Didaktika francouzštiny II (inovace)
Osnova sekce
-
-
Metody výzkumu, aplikovaná lingvistika
- epistemiologie a ontologie - subjektivismus, relativismus, pozitivismus, post-pozitivismus
- jak číst odborný článek z oboru aplikované lingvistiky
- kvantitativní a kvalitativní lingvistika - typy výzkumu a jejich využití
- kritické čtení v oblasti aplikované lingvistiky
-
-
-
Výuka slovní zásoby
- přehled výzkumů o akvizici, učení a vyučování slovní zásoby
- lexikální minimum
- techniky výuky, procvičování a opakovaného používání
- strategie učení se slovní zásoby
- slovníky
- lexikální kompetence v SERR
-
-
-
Výuka gramatiky
- strategie výkladu gramatických struktur a procvičování gramatických jevů
- chyba a práce s ní
- gramatika v SERR
-
-
-
Výuka gramatiky
- mluvená versus psaná gramatika
-
-
-
Výuka mluveného projevu
- plynulost a přesnost
- plánování úkolů a materiálů rozvíjejících mluvený projev
- organizace času a prostoru v mluvních aktivitách
-
-
-
Výuka mluveného projevu
- zdroje komunikačních aktivit
- charakteristika a typy komunikačních aktivit
- aktivizace a motivace k mluvenému projevu
- mluvená interakce v SERR
-
-
-
Výuka poslechu
- dichotomie proces / výsledek ve vztahu k poslechu
- principy výuky poslechu s porozuměním
- metodické postupy při výuce poslechu s porozuměním
- naplánovat a adaptovat úkoly a aktivity
- zdroje aktivit k výuce a procvičování poslechu s porozuměním
- práce s videem
- poslech s porozuměním v SERR
-
-
-
Výuka čtení
- dichotomie proces / výsledek ve vztahu ke čtení
- tvořivý přístup ve výuce čtení
- principy výuky čtení
- naplánovat a adaptovat aktivity
- školní a třídní knihovny
- využití autentických literárních textů
- čtení v SERR
-
-
-
Výuka psaní
- dichotomie proces / výsledek ve vztahu k psaní
- principy výuky psaní
- naplánovat a adaptovat aktivity
- systém opravování, označování chyb a komentářů
- psaní v SERR
-
-
-
Hodnocení, testování a příprava na zkoušky
- evaluace
- příprava testů a jazykových zkoušek
- validita a věrohodnost
- typy hodnocení
- příprava studentů na zkoušky
- podoba státní maturity
- příprava studentů na státní maturitu
-
-
-
Jak přizpůsobit výuku obsahu a specifickým cílům
- francouzština jako specifický profesní jazyk
- francouzština v akademickém prostředí
- diplomatická, obchodní francouzština
- výuka přizpůsobená obsahu a specifickým cílům
-
-
-
Školské dokumenty, SERR
- pedagogické dokumenty v ČR - přehled, kritické zhodnocení, výhody a praktické důsledky
- SERR
-
-
-
Rozvoj učitele cizích jazyků
- autonomie vyučujícího
- soustavný, všestranný rozvoj učitele
- přehled doporučených příruček a časopisů
- výzkum
- jak si udržet motivaci
- profesní a osobní rozvoj
- sebereflexe ve výuce
- první rok a co dál
- kariérní řád
-