Section outline

  • Základní pojmy lexikologie

    • Prosím, připravte si k uvedenému termínu semináře prezentaci přiděleného slovníku. Děkuji!

    • Prosím, sem vložte slovo, které jste si vybrali pro seminární práci, a vysvětlete (bez výkladového slovníku) jeho lexikální význam, jak ho znáte z vlastního úzu. 

  • Vymezení slova

    Kolik slov je v následující výpovědi?
    Včera jsem se náhodou dověděl o nových laserových tiskárnách z Kralup nad Vltavou.

    ZADÁNÍ NA 18. 10.

    1) Srovnejte definici slova / lexému v České lexikologii a v Příruční mluvnici češtiny.

    2) Pokuste se co nejlépe / nejvýhodněji vysvětlit lexikální význam(y) následujících lexémů - zvolte různé typy výkladu (pro slovník):

    privatizace, sněhobílý, ovšem, krásný.


  • ZADÁNÍ NA 25. 10.

    1) Přečtěte si přiložený odborný text a připravte jeho
    resumé a otázky k němu:

    Zdroj: Dynamika českého lexika a lexikologie. Olomouc 2013, s. 11–23.

    Resumé napište v rozsahu cca 400 znaků vč. mezer a připojte 2-3 otázky či podněty k textu. Zařaďte i řádný bibliografický údaj. Soubor vložte sem do úkolu: Martínková 2013.

    2) Porovnejte hesla v Jungmannově a Kottově slovníku (viz prezentace zde v Moodlu) a pokuste se vystihnout hlavní shody a rozdíly mezi oběma slovníky a jejich návaznost. Zaznamenejte zde ve fóru Komentáře, otázky. 



  • Lexikální význam, jeho složky a analýza



  • Vztahy lexikálních jednotek

    ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 8. 11.:

    1) Kolik lexií / sémémů existuje k lexémům věty: Kolik výskytů slova jazyk ve významu jazyk obsahuje tato věta? (viz seminář 1. 11.)
    2)  Stanovte denotativní a konotativní význam jednotek: osel, měsíc.
    3) Proveďte sémickou analýzu lexémů a sestavte jejich komponenční formuli: židle, hovořit.



  • Vztahy lexikálních jednotek I –  polysémie, homonymie, synonymie, antonymie, hyponymie; kompatibilita, kolokabilita


    ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 22. 11:

    1) Přečtěte si odborný text, zadaný na semináři 18. 10. a napište jeho anotaci (pokud jste tak dosud neučinili).

    2) Vypracujte zadání v úkolu Písemný domácí úkol: paradigmatika a syntagmatika slovníku.

    3) Najděte alespoň jedno stejné heslo v 1. a ve 2. vydání SSČ, které se v důsledku upravené verze v obou slovnících liší. Obě verze hesla vložte do fóra Srovnání SSČ 1. a 2. vydání a stručně komentuje, v čem se obě hesla liší. Snažte se zvolit heslo, které dosud do fóra nikdo z kolegů nezpracoval. Svůj příspěvek nazvěte zvoleným heslem.




  • Vztahy lexikálních jednotek II 

    Vrstvy slov ve slovní zásobě


    ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 29. 11:

    1) Dokončete cvičení Víceznačnost (ústně).

    2) Vypracujte úkol Filosofská historie 21. století (písemně sem do fóra).

    3) Zkuste vypátrat ve svém osobním úzu a v úzu lidí jedné dvou starších generací slova, která  vycházejí / vyšla z aktivního užívání (viz diskuse v semináři na toto téma). Příklady zaznamenávejte sem do fóra Komentáře, otázky do konce výuky v tomto semestru. - Děkuji a těším se na příklady!


  • Vrstvy slov ve slovní zásobě

    Neologismy

    ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 7. 12:

    Do fóra prosím vkládejte konkrétní příklady českých neologismů, se kterými jste se poprvé setkali v průběhu letošního (kalendářního) roku. Zaznamenejte (minimální) kontext a charakterizujte (komunikační) oblast užití. Neologismy rozlište na: a) nová slova, b) neosémantismy, c) nová spojení slov, d) okazionalismy. 


  • Příznakovost slov 

    Frazeologie a idiomatika

    Sémaziologie a onomnaziologie


    ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 13. 12.:

    1) Ve dvojicích zapište (do fóra Komentáře, otázky) výsledky společné analýzy příznakových slov v textu, který vám byl v semináři přidělen.

    2) Najděte a zapište co nejvíc pranostik týkajících se ročního období listopad - prosinec.

    3) Uveďte příklady aktualizace frazeologických jednotek z praxe.

    Čechová, M.: Dynamika frazeologie.  69, 1986, s. 178–186.

    Čechová, M.:  Kulturní frazeologie v současné komunikaci.  76, 1993, s. 179–183.

     


    • Skupinová práce v semináři

    • 1) Najděte a zapište co nejvíc pranostik týkajících se ročního období listopad - prosinec (soubor označte Pranostiky)

      2) Uveďte příklady aktualizace frazeologických jednotek z praxe (soubor označte Aktualizace frazeologie).

      Čechová, M.: Dynamika frazeologie.  69, 1986, s. 178–186.

      Čechová, M.:  Kulturní frazeologie v současné komunikaci.  76, 1993, s. 179–183.

