Topic outline

  • General

    Vyučující
    PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
    Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.

    Anotace
    Předmět studujícím nabízí seznámení se sociologií vzdělávání, což je hraniční disciplína na pomezí mezi sociologií a pedagogikou. Školy plní ve společnosti mnoho funkcí: seznamuje jedince s jejich místem ve společnosti či sociální skupině, připravuje jej na budoucí zaměstnání či informují členy společnosti o sociálních normách a hodnotách. Výchova je podobně významný sociální fenomén. Tento předmět je věnován základním otázkám sociologie vzdělání a vzdělanosti.

    Základní literatura
    Hamplová, Dana; Katrňák, Tomáš (eds.). Na vzdělání záleží: jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018.
    Havlík, Radovan; Koťa, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.
    Illich, Ivan. Odškolnění společnosti. Polemický spis. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001.
    Jarkovská, Lucie. Školní třída pod genderovou lupou. Sociologický časopis. 2009, roč. 45, č. 4, s. 727–752.
    Simonová, Natalie. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti. Vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011.

    Další literatura bude doporučena během kurzu.

    • Podmínky zakončení předmětu

      Atestace: zápočet

      Podmínky atestace:

      • docházka,
      • závěrečný znalostní test (proběhne v prostředí e-learningu): obsah základní literatury a přednášek.



      Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset napsat písemnou práci splňující následující podmínky:

      • max. 5 normostran textu – tj. 9000 znaků včetně mezer,
      • korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů,
      • studující při psaní písemné práce musí pracovat minimálně s jednou sociologickou monografií,
      • v práci musí být jasně formulovaná výzkumná otázka (či sada otázek),
      • téma práce je třeba předem osobně konzultovat s vyučujícím předmětu,
      • práce musí být odevzdána nejpozději do konce posledního týdne výuky v semestru s to odesláním na e-mail vyučujícího.
      • This topic

        Aktualizace podmínek zakončení předmětu vzhledem k epidemiologickým podmínkám v ČR

        Aktualizace podmínek zakončení předmětu 2.5.2020; 17.4.2020.

        Zkoušení proběhne prostřednictvím testu v e-learningu.



        E-mail k předmětu Sociologie výchovy - (OKN01O110A); 19.3.2020 20:54:08

        Vážené kolegyně a kolegové,

        v tomto mailu posílám obecné informace k opatřením, které se týkají změn průběhu výuky v předmětu Sociologie výchovy (OKN01O110A) v kombinované variantě v současné situaci. Nyní je do odvolání zrušena přímá výuka, a tudíž bude možná potřeba zvolit jiný postup práce. Jelikož naše společné setkání je ale naplánované na 17.04.2020, není třeba Vám zatím posílat informace k případným změnám výuky. Nikdo nyní nevíme, jak dlouho budou přijatá opatření platit.

        Případné informace tedy očekávejte cca 5 dní před plánovaným setkáním. Děkuji za pochopení.

        Opatrujte se.

        S pozdravem,

        Ondřej Lánský

        • Zápočtový test

          Zápočtový test. Dne 25.06.2020 od 18:00 do 19:00

          Pokyny:
          - od 18:00 je možné stáhnout zadání testu v docx souboru
          - do 19:00 je nutné řešení odevzdat prostřednictvím nástroje Odevzdání řešení a to ve formátu 2020-06-25_Příjmení_Záp
          - v případě problémů pište sem: ondrej.lansky@pedf.cuni.cz

        • Materiály - předepsaná četba

        • Tematický blok č. 1: setkání 17.02.2020

          Vyučující
          Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.

          Témata
          Úvodní hodina. Seznámení s kurzem. Úvod do obecné sociologie.
          Sociální a historický kontext sociologie vzdělávání.
          Socializace, život jedince, rodina, výchova, gender atd.

          Texty
          Havlík, Radovan; Koťa, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002, s. 11–24.
          Jarkovská, Lucie. Školní třída pod genderovou lupou. Sociologický časopis. 2009, roč. 45, č. 4, s. 727–752.

        • Tematický blok č. 2: setkání 17.04.2020

          Vyučující
          PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.

          Témata
          Základní funkce školy a otázka kurikula.
          Vzdělanostní nerovnosti.
          Vzdělávání a hodnoty.

          Texty
          Illich, Ivan. Odškolnění společnosti. Polemický spis. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, s. 15–31, 32–37 a 51–59.
          Simonová, Natalie. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti. Vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011, s. 116–139.
          Hamplová, Dana; Katrňák, Tomáš (eds.). Na vzdělání záleží: jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018, s. 137–152.