikulárních a metodických materiálů souvisejících s výtvarnou výchovou neslyšících a strategií přístupnosti muzeí.
  • Vizuální analýza – reflexe výtvarných prací neslyšících žáků s cílem identifikovat projevy kulturní identity a uměleckých motivů.

Metody analýzy dat

  • Tematická analýza rozhovorů a pozorování pomocí otevřeného kódování.
  • Kategorizace vizuálních reflexí žáků podle hlavních témat souvisejících s jejich kulturní identitou.
  • Komparativní analýza případových studií – srovnání přístupů v České republice, Velké Británii, Polsku a USA.
  • Prezentace výsledků formou případových studií, obsahujících návrhy inovativních metod pro galerijní edukátory.

Přístup do terénu a etické aspekty

  • Výzkum probíhá ve spolupráci s muzei, galeriemi a školami pro neslyšící.
  • Etické zásady: Zajištění informovaného souhlasu u všech respondentů, anonymizace dat a respektování zásad práce s marginalizovanými skupinami.
  • Rizika: V mém případě zpočátku hlavně restrikce z důvodu pandemie covidu, organizační omezení škol, muzeí a galerií, případně neochota pedagogů sdílet své didaktické postupy, nemožnost přímého zapojení se do hodin výtvarné výchovy.

Shrnutí

Disertační práce propojuje teoretická východiska s praktickým výzkumem, který zkoumá přístupnost muzeí a galerií pro neslyšící žáky a vliv výtvarného umění na jejich kulturní identitu a vzdělávání. Výsledky přispějí ke zkvalitnění muzejních edukačních metod, podpoří inkluzivní vzdělávání a nabídnou konkrétní metodická doporučení pro pedagogy a muzejní edukátory.

V odpovědi na Ivana Hay

Re: Galerijní a muzejní edukace ve výtvarné výchově neslyšících žáků

autor Dominik Dvořák -
Metodologie je poněkud méně transparentní než jiné vaše texty, které jste odevzdala. Prameny, na něž odkazujete, odpovídají spíše teoretickému rámci (a částečně se s ním kryjí). Odkazy na literaturu k vlastních výzkumným metodám zde postrádám.
Uvádíte, že se jedná o případové studie a akční výzkum. Není však jasně identifikováno, co rozumíte případem – jsou případem Česká republika, Velká Británie, Polsko a USA? Pokud ano, je potřeba zdůvodnit, proč byly vybrány právě tyto země. Pokud je jednotkou analýzy země, znamená to, že existuje nějaký národní přístup k neslyšícím společný různým kulturním institucím a školám v této zemi? Jak budou tyto případové studie strukturovány? Nebo budou případy konkrétní instituce?
Současně mluvíte o vzorku edukátorů a neslyšících pedagogů. Zde není jasné, v jakém vztahu jsou tito respondenti k případům Česká republika, Velká Británie, Polsko a USA. Jsou z nich? Nebo se „vzorky“ vztahují k akčnímu výzkumu?
'Bude akční výzkum zahrnovat nějakou intervenci? Tady by asi pomohlo grafické schéma, jak akční výzkum probíhal, jak budou/byla sbírána baseline data, kdy a jak proběhla intervence a v čem spočívala, jak bude/byla reflektována a kým… Bylo by dobré odkázat na nějakou metodologickou publikaci k akčnímu výzkumu, aby bylo zřejmé, z čeho jste při jeho návrhu vycházela.
U metod sběru dat – jakou formu bude mít pozorování, použijete nějaký pozorovací nástroj (standardizovaný, nebo vámi vytvořený)? Analýza dokumentů může mít podobu kvantitativní nebo kvalitativní obsahové analýzy, diskurzivní analýzy...
Celkově by asi pomohlo zúžení cílů práce a přesnější formulace výzkumných otázek. Zdá se mi, že příliš přímočaře směřujete k poskytování návrhů a rad praxi. Chybí mi jasnější formulování kroku, který by tomu měl předcházet, a to je popis a analýza stavu galerijní a muzejní edukace ve výtvarné výchově neslyšících žáků.