Topic outline

  • Sylabus

    pořadí

    datum

    název

    příprava

    přednášející

    probíraná látka

    1.

    8/10

    Úvodní hodina: seznámení s obsahem kurzu a atestací; základní koncepty.

    EASA, 2016. Proč je dobré mít antropologii.

     

    • Cíle kurzu.
    • Forma kurzu.
    • Organizace kurzu.
    • Atestace.
    • Antropologie (kulturní relativismus, etnografie, komparace) a zdraví, těla a medicíny.

    Etnomedicína

    2.

    15/10

    Etnomedicína a kořeny medicínské antropologie.

     

    Bowie, F. 2018. Antropologie náboženství. Portál. (118-122 Kosmologie; 209-221 Čarodejnictví)

     

    • Úvod do antropologie medicíny/ zdraví.
    • Základní typologie medicín.
    • Etnomedicína (příklad výzkumu Azandů E. E. Pricharda).
    • Kosmologie.
    • Ontologie.
    • Epistemologie.

    3.

    22/10

    Āyurveda jako etnomedicína

    Film: Pan, 2001. Ájurvéda – umění bytí.

    Souček, I. 2017.  Obraz Indickej medicíny: Od koloniálnej minulosti po současnosť. Cargo 1–2/2017, pp. 35–49.

     

    • Medicínský systém.
    • Ontologie a epistemologie těla v ájurvédě.
    • Léčba v ájurvédě.
    • Vztah léčeného a léčícího.
    • Ájurvéda tradiční, moderní a globální v geopolitickém kontextu.
    • Dokument jako způsob konstrukce a prezentace vědění.

    4.

    29/10

    Biomedicína jako etnomedicína

    Mol, A., Law, J. 2003. Vtělené jednání, zjednávání těla.  Biograf (31): odst: 1-8. (1-10 odst.)

    Souček, I., 2015. Komplementárna a alternatívna medicína v teórii a praxi. PhDr. Milan Štefanko – IRIS. (30-35 Člověk z perspektívy „západnej“ medicíny)

    Good, B. 1994. Medicine, rationality, experience. Cambridge University Press. (s. 65-87 How medicine constructs its object)

    • Biomedicína.
    • Ontologie a epistemologie v biomedicíně.
    • Biomedicína jako dominantní přístup zacházení s tělem v historickém kontextu.
    • Léčba v biomedicíně.
    • Vztah lékaře a pacienta.

    5.

    5/11

    Medicínský pluralismus v subsaharské Africe

    Kamila Axmanová

    • Medicínský pluralismus.
    • Koexistující kosmologie v subsaharské Africe.
    • Léčba optikou léčeného.
    • Léčba optikou léčícího.
    • Etnografie zacházení se zdravím v nezápadním terénu.

    Komplementární, alternativní medicíny a (nové) spirituality

    6.

    12/11

    KAM v České republice

    Křížová, E. 2015. Alternativní medicína v České republice. Karolinum. (s. 20-39 Co je nekonvenční (komplementární a alternativní) medicína a čím se vyznačuje.

    Pološero ČT: Nekonvenční medicína.

    • Typologie KAM.
    • Alternativní medicína
    • Komlpementární medicína.
    • Tradiční medicína.
    • Lokální kontext fungování KAM v ČR.
    • Sociologie vs. Antropologie medicíny.
    • Proč se lidé obracejí ke KAM?

    7.

    19/11

    Etnografie ájurvédy v ČR

    Wolfová, A. 2017. Dělání ájurvédských těl. Cargo (1-2), 51-70. 

     

    • Ájurvéda v ČR.
    • Výzkum ájurvédy (jako transplantu tradiční medicíny) v evropském kontextu.
    • Ontologie a epistemologie v ájurvédě 2.
    • Vztah léčícího a léčeného v kontextu ČR.
    • Laická odbornost: proměna rozumění a zacházení s vlastním tělem.

    8.

    26/11

    New age a nové spirituality

    Kostićová, Z.M, 2020. Premiér Babiš a alternativní spiritualita.  https://denikreferendum.cz/author/1879

    Vrzal, 2011. Kritika konceptu New Age. Sacra (9), 54-64.

