Section outline

    1. 1.       Charakteristika kurzu

    Seminář je zaměřen prakticky – v jeho rámci se podíváme na edukační médium jak v teoretické rovině (význam učebnic, tvorba učebnic, využití učebnic, analýza učebnic, výběr vhodné učebnice, kritické hodnocení učebnice, výukové programy a aplikace, korpusy), tak v praktické (představíme si dostupné korpusy, soubory učebnic, pracovních sešitů a dalších pomůcek vhodných jak pro individuální, tak skupinovou výuku).

    1. 2.       Požadavky pro atestaci
    • Aktivní účast v semináři včetně plnění úkolů
    • Četba zadané literatury
    • Písemná recenze vybrané učebnice + její prezentace v semináři
    • Pracovní list vycházející z učebnice, obohacený o práci s korpusem a digitální aplikací
  • ČETBA:

    1. UR, Penny. (1996): Module 13: Materials. IN: A course in language teaching: practice and theory. New York: Cambridge University Press.

    Odkaz na knihu najdete níže.

    1. Která kritéria hodnocení učebnic v rámečku 13.2 považujete za klíčová? 

    2. Která 3 kritéria obsahu učebnic v rámečku 13.3 považujete za klíčová?

    3. Do jaké míry souhlasíte s pokyny pro tvorbu vlastních materiálů v rámečku 13.5?


    2. HÁNKOVÁ, D.: Co lze získat z učebních materiálů. In: Štindlová, B. - Čemusová, J. (eds.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2006, s. 187-198.
    - co myslí kvazi-komunikačním cvičením? Uveďte příklad.
    - co znamená "dialog s návodem"?
    - uveďte příklad cvičení typu "problem solving".

    Odpovědi na otázky si prosím připravte k diskusi na seminář 10. října. 


  • Host: Iveta Čermáková, Ph.D., autorka učebních materiálů pro výuku češtiny ve zdravotnictví
    • ČETBA:

      DAŇOVÁ, M. (2008). Úprava textůMetodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře. Praha: Grada, s. 27-52.

      Pokud nebude fungovat URL, najdete v ukaz.cuni přes bookport.


    • 1. Jaká uvádí autorka kritéria výběru textů?
      2. Jak lze uzpůsobt text dle věku čtenáře?
      3. Jakou funkci plní ilustrace?
      4. Jak doporučuje autorka pracovat s dlouhými větnými celky?
      5. Jak pracuje s vysvětlivkami?
      6. Jak pracuje s obraznými pojmenováními?
      7. Zamyslete se: Jakou českou knihu byste zvolil/a Vy pro úpravu pro děti se znevýhodněním a proč?

  • Prezentace Hanky Červeňákové

  • ČETBA:

    1. Linda Doleží, Svatava Škodová: Když učíme náctileté češtinu jako druhý/cizí jazyk (In Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince).

    úkol: V čem je na základě textu pro vás hlavní výzva ve výuce náctiletých? Je něco, co Vás láká nebo naopak děsí? 

    2. Škodová, S. (2009): Specifika ilustrací v materiálech pro výuku češtiny jako cizího jazyka. In  K. Hlínová (ed.), Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Akropolis.

    Otázky k textu:
    V čem jsou ilustrace pro výuku jazyka specifické?

    Reflektujte svou studentskou zkušenost - s jakými způsoby práce s ilustracemi jste se setkali v jazykové výuce?

    Pokud učíte, jak využíváte nebo můžete využít ilustrace ve vlastní výuce? Pokud ne, zamyslete se, jak byste mohl/a ilustrace využít? Navrhněte alespoň tři způsoby či konkrétní aktivity.

    Odpovědi prosím zpracujte písemně a vložte sem, ale připravte se také ke společné diskusi. 

    • Vypracujte recenzi učebnice, kterou jste prezentoval/a v průběhu semináře. Doporučený rozsah cca 3 normostrany.

      Pro inspiraci se můžete podívat na přiloženou recenzi knihy Konec školní nudy (publikaci mimochodem doporučuji alespoň k prolistování, pokud se vám dostane do ruky).

    • Vyberte si libovolné téma a vytvořte pracovní list v rozsahu 1 vyučovací hodiny (nechám na vás, zda 45, či 90 minut, uveďte to v komentáři). Lekce musí obsahovat zapojení minimálně 1 digitální aplikace a také využít korpus (pokud by to bylo moc, můžete vytvořit listy 2). 

      Prac. list doplňte prosím didaktickém komentářem, který bude obsahovat: 

      jazykovou úroveň dle SERR, cíl aktivity, časovou rozvahu, vyučovací metody, způsoby zpětné vazby