Osnova sekce

  • Požadavky na přípravu a reflexi vyučovací jednotky inspirované kurzy Didaktika 1.stupně ZŠ I.a II.

    • Příprava obsahuje základní údaje o vyučovací jednotce: vyučující, škola, ročník, počet žáků, doba trvání jednotky, předmět (vzdělávací oblast).
    • Příprava se týká vyučovací jednotky, ve které je zprostředkováno nové učivo.
    • V návrhu vyučovací jednotky jsou jasně stanoveny vzdělávací cíle.
    • Cíle jsou formulovány z hlediska žáka.
    • Cíle jsou pokud možno formulovány s použitím aktivních sloves.
    • Cíle jsou formulovány tak, aby bylo možné hodnotit jejich splnění.
    • V návrhu vyučovací hodiny je/jsou  uvedena/y vzdělávací oblast/i ŠVP, respektive RVP, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Vztah je blíže popsán.
    • V návrhu vyučovací hodiny je/ jsou uvedeno/a průřezová témata, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Je zřetelná vazba alespoň k jednomu průřezovému tématu, vazba je jasně popsána.
    • V návrhu vyučovací hodiny je/jsou  uvedeno/y klíčové kompetence, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Je zřetelná vazba alespoň k jedné klíčové kompetenci RVP, vazba je jasně popsána.
    • Příprava zahrnuje didaktickou analýzu učiva: klíčové pojmy, vztahy a generalizace, též zásadní otázky, které učitel hodlá žákům k tématu položit.
    • Příprava stručně zachycuje, na jakou předešlou látku navazuje.
    • Plánované činnosti a vyučovací metody a formy přispívají k naplnění cílů vyučovací jednotky a korespondují s charakterem učiva.
    • Z přípravy je zřejmé, z čeho a jak učitel a žáci poznají, nakolik stanovených cílů dosáhli.
    • Plán popisuje adekvátní metody hodnocení (i když nebudou použity v příslušné vyučovací jednotce).
    • K plánu je připojena písemná reflexe, která vystihuje a zdůvodňuje autorův názor na to, co se podařilo a nakolik a co by příště udělal jinak.
    • K plánu a reflexi jsou (pokud vznikly) připojeny práce žáků tak, že autor vybral a) práci, která naplnila jeho očekávání a formuloval čím, b) práci, která předčila jeho očekávání a formuloval čím, c) práci, která nevyhověla očekáváním a formuloval čím.

     

    Varianta vyučovací jednotky: jednodenní projekt

    Písemná příprava na projekt obsahuje název, stručnou anotaci, konkretizaci očekávaných výstupů a rozvíjených klíčových kompetencí žáků, integrované vzdělávací oblasti a obory, případně naplňovaná průřezová témata. Dále přípravu tvoří scénář, který zahrnuje promyšlení různých cest ke splnění úkolu, přípravu podpůrného materiálu a pomůcek.

    K reflexi jednodenního projektu použijte následující kritéria hodnocení projektu:

    • Výsledkem projektu je užitečný, konkrétní výstup – produkt, zvládnutelný v 1 dnu
    • Téma, úkol projektu souvisí se životem dětí
    • Projekt má silnou motivaci (je pro žáky přitažlivý)
    • V projektu jsou aktivně začleněny všechny děti
    • Učitel je v roli rádce, dětem dává prostor pro vlastní aktivitu a iniciativu
    • Žáci se podílejí na plánování činností
    • Žáci využívají vlastních zkušeností
    • Žáci pracují s novými informacemi, z různých zdrojů
    • Žáci pracují ve skupinách, kooperují
    • Žáci prezentují výsledný produkt projektu
    • Průběh projektu je učitelem i žáky reflektován a výsledky skupiny, příp. i jednotlivců hodnoceny
    • Probíhají především činnosti nutné ke splnění úkolu
    • Projekt vybízí žáky k tvorbě

    Reflexi doplňte okomentovanými ukázkami práce žáků.

  • Vložte potvrzení o praxi

    A) V případě, že student/studentka vyučuje, plní úkoly v rámci výuky ve své třídě (škole), nejméně 40 hodin však ve výuce na 1. stupni ZŠ.

    B) V případě, že student/studentka nevyučuje, vyhledá si školu a třídu na 1. stupni ZŠ dle svých preferencí a zajistí si možnost zde 20 hodin hospitovat a 20 hodin vyučovat.

    • Sem prosím vkládejte potvrzení o praxi.