    • New Age
    • Ontologie a epistemologie v New Age.
    • Vztah léčeného a léčícího.
    • New Age jako nástroj upevnění stávajícího mocenského uspořádání i jako nástroj emancipace.
    • New Age jako komodita
    • KAM jako ideologie

    9.

    3/12

    Léčení v šamanismu

    Bowie, 2008. Antropologie náboženství. (s. 183 – 205 Šamanismus)

    Helena Dyndová
    • konstrukce západního obrazu šamanismu
    • Kosmologie v šamanismu.
    • výzkumu šamanismu v ČR + příklad léčby
    • Léčba optikou šamana: reinterpretace příběhu nemoci
    • Léčba optikou léčeného: prožívání rituálu
    • podmínky úspěšné léčby

    10.

    10/12

    Léčení v čarodejnictví/ andělské spiritualitě v ČR

    Tesárek, 2017. Hra o duši. Biograf, 85-95, s. 87-97.

    Jan Tesárek

    • Soudobé čarodejnictví.
    • Ontologie a epistemologie těla v čarodejnictví.
    • Léčba v čarodejnictví optikou?
    • Výzkumník jako praktik: výzkum čarodejnictví prostřednictvím autoetnografie.
    • Legitimita zkoumání alternativ ve vědě.

    Vztah biomedicíny a jejích alternativ

    11.

    17/12

    V moci ďábla: mezi psychiatrií a pastorací

    Film: Derrickson, 2005. V moci ďábla

    Konopásek, S., Paleček, J. 2007. V moci ďábla: Exorcismus věřícnýma očima. Biograf (40-41), 145-178.

     

    • Psychiatrie jako aplikovaná moderní věda
    • Psychiatrie jako etnomedicína
    • Ontologie a epistemologie v psychiatrii a v katolictví.
    • Legitimita a moc v alternativních přístupech k zacházení se zdravím a tělem.

    12.

    7/1

    Shrnutí, prezentace závěrečných prací

     

  • Formální povinnosti pro splnění kurzu

    podmínka:
    • Účast na hodinách min. 70%.
    • Aktivní participace v hodinách/ moodle diskusích (20 % známky).
    • Závěrečná písemná práce/ Ppt prezentace (80 % známky).
    • deadline vložení práce do moodle: 6.1.2020
    • téma + zdroj + bibliografie odborné literatury nutno nahrát do moodle (do 26.11!!!)...finální verze tématu + bibliografie do 17.12.2020
    • vztažena minimálně ke dvěma odborným titulům z oblasti antropologie či kvalitativní sociologie (min. 1 z povinné či doporučené literatury kurzu)

    design:

    •5-7NS/ 6-9 slidů: pojednání jednoho z "alternativních" způsobů zacházení se zdravím za využití odborné antropologické či sociologické literatury.

    •ARGUMENTY MUSÍ BÝT ZAKOTVENÉ V LITERATUŘE - pozor na plagiátorství!!!! - Přečtěte si manuál, jak citovat: https://kuk.muni.cz/animace/eiz/pdf.php?file=publikacni_etika/citace.pdf , nebo shlédněte prezentaci: https://www.slideshare.net/rs_knihovnaffmu/bibliografick-citace-podle-iso-690

  • 1. Antropologie a zkoumání zdraví, medicín a těl

    Přečtěte si:

    EASA, 2016. Proč je dobré mít antropologii.

    Otázky k četbě:

    Uvažuj o principech antropologie ve vztahu k tématům zdraví/ těl/ medicín.

    • Co znamená uvažovat o medicínách/ tělech/ zdraví z pozice kulturního relativismu?
    • Jak se v antropologii typicky způsoby zacházení se zdravím/ medicínami/ těly zkoumají (vs. v přírodních vědách)?
    • K čemu je komparace různých způsobů dosahování zdraví/ zacházení s těly a praktikování medicín?
    • K čemu je zapotřebí antropologie medicíny/ zdraví/ těla?
  • 2. Etnomedicína a kořeny medicínské antropologie

    povinná četba (resty z minula): EASA, 2016. Proč je dobré mít antropologii.

    doporučená četba: Bowie, F. 2018. Antropologie náboženství. Portál. (118-122 Kosmologie; 209-221 Čarodejnictví)

    příprava:

    Uvažuj o principech antropologie ve vztahu k tématům zdraví/ těl/ medicín.

