Základy psycholingvistiky v předškolním vzdělávání
Osnova sekce
-
Předmět navazuje na poznatky z psycholingvistiky získané v bakalářském studiu a významně je prohlubuje. Cílem předmětu je seznámit studenty se zákonitostmi produkce a percepce lidské řeči. Studenti si osvojí poznatky o vývoji kognice ve vztahu k řečovému vývoji v různých věkových obdobích. Seznámí se s nejnovějšími poznatky z psycholingvistiky, které se vztahují k vrozenosti jazyka, a se současnými psycholingvistickými paradigmaty a argumentací. Osvojí si současné poznatky týkající se specifik lidského jazyka, mentálního lexikonu a mentální gramatiky.
Literatura:
ALTMAN, F. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění.
Praha: Triáda, 2005.
FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014.
KARMILOFF, K; KARMILOFF-SMITH, A. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass., 2002.
LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.
PINKER, S. Jazykový instinkt. Praha: Dybbuk, 2010.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011.
SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.
STERNBERG, R. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009.
-
Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata.
Studijní literatura:
FERNÁNDEZ, Eva M. – CAIRNS, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8. Kapitola 1, Výchozí pojmy, s. 15–33.
ČERMÁK, František: Jazyk a jazykověda. Praha: Pražská imaginace, 1997. ISBN 80-7110-183-4. (či pozdější vydání), kapitola Jazyk a vědomí: Psycholingvistika, s. 62–71.
-
-
Mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika.
-
Řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování.
Studijní literatura:
Produkce:
FERNÁNDEZ, Eva M. – CAIRNS, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8. Kapitola Mluvčí: Produkce řeči, s. 125–154.
KARLÍK, Petr – NEKULA, Marek – PLESKALOVÁ, Jana (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002, ISBN 80-7106484-x, hesla aktivace; kognitivní báze; mentální slovník; modelování řečové komunikace; produkce řeči.
Percepce:
FERNÁNDEZ, Eva M. – CAIRNS, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8. Kapitoly Posluchač: Percepce řeči a lexikální přístup, s. 155–184, Posluchač: Strukturní zpracování, s. 185–211.
KARLÍK, Petr – NEKULA, Marek – PLESKALOVÁ, Jana (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002, ISBN 80-7106484-x, hesla porozumění řeči; poruchy řeči; inference.
Doporučená literatura:
ALTMANN, Gerry T. Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda, 2005. ISBN 80-861-3870-4, kapitoly Uspořádání slovníku, s. 67–77, Jak slova nakonec nacházíme, s. 78–98.
-
-
Jazyk a kognice, metafora jako projev ekonomie myšlení.
-
Chejnová, Pavla: Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010. Kapitola Exkurz do kognitivní lingvistiky obsahuje text, úlohy s řešením a další doporučenou literaturu.
-
Chejnová, Pavla: Semantic prototype in the Czech culture. Acta academica karviniensia 2011, 11(2):57-65
-
-
Akvizice mateřštiny z hlediska různých typologií jazyků, učení se cizímu jazyku, bilingvismus.
Doporučená literatura:
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7, s. 17–92, dále s. 161–176.
Doporučená literatura pro zájemce o hlubší proniknutí do problematiky:
KARMILOFF, Kyra a KARMILOFF-SMITH, Anette. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass, 2002. ISBN 978-0674-00-8359.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie. Když začínáme mluvit...Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: FF UK, 2013. ISBN 978-80-7308-482-0.
SLANČOVÁ, Daniela (ed.). Štúdie o detskej reči. Prešov: FF Prešovskej univerzity v Prešove, 2008. ISBN ISBN 978-80-8068-701-4.
-
Chejnová, Pavla: Jazykový vývoj u dítěte. Interaktivní skripta obsahují text a sady interaktivních úloh s řešením.
-