       

  • Příznakovost slov (dokončení)

    Frazeologie a idiomatika (úvod)

    Pojmenování a slovotvorba (úvod)

    ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 20. 12.:

    1) Pokračujte ve sběru frazémů (pranostik) a jejich aktualizací.

    2) Vypracujte sémaziologicko-onomaziologické úkoly, viz přiložený soubor.

    3) Promyslete, zda a jak se u následujících substantiv liší slovotvorný a lexikální význam:

    číšník, hodinář, chovatel, chrastítko, kulatina, míchačka, ozim, posunovač, slůně, popraviště, vykonavatel. 


  • Slovotvorné způsoby, postupy a typy
    Onomaziologické kategorie


  • Výuka se nekoná.

    Všechno nejlepší do nového roku, hodně pozitivní energie, sil, zdraví a úspěchů!

    Původně plánované téma a zadání (níže) zůstává dobrovolné pro samostudium.

    Editu Ehrlichovou prosím, pokud to bude možné, o vložení prezentace o Slovníku nářečí českého jazyka. 


    Slovotvorné způsoby, postupy, kategorie, typy a prostředky

    Onomaziologické kategorie

    1) Určete onomaziologickou bázi + onomaziologický příznak (+ zdůvodněte, jestli jde o příznak jednoduchý, nebo složený): tupoun, dřevař, opočlověk, tělocvikář, slepec, romanopisec

    2) Zařaďte do významových skupin podle významu formantů: bažantnice, dlužnice, sedlina, chudina, rybník, bojiště, pevnina, volovina, ostrost, čápice

    3) Rozřaďte do skupin podle různých významů téhož formantu: dojivost, nemocnost, přilnavost, směnnost, úrazovost, zbabělost


  • Výuka se nekoná.

    Původně plánované téma Onomaziologické kategorie slov, slovotvorné prostředky zůstává dobrovolné pro samostudium.

    Vendulu Steinerovou prosím, pokud to bude možné, o vložení prezentace o Šmírbuchu jazyka českého. 

    Dobrovolné on-line setkání (v pravidelné době semináře) na platformě MS Teams:  diskuse o obsahu a průběhu výuky předmětu, informace o závěrečné zkoušce a atestaci za seminář. 

    Prosím, napište sem do fóra Komentáře, zda máte o setkání zájem. Děkuji! 

    Link na setkání:

    https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZTFjOTIxNGEtMGRiMC00M2NlLWJkOGYtMGE4NjUzMGU0YmIx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2271cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917%22%2c%22Oid%22%3a%22eacb34e0-26fc-4f5b-886b-26aaebbe7fcc%22%7d

    Informace o dokončení kurzu, o podobě a podmínkách atestace a organizační pokyny domluvené při setkání 10. 1. 2024:
    - termín složení závěrečné zkoušky a odevzdání seminární práce prodloužen na celý akademický rok, podle potřeby lze domluvit individuální termíny i v průběhu LS
    Seminář: podmínky k získání zápočtu zůstávají podle stanovení v SIS (vše prosím vkládat do Moodlu):
    1) Odevzdání písemných zadání v průběhu semestru (semináře 18.10., 8. 11., 22. 11., 29.11., 6.12., 13.12.)
    2) Prezentace k zadanému slovníku - dle rozpisu pro jednotlivé semináře
    3) Písemná seminární práce věnovaná zvolenému lexému - viz soubor Struktura seminární práce, seminář 4. 10. 2023  

    ad 2, 3: Chcete-li splnit v průběhu zkouškového období a nepodaří se vám dostat se k některému slovníku v tištěné podobě (uzavření knihoven), napište mi, pokusím se zajistit elektronicky. Nepodaříl-li se ani mně, slovník vynecháme. Většina slovníků je dostupná elektronicky (viz informace v seminářích a přednášce).

    Přednáška: základní zůstává prezenční forma zkoušky: písemná a ústní část, termíny vypsané v SIS: 

    23. 1. v 8,00 hod a 1. 2. v 8,30 hod. Pozor, změna místa: učebna H202 Hybernská 3

    Další termíny budou po domluvě stanoveny individuálně v průběhu LS a hromadně ve zkouškovém období po LS, tj. v květnu - červnu a v září 2024. V odůvodněných případech lze konat zkoušku (v tomto zkouškovém období) distančně na základě individuální domluvy.

    Podoba a průběh zkoušky: viz informace v SIS.

    Obsah: Lexikologická, lexikografická a frazeologická témata probraná a zadaná ve výuce do 21. 12. včetně. Slovotvorné okruhy nebudou předmětem zkoušky.

    Interpretace odborného textu - otázka na základě četby odborné literatury (seznam předkládáte při zkoušce): min. 5-7 studií z časopisů či sborníků týkajících se příslušných tematických okruhů předmětu, volte především ze seznamu povinné a doporučené četby k jednotlivým tématům, lze zahrnout i texty využívané v jiných předmětech. Potřebujete-li konkrétní text elektronicky (nedostupnost knihoven), napište, pokusím se dodat.   

    PROSÍM: Konzultujte jakékoli dotazy, pochybnosti, nejasnosti týkající se semináře i přednášky - zkoušky i písemné práce. Ráda poradím a pomůžu, podle potřeby vyjdu vstříc vašim individuálním potřebám.

    Předem děkuji a těším se na pokračování naší odborné spolupráce a diskuse. Mnoho zdaru všem!