    • Co znamená uvažovat o medicínách/ tělech/ zdraví z pozice kulturního relativismu?
    • Jak se v antropologii typicky způsoby zacházení se zdravím/ medicínami/ těly zkoumají (vs. v přírodních vědách)?
    • K čemu je komparace různých způsobů dosahování zdraví/ zacházení s těly a praktikování medicín?
    • K čemu je zapotřebí antropologie medicíny/ zdraví/ těla?
  • 3. Āyurveda jako etnomedicína

    Příprava:

    • Podívejte se na film: Pan, 2001: Ájurvéda - umění bytí.
    • Při sledování filmu, uvažujte o tom:
      • Jaká kosmologie rámuje Āyurvedu?
      • Jaká je povaha těla/ nemoci v Āyurvedě a jak je můžeme poznat? (Co tělo/ nemoc je? Jak fungují? Jaká je příčina nemoci?)
      • Jaký je vztah léčeného a léčícího v Āyurvedě?
      • Jakým způsobem dokument Āyurvedu vykresluje?
    • Doporučená četba: Souček, I. 2017: Obraz Indickej medicíny: Od koloniálnej minulosti po současnosť. Cargo 1–2/2017, pp. 35–49.

  • 4. Biomedicína jako etnomedicína

    Příprava:

    • Přečtěte si povinně
      • Mol, A., Law, J. 2003. Vtělené jednání, zjednávání těla.  Biograf (31): odst: 1-8. (1-10 odst.)
      • Souček, I., 2015. Komplementárna a alternatívna medicína v teórii a praxi. PhDr. Milan Štefanko – IRIS. (30-35 Člověk z perspektívy „západnej“ medicíny)
    • doporučuje
      • Good, B. 1994. Medicine, rationality, experience. Cambridge University Press. (s. 65-87 How medicine constructs its object)
    • Na základě četby vymyslete:
      • jak byste definovali biomedicínu jako etnomedicínu? - Jaké jsou kulturně specifické aspekty medicíny?
        • Jaká kosmologie rámuje biomedicínu?
        • Jaká je povaha těla/ nemoci v biomedicíně a jak je můžeme poznat? (Co tělo/ nemoc je? Jak fungují? Jaká je příčina nemoci?)
        • Jaký je vztah léčeného a léčícího v biomedicíně?
  • 5. Medicínský pluralismus v subsaharské Africe

    shlédněte video:

    přečtěte si: Mildnerová, K. 2008. Nástin společných aspektů afrického tradičního léčitelství bantuské oblasti. Antropowebzin (1-2), str. 11-12.

    otázky k četbě/ videu:

    • Co je medicínský pluralismus na příkladu zacházení se zdravím v rámci subsaharské Afriky?
    • Jaká je povaha nemoci v rámci popisovaného afrického léčitelství?
    • Jaká je povaha léčby?
    • Kdo může léčit?
    • Jaký je vztah mezi léčeným a léčícím?
  • 6. KAM v České republice

    Přečtěte si:

    Křížová, E. 2015. Alternativní medicína v České republice. Karolinum, Praha. (povinně 108-115)

    Otázky k četbě:

    • V rámci jaké sociálněvědní disciplíny je text zpracován (vs. text od Mildnerové)?
    • Na základě jakých typů dat vytvořených jakými metodami autorka argumentuje?
    • Jaké uvádí Křížová důvody proč se lidé v řešení zdravotních obtíží obrací mimo vědeckou medicínu?
    • Jak Křížová kontextualizuje nárůst popularity KAM z hlediska přechodu společností k (reflexivní/ pozdní) modernitě?
    • Jakým způsobem uvažuje Křížová o efektivitě KAM (na základě jakých typů výpovědí)?

    Na základě četby sledujte jeden díl pořadu z produkce České televize:

    https://www.ceskatelevize.cz/porady/10318730018-polosero/218562222000010-polosero-nekonvencni-medicina/

    A zamyslete se nad tím, jak byste na základě pořadu odpověděli na poslední tři otázky (výše).

