Osnova sekce

  • Předmět navazuje na poznatky z psycholingvistiky získané v bakalářském studiu a významně je prohlubuje. Cílem předmětu je seznámit studenty se zákonitostmi produkce a percepce lidské řeči. Studenti si osvojí poznatky o vývoji kognice ve vztahu k řečovému vývoji v různých věkových obdobích. Seznámí se s nejnovějšími poznatky z psycholingvistiky, které se vztahují k vrozenosti jazyka, a se současnými psycholingvistickými paradigmaty a argumentací. Osvojí si současné poznatky týkající se specifik lidského jazyka, mentálního lexikonu a mentální gramatiky.

    Literatura:

    ALTMAN, F. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění.

    Praha: Triáda, 2005.

    FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. 

    KARMILOFF, K; KARMILOFF-SMITH, A. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass., 2002.

    LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.

    PINKER, S. Jazykový instinkt. Praha: Dybbuk, 2010.

    PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011.

    SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. 

    STERNBERG, R. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009.

  • Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata.

    Studijní literatura:

    FERNÁNDEZ, Eva M. – CAIRNS, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8. Kapitola 1, Výchozí pojmy, s. 15–33.

    ČERMÁK, František: Jazyk a jazykověda. Praha: Pražská imaginace, 1997. ISBN 80-7110-183-4. (či pozdější vydání), kapitola Jazyk a vědomí: Psycholingvistika, s. 62–71.

  • Mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika.

    • Nový encyklopedický slovník češtiny

    • Nový encyklopedický slovník češtiny

  • Řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování.

    Studijní literatura:

    Produkce:

    FERNÁNDEZ, Eva M. – CAIRNS, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8. Kapitola Mluvčí: Produkce řeči, s. 125–154.

    KARLÍK, Petr – NEKULA, Marek – PLESKALOVÁ, Jana (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002, ISBN 80-7106484-x, hesla aktivace; kognitivní báze; mentální slovník; modelování řečové komunikace; produkce řeči.

    Percepce:

    FERNÁNDEZ, Eva M. – CAIRNS, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8. Kapitoly Posluchač: Percepce řeči a lexikální přístup, s. 155–184, Posluchač: Strukturní zpracování, s. 185–211.

    KARLÍK, Petr – NEKULA, Marek – PLESKALOVÁ, Jana (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002, ISBN 80-7106484-x, hesla porozumění řeči; poruchy řeči; inference.

    Doporučená literatura:

    ALTMANN, Gerry T. Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda, 2005. ISBN 80-861-3870-4, kapitoly Uspořádání slovníku, s. 67–77, Jak slova nakonec nacházíme, s. 78–98.

    • Specifika lidské komunikace v porovnání s komunikací zvířat

  • Jazyk a kognice, metafora jako projev ekonomie myšlení.

    • Chejnová, Pavla: Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010. Kapitola Exkurz do kognitivní lingvistiky obsahuje text, úlohy s řešením a další doporučenou literaturu. 

    • Chejnová, Pavla: Semantic prototype in the Czech culture. Acta academica karviniensia 2011, 11(2):57-65

  • Akvizice mateřštiny z hlediska různých typologií jazyků, učení se cizímu jazyku, bilingvismus.

    Doporučená literatura:

    PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7, s. 17–92, dále s. 161–176.

    Doporučená literatura pro zájemce o hlubší proniknutí do problematiky:

    KARMILOFF, Kyra a KARMILOFF-SMITH, Anette. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass, 2002. ISBN 978-0674-00-8359.

    SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie. Když začínáme mluvit...Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: FF UK, 2013. ISBN 978-80-7308-482-0.

    SLANČOVÁ, Daniela (ed.). Štúdie o detskej reči. Prešov: FF Prešovskej univerzity v Prešove, 2008. ISBN ISBN 978-80-8068-701-4.

    • Chejnová, Pavla: Jazykový vývoj u dítěte. Interaktivní skripta obsahují text a sady interaktivních úloh s řešením.