Lexikologie a slovotvorba - Seminář 2024/2025
Section outline
-
-
Milé studentky, milí studenti,
přistupuji k tomuto kroku VELMI nerada, ale bohužel se necítím dobře, od víkendu se léčím s virózou a není to dobré. Proto proběhne výuka ve středu 6. 11. online formou, posílám odkaz na připojení v MS Teams. MOC se omlouvám za případné nepříjemnosti!!! Program semináře zůstává dle zadání v Moodlu, prosím, abyste s tím počítali.
Ještě jednou se omlouvám a děkuji za pochopení a spolupráci. PROSÍM: pokud potřebujete využít učebnu č. 18, bude Vám k dispozici. Prosím, abyste si vzali své notebooky + sluchátka, ať se každý můžete připojit na svém (samozřejmě třeba i z domova či odjinud). Nechci zatěžovat další osobu instalováním techniky a hromadným sdílením. Snad to pro Vás nebude problém. Kdyby ano, dejte mi prosím vědět.
Ještě jednou se omlouvám a lituji. Výuku však rušit nechci...
IB
-
-
-
Aktualizovaný jmenný rozpis slovníků, prosím počítejte s prezentací v příslušném semináři dle časového harmonogramu.
-
Prosím, sem vložte slovo, které jste si vybrali pro seminární práci, a vysvětlete jeho význam.
-
Vymezení slova
Kolik slov je v následující výpovědi?
ZADÁNÍ NA 16. 10.
Včera jsem se náhodou dověděl o nových laiserových tiskárnách z Kralup nad Vltavou.
1) Srovnejte definici slova / lexému v České lexikologii a v Příruční mluvnici češtiny.
2) Pokuste se co nejlépe / nejvýhodněji vysvětlit lexikální význam(y) následujících lexémů - zvolte různé typy výkladu (pro slovník):
privatizace, sněhobílý, ovšem, krásný. -
Lexikální význam, jeho složky a analýza
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 23. 10.
1) Stanovte denotativní a konotativní význam slov:
osel, měsíc
2) Proveďte sémickou analýzu lexikální jednotky a sestavte její komponenční formuli:
židle, hovořit
-
Vztahy lexikálních jednotek
ZADÁNÍ NA 30. 10.
1) Určete v textu počet alolexů, lexií, lexémů a hyperlexémů (ČL, s. 28-29):Kolik výskytů slova jazyk ve významu jazyk obsahuje tato věta?
Kolik lexií existuje k jednotlivým lexémům věty? Spočítejte a zdůvodněte.
Zůstává zadání z 16. 10.
2) Stanovte denotativní a konotativní význam slov:
osel, měsíc
3) Proveďte sémickou analýzu lexikální jednotky a sestavte její komponenční formuli:
židle, hovořit
-
Vztahy lexikálních jednotek
ZADÁNÍ NA 6. 11.
1) K pojmenování pes sestavte lexikální paradigma kolokační, onomaziologické (jeho synonyma, antonyma, hyperonyma, hyponyma, kohyponyma) a sémaziologické (jeho sémémy).2) Demonstrujte, do jakých typů vztahů vstupují ve slovní zásobě lexémy běžec a tulák (viz 4. přednáška; ČL 1985, s. 29).
-
SEMINÁŘ PROBĚHNE VÝJIMEČNĚ ONLINE!
Vztahy lexikálních jednotek I – polysémie, homonymie, synonymie, antonymie, hyponymie; kompatibilita, kolokabilita
Vrstvy slov ve slovní zásobě
ZADÁNÍ NA 13. 11.:
1. Rozhodněte, které jazykové roviny se týkají následující víceznačná vyjádření a určete její typ:
práti
pračka, rvačka, mluvka, prověrka, hloubka, učitelka
lehký
o volbě povolání rozhodla obliba profesora
svářečka
bábovka
piano
překročit, překonat, předělat, přehrabat, přeseknout, přehnat, přenést
atlas
zajímat
2. Najděte co nejvíc použití slovesa dát a jeho kontextová synonyma
3. Najděte co nejvíc synonym ke slovu les a určete jejich typ.
-
Doplňte konkrétní příklady do tabulky (zde přiložené) zachycující příznaky slov ve slovní zásobě - viz 6. přednáška.
