Lexikologie a slovotvorba - Seminář II
Section outline
-
-
Výuka podle rozvrhu: čtvrtek 14,10-15,40 hod
Ve čtvrtek 7. a 14. října a 4.a 18. listopadu 2021 seminář on-line na platformě Zoom:
https://cuni-cz.zoom.us/j/92737095210?pwd=Y2JNRWZqTWpXZzF1L0hybE1aUkNadz09
-
-
-
Prosím, sem vložte slovo, které jste si vybrali pro seminární práci, a vysvětlete jeho význam.
-
Vymezení slova
Kolik slov je v následující výpovědi?
ZADÁNÍ NA 21. 10.
Včera jsem se náhodou dověděl o nových laiserových tiskárnách z Kralup nad Vltavou.
1) Srovnejte definici slova / lexému v České lexikologii a v Příruční mluvnici češtiny.
2) Pokuste se co nejlépe / nejvýhodněji vysvětlit lexikální význam(y) následujících lexémů - zvolte různé typy výkladu (pro slovník):
privatizace, sněhobílý, ovšem, krásný. -
Lexikální význam, jeho složky a analýza
ZADÁNÍ NA 4. 11.
1) Určete v textu počet alolexů, lexií, lexémů a hyperlexémů (ČL, s. 28-29):Kolik výskytů slova jazyk ve významu jazyk obsahuje tato věta?
2) Stanovte denotativní a konotativní význam slov:
osel, měsíc
3) Proveďte sémickou analýzu lexikální jednotky a sestavte její komponenční formuli:
židle, hovořit
-
Seminář on-line na platformě Zoom:
https://cuni-cz.zoom.us/j/92737095210?pwd=Y2JNRWZqTWpXZzF1L0hybE1aUkNadz09Vztahy lexikálních jednotek
Zadání na seminář 11. 11.
1) Kolik lexií existuje k lexémům věty v úkolu 1 v zadání semináře 21. 10.? Spočítejte a zdůvodněte.
2) Dokončete úkoly 2 a 3 v uvedeném zadání na dnešek.
-
Vztahy lexikálních jednotek
Zadání na seminář 18. 11.
1) K pojmenování pes sestavte lexikální paradigma kolokační, onomaziologické (jeho synonyma, antonyma, hyperonyma, hyponyma, kohyponyma) a sémaziologické (jeho sémémy).
2) Demonstrujte, do jakých typů vztahů vstupují ve slovní zásobě lexémy běžec a tulák (viz 4. přednáška; ČL 1985, s. 29).
-
Seminář on-line na platformě Zoom:
https://cuni-cz.zoom.us/j/92737095210?pwd=Y2JNRWZqTWpXZzF1L0hybE1aUkNadz09Vztahy lexikálních jednotek I – polysémie, homonymie, synonymie, antonymie, hyponymie; kompatibilita, kolokabilita
Vrstvy slov ve slovní zásobě
-
Doplňte konkrétní příklady do tabulky (zde přiložené) zachycující příznaky slov ve slovní zásobě - viz 6. přednáška.
Úkol písemně vypracujte do konce listopadu.
-
-
Seminář v hybridní formě (Zoom
https://cuni-cz.zoom.us/j/92737095210?pwd=Y2JNRWZqTWpXZzF1L0hybE1aUkNadz09)Vztahy lexikálních jednotek II
Vrstvy slov ve slovní zásobě
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 2. 12. 2021:
Dokončete cvičení 1 a připravte si cvičení 2 a 3 v níže přiloženém souboru. -
Seminář proběhne v on-line podobě na platformě Zoom:
https://cuni-cz.zoom.us/j/92737095210?pwd=Y2JNRWZqTWpXZzF1L0hybE1aUkNadz09)Slovní zásoba a její vývojové tendence
Nejnovější česká slovní zásoba
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 9. 12. 2021:
Vypracujte úkoly Neologismy roku 2021 a Filosofská historie 21. století.
-
Sem vkládejte konkrétní příklady českých neologismů, se kterými jste se poprvé setkali v průběhu letošního roku. Zaznamenejte (minimální) kontext a charakterizujte (komunikační) oblast užití. Neologismy rozlište na: a) nová slova, b) neosémantismy, c) nová spojení slov, d) okazionalismy.
-
Sem vložte text aktualizovaný podle zadání v souboru Filosofská historie 21. století.
-
-
Seminář proběhne v on-line podobě na platformě Zoom:
https://cuni-cz.zoom.us/j/92737095210?pwd=Y2JNRWZqTWpXZzF1L0hybE1aUkNadz09Příznakovost slov
Přímá a nepřímá nominace; frazeologie a idiomatika
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 16. 12. 2021
1) Písemný úkol: Uveďte příklady aktualizace frazeologických jednotek z praxe a uveďte stylovou oblast, ze které příklady pocházejí (zaznamenejte kontext a soubor označte Aktualizace frazeologie).
2) Ústně: a) Cvičení Archaismy, historismy.
b) Určete, zda a jak se u následujících substantiv liší slovotvorný a lexikální význam:
číšník, hodinář, chovatel, chrastítko, kulatina, míchačka, ozim, posunovač, slůně, popraviště, vykonavatel
-
Seminář proběhne prezenčně. Možnost využít hybridní formu - připojení na platformě Zoom:
https://cuni-cz.zoom.us/j/92737095210?pwd=Y2JNRWZqTWpXZzF1L0hybE1aUkNadz09
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 6. 1. 2022
Připravte si úkoly v příloženém souboru.
-
Seminář proběhne pouze on-line - připojení na platformě Zoom:
https://cuni-cz.zoom.us/j/92737095210?pwd=Y2JNRWZqTWpXZzF1L0hybE1aUkNadz09
Slovotvorné způsoby, postupy a typy
Onomaziologické kategorie