Lexikologie a slovotvorba - seminář 2023
Section outline
-
Základní pojmy lexikologie
-
Prosím, připravte si k uvedenému termínu semináře prezentaci přiděleného slovníku. Děkuji!
-
Prosím, sem vložte slovo, které jste si vybrali pro seminární práci, a vysvětlete (bez výkladového slovníku) jeho lexikální význam, jak ho znáte z vlastního úzu.
-
Vymezení slova
Kolik slov je v následující výpovědi?
Včera jsem se náhodou dověděl o nových laserových tiskárnách z Kralup nad Vltavou.ZADÁNÍ NA 18. 10.
1) Srovnejte definici slova / lexému v České lexikologii a v Příruční mluvnici češtiny.
2) Pokuste se co nejlépe / nejvýhodněji vysvětlit lexikální význam(y) následujících lexémů - zvolte různé typy výkladu (pro slovník):
privatizace, sněhobílý, ovšem, krásný.
-
ZADÁNÍ NA 25. 10.
1) Přečtěte si přiložený odborný text a připravte jeho resumé a otázky k němu:Zdroj: Dynamika českého lexika a lexikologie. Olomouc 2013, s. 11–23.
Resumé napište v rozsahu cca 400 znaků vč. mezer a připojte 2-3 otázky či podněty k textu. Zařaďte i řádný bibliografický údaj. Soubor vložte sem do úkolu: Martínková 2013.
2) Porovnejte hesla v Jungmannově a Kottově slovníku (viz prezentace zde v Moodlu) a pokuste se vystihnout hlavní shody a rozdíly mezi oběma slovníky a jejich návaznost. Zaznamenejte zde ve fóru Komentáře, otázky.
-
Lexikální význam, jeho složky a analýza
-
-
Vztahy lexikálních jednotek
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 8. 11.:
1) Kolik lexií / sémémů existuje k lexémům věty: Kolik výskytů slova jazyk ve významu jazyk obsahuje tato věta? (viz seminář 1. 11.)
2) Stanovte denotativní a konotativní význam jednotek: osel, měsíc.
3) Proveďte sémickou analýzu lexémů a sestavte jejich komponenční formuli: židle, hovořit. -
Vztahy lexikálních jednotek I – polysémie, homonymie, synonymie, antonymie, hyponymie; kompatibilita, kolokabilita
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 22. 11:
1) Přečtěte si odborný text, zadaný na semináři 18. 10. a napište jeho anotaci (pokud jste tak dosud neučinili).
2) Vypracujte zadání v úkolu Písemný domácí úkol: paradigmatika a syntagmatika slovníku.
3) Najděte alespoň jedno stejné heslo v 1. a ve 2. vydání SSČ, které se v důsledku upravené verze v obou slovnících liší. Obě verze hesla vložte do fóra Srovnání SSČ 1. a 2. vydání a stručně komentuje, v čem se obě hesla liší. Snažte se zvolit heslo, které dosud do fóra nikdo z kolegů nezpracoval. Svůj příspěvek nazvěte zvoleným heslem.
-
1) Čím jsou vymezena / jakou povahu mají následující paradigmata, jejichž členem je lexém pes?
a) hafan, čokl, voříšek, ratlík
b) šelma, savec, živočich, bytost
c) psisko, psí, psinec, psíček
2) Uveďte ke každému z lexémů v 1) a-c jedno charakteristické (běžné, typické, frekventované) syntagma (kolokace volné, příp. i ustálené).
-
Sem vložte heslo z obou vydání Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost.
-
-
Vztahy lexikálních jednotek II
Vrstvy slov ve slovní zásobě
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 29. 11:
1) Dokončete cvičení Víceznačnost (ústně).
2) Vypracujte úkol Filosofská historie 21. století (písemně sem do fóra).
3) Zkuste vypátrat ve svém osobním úzu a v úzu lidí jedné dvou starších generací slova, která vycházejí / vyšla z aktivního užívání (viz diskuse v semináři na toto téma). Příklady zaznamenávejte sem do fóra Komentáře, otázky do konce výuky v tomto semestru. - Děkuji a těším se na příklady!
-
-
Vrstvy slov ve slovní zásobě
Neologismy
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 7. 12:
Do fóra prosím vkládejte konkrétní příklady českých neologismů, se kterými jste se poprvé setkali v průběhu letošního (kalendářního) roku. Zaznamenejte (minimální) kontext a charakterizujte (komunikační) oblast užití. Neologismy rozlište na: a) nová slova, b) neosémantismy, c) nová spojení slov, d) okazionalismy.
-
Příznakovost slov
Frazeologie a idiomatika
Sémaziologie a onomnaziologie
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 13. 12.:
1) Ve dvojicích zapište (do fóra Komentáře, otázky) výsledky společné analýzy příznakových slov v textu, který vám byl v semináři přidělen.
2) Najděte a zapište co nejvíc pranostik týkajících se ročního období listopad - prosinec.
3) Uveďte příklady aktualizace frazeologických jednotek z praxe.
Čechová, M.: Dynamika frazeologie. NŘ 69, 1986, s. 178–186.
Čechová, M.: Kulturní frazeologie v současné komunikaci. NŘ 76, 1993, s. 179–183.
-
-
1) Najděte a zapište co nejvíc pranostik týkajících se ročního období listopad - prosinec (soubor označte Pranostiky)
2) Uveďte příklady aktualizace frazeologických jednotek z praxe (soubor označte Aktualizace frazeologie).
