Section outline

    • Legenda:

      Každé setkání je v tomto kurzu doplněno jednak krátkým textovým (či jiným) materiálem, jednak otázkami motivujícími k hlubšímu promyšlení sledovaného tématu.

      Odpověď na otázky zasílejte na e-mail: nadezda.pelcova@pedf.cuni.cz nebo na e-mail david.rybak@pedf.cuni.cz .

      Vždy v následujícím setkání budou na počátku stručně vyzdviženy důležité myšlenky a způsoby přístupu v e-mailových odpovědích. A případně též typické omyly či přehlédnutí, která se v odpovědích objeví. Samozřejmě bez identifikace odpovídajících.

    • 1) Jaké antinomie výchovy jsou v textu popsány?

      2) Co je základem těchto antinomií?

      3) Jak je v textu předvedena důležitost svobody pro výchovu a výchovy ke svobodě?

    • 1) V jakém smyslu je tématem filosofie celek?

      2) V jakém smyslu je filosofie výchovou ve smyslu péče o duši?

      3) Jak je nám přístupna viditelnost viděného?

    • 1) V čem spočívá rozdíl mezi ratio essendi a ratio cognoscendi?

      2) Pokuste se na základě textu stručně charakterizovat logos.

      3) Jak vnitřně (co do své podstaty) souvisí logos a výchova?

    • 1) Jak podle autorky k sobě patří logos a učení?

      2) Jak autorka kritizuje reduktivistický koncept učení?

      3) Proč se učení neobejde bez chórismu?

    • „Každá živoucí situace má, stejně jako novorozenec, přes veškerou podobnost novou tvář, která tu nikdy nebyla a nebude se opakovat. Žádá si od tebe vyjádření, které nemůže být předem nachystané. Nežádá si nic z toho, co bylo. Žádá si přítomnost, odpovědnost, tebe.“

      (BUBER, Martin. Řeči o výchově. Praha: Vyšehrad, 2017, s. 82.)

      1) Proč není možné výchovu (a cokoliv podstatného) redukovat na metodiku či pravidla výchovy?

      2) Jak patří k výchově osobní setkání?

    • 1) V čem je založena Komenského zásada "Vše ať plyne samo od sebe, budiž násilí vzdáleno věcem"?

      2) Proč je výchova možná jen jako výchova celku, a nikdy není možná částečná výchova?

      3) Jak Patočka kritizuje objektivizující metody moderních věd?

    • 1) V čem je důležitost názornosti pro výchovu?

      2) Jak se liší názor jednotlivého a podstatného?

      3) Jak se liší pojetí názoru implikované v moderních učebnicích od pojetí Komenského?

    • 1) Jaké jsou podle Nietzscheho předpoklady toho, že moderní člověk není schopen být sám ze sebe?

      2) Jaké jsou podle Nietzscheho předpoklady moderního vzdělávání?

    • 1) Co patří podstatně k sokratovskému dialogu a jak je toto podstatné nalézáno přednášejícím?

      2) Jak nechává přednášející znít slova vzdělání a výchova? Jak a odkud jim rozumí?