  • 7. Etnografie Ájurvédy v České republice

     Přečtěte si: doporučeně
    • Wolfová, A. 2017. Dělání ájurvédských těl. Cargo (1-2), 51-70. 
     Otázky k četbě
    • Na základě jakých výzkumných metod a jakých typů dat je ájurvéda v textu pojednána?
    • Jaký je vztah mezi léčeným a léčícím představený v textu? (možno uvažovat v termínech autonomie, informovanosti, autorizace vědění)
    • Proč není ájurvéda v textu tematizovaná jako (byť alternativní) medicína?
    • Jaké oblasti života dle textu ájurvéda ovlivňuje?
    • Jakým způsobem formuje ájurvédská praxe zacházení s tělem?

  • 8. New Age a nové spirituality

    Přečtěte si:

    Kostićová, Z.M, 2020. Premiér Babiš a alternativní spiritualita.  https://denikreferendum.cz/author/1879

    Vrzal, 2011. Kritika konceptu New Age. Sacra (9), 54-64.

    Otázky k četbě:

    • V rámci jaké disciplíny a na základě jakých zdrojů je text zpracován?
    • Jaká je "úzká" a "široká" Vrzalova definice New Age?
    • Jak je v textu definovaná spiritualita?
    • Jak je v textu definované lidové náboženství?
    • Jaký je dle Vrzala vztah mezi New Age, spiritualitou a lidovým náboženstvím?
    • Jakým způsobem jsou dle Kostićové mobilizovány jaké New Age/ spiritualistické argumenty v prezentovaných příkladech?
  • 9. Léčení v šamanismu

    přečtšte si:
    Bowie, 2008. Antropologie náboženství. (s. 183 – 205 Šamanismus)
    otázky k četbě:
    • Jaké jsou definice tradičního šamanismu?
    • Kdo jsou duchové v sibiřském šamanismu, jaká je jejich povaha a jak s nimi šaman pracuje?
    • Jak se liší současný šamanismus (neošamanismus) od šamanismu tradičního?
    • V čem je podle Bowie hlavní přínos Carlose Castanedy a Michaela Harnera?
    • Jak se na příkladu šamanismu ukazuje, že povaha náboženství a kultury se podmiňují?
  • 10. Léčení v čarodejnictví/ andělské spiritualitě v ČR

  • 11. V moci ďábla: mezi psychiatrií a pastorací

    Shlédněte:

    V moci ďábla (2005), film. Režie Scott Derrickson. Scénář Paul Harris Boardman a Scott Derrickson. 119 min. USA (distribuce v ČR: Falcon)

    Přečtěte si doporučeně:

    Konopásek, Z., Paleček, J. (2006): V moci ďábla: Exorcismus věřícnýma očima. Biograf (40-41): 145-178. 75 odst. 

    Otázky k diskusi:

    • Jaký je vztah kosmologie-ontologie (těla/ nemoci) k léčbě? Resp. jak ovlivňují představy o tom, jak funguje tělo (svět) to, jakým způsobem zacházet s jeho neobvyklými stavy posedlosti/ nemoci – ve vztahu k psychiatrickému/ církevnímu přístupu k případu Emily Rose?
    • Jak na základě Konopáskova a Palečkova textu rozumíte pojmům:
      • kulturní relativismus,
      • pozitivismus,
      • konstruktivismus?
  • 12. Shrnutí/ Prezentace závěrečných prací

    Připravte si
    •Na základě probrané látky vysvětlete následující pojmy na základě jejich spojení do věty:
    •kulturní relativismus/ komparaci/ etnografii/ ontologii/ léčbu/ efektivitu/ epistemologii/ KAM/ New Age/ religiozitu/ spiritualitu/ šamanismus/ čarodějnictví
    •Jaká je v rámci:
    •Ájurvédy
    •Biomedicíny
    •New Age
    •Současného šamanismu
    •Čarodejnictví
    •Psychiatrie
    •Katolicismu
    •Kosmologie – Ontologie (povaha těla/ nemoci) – Epistemologie (způsob poznávání těla/ nemoci…)?
    •Jaký má vztah k povaze léčení?