Čechová, M.: Dynamika frazeologie. NŘ 69, 1986, s. 178–186.
Čechová, M.: Kulturní frazeologie v současné komunikaci. NŘ 76, 1993, s. 179–183.
-
-
Příznakovost slov (dokončení)
Frazeologie a idiomatika (úvod)
Pojmenování a slovotvorba (úvod)
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 20. 12.:
1) Pokračujte ve sběru frazémů (pranostik) a jejich aktualizací.
2) Vypracujte sémaziologicko-onomaziologické úkoly, viz přiložený soubor.
3) Promyslete, zda a jak se u následujících substantiv liší slovotvorný a lexikální význam:číšník, hodinář, chovatel, chrastítko, kulatina, míchačka, ozim, posunovač, slůně, popraviště, vykonavatel.
-
-
Slovotvorné způsoby, postupy a typy
Onomaziologické kategorie -
Výuka se nekoná.
Všechno nejlepší do nového roku, hodně pozitivní energie, sil, zdraví a úspěchů!
Původně plánované téma a zadání (níže) zůstává dobrovolné pro samostudium.
Editu Ehrlichovou prosím, pokud to bude možné, o vložení prezentace o Slovníku nářečí českého jazyka.
Slovotvorné způsoby, postupy, kategorie, typy a prostředky
Onomaziologické kategorie
1) Určete onomaziologickou bázi + onomaziologický příznak (+ zdůvodněte, jestli jde o příznak jednoduchý, nebo složený): tupoun, dřevař, opočlověk, tělocvikář, slepec, romanopisec
2) Zařaďte do významových skupin podle významu formantů: bažantnice, dlužnice, sedlina, chudina, rybník, bojiště, pevnina, volovina, ostrost, čápice
3) Rozřaďte do skupin podle různých významů téhož formantu: dojivost, nemocnost, přilnavost, směnnost, úrazovost, zbabělost
-
Výuka se nekoná.
Původně plánované téma Onomaziologické kategorie slov, slovotvorné prostředky zůstává dobrovolné pro samostudium.
Vendulu Steinerovou prosím, pokud to bude možné, o vložení prezentace o Šmírbuchu jazyka českého.Dobrovolné on-line setkání (v pravidelné době semináře) na platformě MS Teams: diskuse o obsahu a průběhu výuky předmětu, informace o závěrečné zkoušce a atestaci za seminář.
Prosím, napište sem do fóra Komentáře, zda máte o setkání zájem. Děkuji!
Link na setkání:
Informace o dokončení kurzu, o podobě a podmínkách atestace a organizační pokyny domluvené při setkání 10. 1. 2024:
- termín složení závěrečné zkoušky a odevzdání seminární práce prodloužen na celý akademický rok, podle potřeby lze domluvit individuální termíny i v průběhu LS
Seminář: podmínky k získání zápočtu zůstávají podle stanovení v SIS (vše prosím vkládat do Moodlu):
1) Odevzdání písemných zadání v průběhu semestru (semináře 18.10., 8. 11., 22. 11., 29.11., 6.12., 13.12.)
2) Prezentace k zadanému slovníku - dle rozpisu pro jednotlivé semináře
3) Písemná seminární práce věnovaná zvolenému lexému - viz soubor Struktura seminární práce, seminář 4. 10. 2023ad 2, 3: Chcete-li splnit v průběhu zkouškového období a nepodaří se vám dostat se k některému slovníku v tištěné podobě (uzavření knihoven), napište mi, pokusím se zajistit elektronicky. Nepodaříl-li se ani mně, slovník vynecháme. Většina slovníků je dostupná elektronicky (viz informace v seminářích a přednášce).
Přednáška: základní zůstává prezenční forma zkoušky: písemná a ústní část, termíny vypsané v SIS:
23. 1. v 8,00 hod a 1. 2. v 8,30 hod. Pozor, změna místa: učebna H202 Hybernská 3.
Další termíny budou po domluvě stanoveny individuálně v průběhu LS a hromadně ve zkouškovém období po LS, tj. v květnu - červnu a v září 2024. V odůvodněných případech lze konat zkoušku (v tomto zkouškovém období) distančně na základě individuální domluvy.
Podoba a průběh zkoušky: viz informace v SIS.
Obsah: Lexikologická, lexikografická a frazeologická témata probraná a zadaná ve výuce do 21. 12. včetně. Slovotvorné okruhy nebudou předmětem zkoušky.
Interpretace odborného textu - otázka na základě četby odborné literatury (seznam předkládáte při zkoušce): min. 5-7 studií z časopisů či sborníků týkajících se příslušných tematických okruhů předmětu, volte především ze seznamu povinné a doporučené četby k jednotlivým tématům, lze zahrnout i texty využívané v jiných předmětech. Potřebujete-li konkrétní text elektronicky (nedostupnost knihoven), napište, pokusím se dodat.
PROSÍM: Konzultujte jakékoli dotazy, pochybnosti, nejasnosti týkající se semináře i přednášky - zkoušky i písemné práce. Ráda poradím a pomůžu, podle potřeby vyjdu vstříc vašim individuálním potřebám.
Předem děkuji a těším se na pokračování naší odborné spolupráce a diskuse. Mnoho zdaru všem!-
Sem prosím napište svůj názor na možnost on-line setkání (zda se chcete zúčastnit).
Děkuji!
-
Sem prosím vložte zajímavá, podstatná či nečekaná dílčí zjištění o svém lexému. Děkuji a těšíme se!
-
-
-
-