Prevence rizikového chování
Section outline
-
Anotace předmětu:
Předmět seznamuje studující s problematikou rizikového chování u dětí a mládeže. Pracuje s definováním a vymezením pojmu rizikového chování, jeho konkrétními projevy a formami, ale především prevencí rizikového chování ve školním prostředí. Studujícím bude předložen přehled základních pojmů, ale také přístupů k této problematice v konkrétním (školním) i celospolečenském rozměru.
Výsledky učení:
Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky analyzuje, posoudí a zhodnotí modelové situace rizikového chování žáků v současné škole, navrhne možnosti řešení, ale především prevence v různých úrovních. Orientuje se v aktuální legislativě, doporučeních pro prevenci rizikového chování ve školním prostředí.
Zakončení předmětu:
Předmět je zakončen písemnou zkouškou (jeden řádný a dva opravné termíny) zaměřenou na ověření znalosti základních pojmů a jejich propojením s primární prevencí rizikového chování ve školním prostředí a možnostmi učitele v reálném prostředí.
-
V návaznosti na tento předmět můžete také využívat další zdroje informací k oblastem rizikového chování, které jsou jako wiki modul k dispozici zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15755
-
Uvedené pojmy byste měli umět vysvětlit, ale i správně použít, propojit, či navrhnout uplatnění v reálném prostředím školy
-
Cíl lekce pro studenty:- seznámí se s aktuálním (širším i užším) pojetím sociální pedagogiky, porovnají ho s chápáním sociální pedagogiky v historii (čerpají z předmětu sociální pedagogika),
- zdůvodní důležitost dimenzí sociální pedagogiky,
- osvojí si a vhodně v argumentaci používají základní pojmy z oblasti prevence rizikového chování v aktuální terminologii.
Základní pojmy:
- sociálně patologické chování / rizikové chování
- společenské / právní / etické normy
- sociální deviace / toleranční limit
- prevence RCH ve školním prostředí - členění a cílové skupiny v souvislosti s věkem
- rizikové a protektivní faktory v souvislosti s RCH
-
Cíl lekce pro studenty:
- vysvětlí v souvislostech RCH pojem prevence v historickém i aktuálním pojetí (Národní strategie prevence RCH),
- orientují se v organizačním rámci PRCH pro oblast školství, popíší zapojené instituce v systému,
- specifikují kompetence a zodpovědnost při realizaci PRCH na jednotlivých úrovních (úloha školního metodika prevence, třídního učitele, učitele).
Základní pojmy:
- pilíře aktuální Národní strategie PRCH
- organizační rámec PPRCH
- školní metodik prevence
- úloha pedagogické pracovní v PPRCH
-
Cíl lekce pro studenty:
- konkretizují projevy (formy) rizikového chování žáků dle MŠMT,
- uvedou a argumentují obsah a závaznost Preventivního programu RCH školy, zásady jeho účinnosti,
- dokáží vyhledat a stručně popsat metodická doporučení k PPRCH a postupy řešení při výskytu rizikových forem chování.
Základní pojmy:
- Školní (minimální) preventivní program RCH - povinný dokument
- zásady efektivity ŠPP RCH
- metodická doporučení k PPRCH
- postupy školy při výskytu RCH
- OSPOD, policie ČR - spolu účinnost
-
Cíl lekce pro studenty:
- popíší možnosti začlenění PPRCH do ŠVP, uvedou konkrétní příklady,
- uvedou možnosti a konkrétní příklady začlenění PPRCH do školního řádu
- konkretizují možnosti funkčních pravidel, práce s nimi v souvislosti s prevencí RCH,
- uvedou možnosti, ale také limity práce s IVýP
- orientují se v aktuálních výzkumech a poznatcích v oblasti RCH ve školním prostředí.
Základní pojmy:
- výskyt RCH - výzkumy, mezinárodní srovnání
- školní řád (ŠŘ)
- školní vzdělávací program (ŠVP)
- individuální výchovný program (IVýP)
- preventivní aktivity a programy - externí partneři pro realizaci ŠPP RCH