Didaktické nástroje UČDJ
Section outline
-
- 1. Charakteristika kurzu
Seminář je zaměřen prakticky – v jeho rámci se podíváme na edukační médium jak v teoretické rovině (význam učebnic, tvorba učebnic, využití učebnic, analýza učebnic, výběr vhodné učebnice, kritické hodnocení učebnice, výukové programy a aplikace, korpusy), tak v praktické (představíme si dostupné korpusy, soubory učebnic, pracovních sešitů a dalších pomůcek vhodných jak pro individuální, tak skupinovou výuku).
- 2. Požadavky pro atestaci
- Aktivní účast v semináři včetně plnění úkolů
- Četba zadané literatury
- Písemná recenze vybrané učebnice + její prezentace v semináři
- Pracovní list vycházející z učebnice, obohacený o práci s korpusem a digitální aplikací
-
Ostatní úrovně najdete zde: https://msmt.gov.cz/mezinarodni-vztahy/referencni-urovne-pro-cestinu-jako-cizi-jazyk
-
ČETBA:
1. UR, Penny. (1996): Module 13: Materials. IN: A course in language teaching: practice and theory. New York: Cambridge University Press.
Odkaz na knihu najdete níže.
Která kritéria hodnocení učebnic v rámečku 13.2 považujete za klíčová?
Která 3 kritéria obsahu učebnic v rámečku 13.3 považujete za klíčová?
Do jaké míry souhlasíte s pokyny pro tvorbu vlastních materiálů v rámečku 13.5?
2. HÁNKOVÁ, D.: Co lze získat z učebních materiálů. In: Štindlová, B. - Čemusová, J. (eds.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2006, s. 187-198.- co myslí kvazi-komunikačním cvičením? Uveďte příklad.- co znamená "dialog s návodem"?- uveďte příklad cvičení typu "problem solving".Odpovědi na otázky si prosím připravte k diskusi na seminář 10. října. -
Host: Iveta Čermáková, Ph.D., autorka učebních materiálů pro výuku češtiny ve zdravotnictví
-
-
ČETBA:
DAŇOVÁ, M. (2008). Úprava textů. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře. Praha: Grada, s. 27-52.
Pokud nebude fungovat URL, najdete v ukaz.cuni přes bookport.
-
1. Jaká uvádí autorka kritéria výběru textů?
2. Jak lze uzpůsobt text dle věku čtenáře?
3. Jakou funkci plní ilustrace?
4. Jak doporučuje autorka pracovat s dlouhými větnými celky?
5. Jak pracuje s vysvětlivkami?
6. Jak pracuje s obraznými pojmenováními?
7. Zamyslete se: Jakou českou knihu byste zvolil/a Vy pro úpravu pro děti se znevýhodněním a proč?
-
-
Prezentace Hanky Červeňákové
-
ČETBA:
1. Linda Doleží, Svatava Škodová: Když učíme náctileté češtinu jako druhý/cizí jazyk (In Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince).
úkol: V čem je na základě textu pro vás hlavní výzva ve výuce náctiletých? Je něco, co Vás láká nebo naopak děsí?
2. Škodová, S. (2009): Specifika ilustrací v materiálech pro výuku češtiny jako cizího jazyka. In K. Hlínová (ed.), Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Akropolis.
Otázky k textu:
V čem jsou ilustrace pro výuku jazyka specifické?Reflektujte svou studentskou zkušenost - s jakými způsoby práce s ilustracemi jste se setkali v jazykové výuce?
Pokud učíte, jak využíváte nebo můžete využít ilustrace ve vlastní výuce? Pokud ne, zamyslete se, jak byste mohl/a ilustrace využít? Navrhněte alespoň tři způsoby či konkrétní aktivity.
Odpovědi prosím zpracujte písemně a vložte sem, ale připravte se také ke společné diskusi.
-
-
Vypracujte recenzi učebnice, kterou jste prezentoval/a v průběhu semináře. Doporučený rozsah cca 3 normostrany.
Pro inspiraci se můžete podívat na přiloženou recenzi knihy Konec školní nudy (publikaci mimochodem doporučuji alespoň k prolistování, pokud se vám dostane do ruky).
-
Vyberte si libovolné téma a vytvořte pracovní list v rozsahu 1 vyučovací hodiny (nechám na vás, zda 45, či 90 minut, uveďte to v komentáři). Lekce musí obsahovat zapojení minimálně 1 digitální aplikace a také využít korpus (pokud by to bylo moc, můžete vytvořit listy 2).
Prac. list doplňte prosím didaktickém komentářem, který bude obsahovat:
jazykovou úroveň dle SERR, cíl aktivity, časovou rozvahu, vyučovací metody, způsoby zpětné vazby
-