Topic outline

  • Sylabus

    pořadí

    datum

    název

    příprava

    přednášející

    1.

    3/10

    Úvodní hodina: seznámení s obsahem kurzu a atestací; základní koncepty

    EASA, 2016, Proč je dobré mít antropologii

     

    Etnomedicína

    2.

    10/10

    Ájurvéda

     

    Film: Pan, 2001. Ájurvéda – umění bytí

     

    3.

    17/10

    Ájurvéda II.

    Souček, I. 2017. Obraz Indickej medicíny

     

    4.

    24/10

    Společné aspekty tradičního léčitelství v Africe

     

    Kamila Axmanová

    5.

    31/10

    Biomedicína jako etnomedicína

    Mol, A., Law, J. 2003. Vtělené jednání, zjednávání těla

    Foucault, M. 2001. Zrození kliniky

    Good, B. 1994. Medicine, rationality, experience.

    6.

    7/11

    Lidové léčitelství v Čechách: historie zkoumání, specifika

    Dohledat k tématu lidového léčitelství 1 pramen

    Kamila Axmanová

    Komplementární, alternativní medicíny a (nové) spirituality

    7.

    14/11

    KAM v České republice

     

    Křížová, E. 2015. Alternativní medicína v České republice.

    Pološero ČT: Nekonvenční medicína.

     

    8.

    21/11

    Medicínský turismus, šamanismus a Ayahuasca 

    Film: Poltikovitch, 2011. Maestra Ahayuasca.

    Host: Lucie Remešová

    9.

    28/11

    Etnografie ájurvédy v ČR

    Wolfová, A. 2017. Děllání ájurvédských těl. Cargo (1-2), 51-70. 

    10.

    5/12

    Léčení v čarodejnictví/ andělské spiritualitě v ČR

    Potréty berlínských léčitelů (Aj)

    Jan Tesárek

    Vztah biomedicíny a jejích alternativ

    11.

    12/12

    V moci ďábla: mezi psychiatrií a pastorací

    Konopásek, S., Paleček, J. 2007. V moci ďábla: Exorcismus věřícnýma očima

    Film: Derrickson, 2005. V moci ďábla

     

    12.

    19/12

    Jiná těla (subjektivity), jiná léčba: autismus a KAM

    Polčová, L. 2019. Kďe sú hranice člověka? Hľadanie autistickej subjektivity

    (doporučené: Film: Scott, 2009. the Horse boy)

    Host: Lenka Polčová

    13.

    9/1

    Vztah KAM a biomedicíny optikou technologií

    Film: Geyrhalter, 2012. Donauspital.

     Jaroslav Klepal

  • Formální povinnosti pro splnění kurzu

    podmínka:
    • Účast na hodinách min. 70%.
    • Aktivní participace v hodinách/ moodle diskusích (20 % známky).
    • Závěrečná písemná práce/ Ppt prezentace (80 % známky).
    • deadline vložení práce do moodle: 6.1.2020
    • téma + zdroj + bibliografie odborné literatury nutno nahrát do moodle (do 26.11!!!)...finální verze tématu + bibliografie do 17.12.2020
    • vztažena minimálně ke dvěma odborným titulům z oblasti antropologie či kvalitativní sociologie (min. 1 z povinné či doporučené literatury kurzu)

    design:

    •5-7NS/ 6-9 slidů: pojednání jednoho z "alternativních" způsobů zacházení se zdravím za využití odborné antropologické či sociologické literatury.

    •ARGUMENTY MUSÍ BÝT ZAKOTVENÉ V LITERATUŘE - pozor na plagiátorství!!!! - Přečtěte si manuál, jak citovat: https://kuk.muni.cz/animace/eiz/pdf.php?file=publikacni_etika/citace.pdf

    • 2. hodina: Ájurvéda

      Příprava:

      • Podívejte se na film: Pan, 2001: Ájurvéda - umění bytí.
      • Při sledování filmu, uvažujte o tom:
        • co je cílem filmu
        • co je hlavní myšlenka filmu
        • pro jaké publikum film vzniknul
        • jakým způsobem film ájurvédu vykresluje
        • jaká je pozice autorů filmu ve vztahu k ájurvédě
        • (některé body se do značné míry překrývají)
      • Doporučená četba: Souček, I. 2017: Obraz Indickej medicíny: Od koloniálnej minulosti po současnosť. Cargo 1–2/2017, pp. 35–49.

      • 3. Ájurvéda II.

        příprava:

        kdo neviděl film: viz výše

        přečtěte si:

        Souček, I. 2017: Obraz Indickej medicíny: Od koloniálnej minulosti po současnosť. Cargo 1–2/2017, pp. 35–49.