Úkol písemně vypracujte do konce listopadu.
-
-
Vztahy lexikálních jednotek II
Vrstvy slov ve slovní zásobě
ZADÁNÍ NA 27. 10.:
1) Jakými způsobem (ve výstavbě heslového odstavce) lze ve výkladovém slovníku rozlišit polysémní slova a homonyma?
2) Sestavte synonymní řadu s dominantou KŮŇ, určete typy synonym
-
Slovní zásoba a její vývojové tendence
Nejnovější česká slovní zásoba
ZADÁNÍ NA 4. a 11. 12.:
1) Náhradní výuka za 4. 11. - viz seminář tam
2) Neologismy roku 2024
3) Filosofská historie 21. století
-
Sem vkládejte (do konce semestru) konkrétní příklady českých neologismů, se kterými jste se poprvé setkali v průběhu letošního roku. Zaznamenejte (minimální) kontext a charakterizujte (komunikační) oblast užití. Neologismy rozlište na: a) nová slova, b) neosémantismy, c) nová spojení slov, d) okazionalismy.
-
Sem vložte text aktualizovaný podle zadání v souboru Filosofská historie 21. století.
-
-
Přímá a nepřímá nominace; frazeologie a idiomatika
SEMINÁŘ SE PREZENČNĚ NEKONÁ!
NÁHRADNÍ VÝUKA:
Přednáška o češtině Česká centra / Czech Centres, záznamy on-line:
Zvolte si prosím jedno z níže uvedených 3 témat a přednášku si vyslechněte on-line. Pak zpracujte její stručnou anotaci, obsahující zejména:
- 2-3 základní tematické oblasti
- 3-5 nejdůležitějších otázek / tezí
- 2-3 poznatky přesahující náš kurz Lexikologie a slovotvorba (přednáška + odborná literatura) a/nebo pro vás osobně nejzajímavější a nejpřínosnější
- postřehy z průběhu diskuse po přednášce, z komentářů a dotazů posluchačů (zejména srovnání pohledu rodilých a nerodilých mluvčí češtiny)
Přednášky na téma:
15. 10. 2020 - Marie Kopřivová
#4 Nedělej Zagorku! aneb Zdroje nových frazémů v češtině.
25. 5. 2023 - Marie Kopřivová
#24 „Vy jste se zase kochal, že jo, pane doktore”. Filmové hlášky v současné češtině.
28. 11. 2024 - Hana GoláňováFrazeologie v nářečích českého jazyka.
-
Sem prosím vložte svou anotaci.
-
-
Typy nominací
Příznakové vrstvy slov v textu
Frazeologismy / biblismy
1) Najděte a zapište co nejvíc pranostik týkajících se období listopad - prosinec (soubor označte Pranostiky)
2) Uveďte příklady aktualizace frazeologických jednotek z praxe (soubor označte Aktualizace frazeologie).
Čechová, M.: Dynamika frazeologie. NŘ 69, 1986, s. 178–186.
Čechová, M.: Kulturní frazeologie v současné komunikaci. NŘ 76, 1993, s. 179–183.
-
Slovotvorné způsoby, postupy a typy
Onomaziologické kategorieZADÁNÍ NA 8. 1. 2025:
1) Promyslete si cvičení na s. 2, 4, a 6 v souboru Cvičení slovotvorba.ppt.
2) Připravte si stručnou aktualitu - zajímavost o slově, které jste si vybrali pro seminární práci (na základě dosavadních poznatků a zjištění).
-
Slovotvorné způsoby, postupy a typy
Onomaziologické kategorie-
Stav plnění k 7. 1. 2025 15:00 hod
-