Lexikologie a slovotvorba - Seminář 2024/2025
Osnova sekce
-
-
Milé studentky, milí studenti,
přistupuji k tomuto kroku VELMI nerada, ale bohužel se necítím dobře, od víkendu se léčím s virózou a není to dobré. Proto proběhne výuka ve středu 6. 11. online formou, posílám odkaz na připojení v MS Teams. MOC se omlouvám za případné nepříjemnosti!!! Program semináře zůstává dle zadání v Moodlu, prosím, abyste s tím počítali.
Ještě jednou se omlouvám a děkuji za pochopení a spolupráci. PROSÍM: pokud potřebujete využít učebnu č. 18, bude Vám k dispozici. Prosím, abyste si vzali své notebooky + sluchátka, ať se každý můžete připojit na svém (samozřejmě třeba i z domova či odjinud). Nechci zatěžovat další osobu instalováním techniky a hromadným sdílením. Snad to pro Vás nebude problém. Kdyby ano, dejte mi prosím vědět.
Ještě jednou se omlouvám a lituji. Výuku však rušit nechci...
IB
-
-
-
Aktualizovaný jmenný rozpis slovníků, prosím počítejte s prezentací v příslušném semináři dle časového harmonogramu.
-
Prosím, sem vložte slovo, které jste si vybrali pro seminární práci, a vysvětlete jeho význam.
-
Vymezení slova
Kolik slov je v následující výpovědi?
ZADÁNÍ NA 16. 10.
Včera jsem se náhodou dověděl o nových laiserových tiskárnách z Kralup nad Vltavou.
1) Srovnejte definici slova / lexému v České lexikologii a v Příruční mluvnici češtiny.
2) Pokuste se co nejlépe / nejvýhodněji vysvětlit lexikální význam(y) následujících lexémů - zvolte různé typy výkladu (pro slovník):
privatizace, sněhobílý, ovšem, krásný. -
Lexikální význam, jeho složky a analýza
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 23. 10.
1) Stanovte denotativní a konotativní význam slov:
osel, měsíc
2) Proveďte sémickou analýzu lexikální jednotky a sestavte její komponenční formuli:
židle, hovořit
-
Vztahy lexikálních jednotek
ZADÁNÍ NA 30. 10.
1) Určete v textu počet alolexů, lexií, lexémů a hyperlexémů (ČL, s. 28-29):Kolik výskytů slova jazyk ve významu jazyk obsahuje tato věta?
Kolik lexií existuje k jednotlivým lexémům věty? Spočítejte a zdůvodněte.
Zůstává zadání z 16. 10.
2) Stanovte denotativní a konotativní význam slov:
osel, měsíc
3) Proveďte sémickou analýzu lexikální jednotky a sestavte její komponenční formuli:
židle, hovořit
-
Vztahy lexikálních jednotek
ZADÁNÍ NA 6. 11.
1) K pojmenování pes sestavte lexikální paradigma kolokační, onomaziologické (jeho synonyma, antonyma, hyperonyma, hyponyma, kohyponyma) a sémaziologické (jeho sémémy).2) Demonstrujte, do jakých typů vztahů vstupují ve slovní zásobě lexémy běžec a tulák (viz 4. přednáška; ČL 1985, s. 29).
-
SEMINÁŘ PROBĚHNE VÝJIMEČNĚ ONLINE!
Vztahy lexikálních jednotek I – polysémie, homonymie, synonymie, antonymie, hyponymie; kompatibilita, kolokabilita
Vrstvy slov ve slovní zásobě
ZADÁNÍ NA 13. 11.:
1. Rozhodněte, které jazykové roviny se týkají následující víceznačná vyjádření a určete její typ:
práti
pračka, rvačka, mluvka, prověrka, hloubka, učitelka
lehký
o volbě povolání rozhodla obliba profesora
svářečka
bábovka
piano
překročit, překonat, předělat, přehrabat, přeseknout, přehnat, přenést
atlas
zajímat
2. Najděte co nejvíc použití slovesa dát a jeho kontextová synonyma
3. Najděte co nejvíc synonym ke slovu les a určete jejich typ.
-
Doplňte konkrétní příklady do tabulky (zde přiložené) zachycující příznaky slov ve slovní zásobě - viz 6. přednáška.
Úkol písemně vypracujte do konce listopadu.
-
-
Vztahy lexikálních jednotek II
Vrstvy slov ve slovní zásobě
ZADÁNÍ NA 27. 10.:
1) Jakými způsobem (ve výstavbě heslového odstavce) lze ve výkladovém slovníku rozlišit polysémní slova a homonyma?
2) Sestavte synonymní řadu s dominantou KŮŇ, určete typy synonym
-
Slovní zásoba a její vývojové tendence
Nejnovější česká slovní zásoba
-
Příznakovost slov
Přímá a nepřímá nominace; frazeologie a idiomatika
-
Slovotvorné způsoby, postupy a typy
Onomaziologické kategorie