        Otázky k filmu:

        Z článku od Hrešanové (viz četba) nastudujte pojetí etnomedicíny - - -

        • uvažujte o filmu v kontextu kategorií
          • etnomedicína (viz Hrešanová)
          • etnocentrismus (viz Souček)
          • orientalismus (viz Souček)
        • 4. Tradiční léčitelství v Africe

          shlédněte video:

          uvažujte o něm ve vztahu ke konceptům:

          etnomedicína

          etnocentrismus

          orientalismus

          medicínský pluralismus a synkretismus

          • 5. Biomedicína jako etnomedicína

            Přečtěte si:

            • Mol, A. / Law, J. (2003): Vtělené jednání, zjednávaná těla: Příklad hypoglykémie. Biograf (31): odst: 1-8.
            • Good, B. (1994). Medicine, rationality and experience. Cambridge University Press (kapitola: Entering the body, constructing disease; str. 70-83)/NEBO - PRO TY, KDO NEČTOU V AJ/ Foucault, M. (2010). Zrození kliniky. Pavel Mervart. (Předmluva; str. 9-19)

            Na základě četby vymysli, jak bys definoval biomedicínu jako etnomedicínu: jaké jsou kulturně specifické aspekty medicíny? V čem se liší literatura k této hodině od zdrojů, ze kterých jsme vycházeli v předešlých hodinách?

            • 6. Lidové léčitelství v Čechách

              Vyhledejte v archivu, na internetu či kdekoliv jinde dobové ideálně autentické záznamy o lidovém léčitelství.
              Je důležité, aby text či citace z textu byly dobové, např. obrozenecké časopisy či jiné publikace, dopisy..atd. (časové rozmezí max. do poloviny 20.století)
              Je možný i záznam či zápis rozhovoru s pamětníkem – Váš rozhovor s pamětníkem či cizí.
              V hodině se budeme snažit o ukotvení dobových záznamů do širšího historicko-sociálního kontextu z pohledu antropologie a etnologie.
              Odevzdejte do moodle
              dokument obsahující:

              vaše jméno
              datum
              (název záznamu)
              popis záznamu
              zdroj, ze kterého jste čerpali
            • KAM v České republice

              Přečtěte si:

              Křížová, E. 2015. Alternativní medicína v České republice. Karolinum, Praha. (povinně 108-115)

              Na základě četby sledujte jeden díl pořadu z produkce České televize:

              https://www.ceskatelevize.cz/porady/10318730018-polosero/218562222000010-polosero-nekonvencni-medicina/

              uvažujte o tom, jak se jednotliví účastníci pořadu vztahují k alternativní i k západní medicíně.

              • Medicínský turismus, šamanismus a Ayahuasca

                Shlédněte film:

                https://ulozto.cz/file/GgcgJGkB/maestra-ayahuasca-cesky-rar

                Při sledování filmu, uvažujte o:

                1. formě - kritické zhodnocení pramene

                • co je cílem filmu
                • co je hlavní myšlenka filmu
                • pro jaké publikum film vzniknul
                • jakým způsobem film rituál vykresluje (v čem, dle filmu spočívá)
                • jaká je pozice autorů filmu ve vztahu k rituálu užívání Ayahuascy

                2. obsahu 

                • co je: člověk; tělo; zdraví; nemoc - z hlediska filmu

                • Etnografie ájurvédy v ČR

                  Doporučená četba:

                  Wolfová, A. 2017. Dělání ájurvédských těl. Cargo 15 (1-2), 51-70.

                  Uvažujte o:

                  • KAM jako terénu/ tématu
                  • pozici autorky ve vztahu ke zkoumanému fenoménu
                  • čem všem může výzkum KAM vypovídat
                  • V moci ďábla: mezi psychiatrií a pastorací

                    Shlédněte:

                    V moci ďábla (2005), film. Režie Scott Derrickson. Scénář Paul Harris Boardman a Scott Derrickson. 119 min. USA (distribuce v ČR: Falcon)

                    Přečtěte si doporučeně:

                    Konopásek, Z., Paleček, J. (2006): V moci ďábla: Exorcismus věřícnýma očima. Biograf (40-41): 145-178. 75 odst. 

                    • Vztah KAM a biomedicíny optikou technologií

                      shlédněte: 

                      Film: Geyrhalter, 2012. Donauspital.

                      ke stažení: https://uloz.to/file/X5qFJONFVfCF/danube-hospital-mp4