Section outline

    • K domácímu studiu stačí, Rozvíjení předmatematických představ (Transformace, Prelogické myšlení) a Předmatematické činnosti obojí dostupné na internetu, uiniverzitní internetové knihovně; další texty jsou zde v Moodlu.
      V tomto semestru 2021 začínáme přednáškou a na ni budou navazavat úkoly.
      K řešení úkolů: nejde o reprodukci, úkoly vás nutí látku především pochopit, umět nad ní přemýšlet.
  • Zopakujte si vše, co vidítě o pojmotvorném procesu.

    Úkoly na seminář:

    Ve dvojici proberte, jak byste mohi rozvíjet pojem možnost.

    Diskutujte kriteria volby.

    • 1) Zkoumejte pohádky a) autorské; b) tradiční převyprávěné Němcovou, Erbenem a dalšími.

      Seldujte, jakými slovy nebo jakými dalšími nástroji je zde vyjádřena jistato, že něco určitě nastane/nenastane.

      Podobně sledujte, jak je vyjádřena nejistota, případně pravděpodobnost toho,že pospaný jev (ne)nastane.

      Buď si v naskenovaném textu takové části vyznačte, nebo vypište.

      2) Z drobných pohybových her vypište alespoň dvě, ve kterých hraje roli pravděpodobnost.  Zdůvodněte a zpřesněrte míru pravděpodobnosti. Zapracujte tuto skutečnost do mluvy k dětem.

      3) Uvažujte podobně slolní hry a připravte si jednu.

  • Prostudujte zaslané texty.

    Před seminářem vložte do Moodlu pasáž z jakékoli čtené pohádky, která by mohla být ve školní matematice výchozí situací pro tvorbu slovní úlohy.

    Vyhněte se otázce kolik, pokud by šlo následně o provedení početní operace.

  • V příloze máte 10 stránek podrobného textu s obrázky a s úkoly.

    Pokud něco nebude jasné, pošlete mi, prosím,  otázky k textu mailem nejpozději do  pondělka do 12 hodin.

    Já na ně zareaguji souborně.

    • prostudujte a řešte úkoly; případné dotazy směřujte ihned mailem na moi adresu

  • Vyberte/vytvořte ke každému prostředí situaci /větu, kde bude figurovat kvantita neurčitá. Poté vypište klíčová slova, se kterými jste pracovali. 

    A) Jídelna v mateřské  škole

    B) Zahrada u mateřské školy

    C) Vlastivědné muzeum

    D) Divadlo pro děti

    E) Volná hra v mateřské škole

    F) Pohybová hra v mateřské škole

  • NAvažte na studium skript - kapitole (Pre)logické myšlení.

    • 1) Ve dvojici analyzujte jednu hru s pravidly z pohledu její logické struktury, vypište druhy logických spojek

      2) Totéž proveďte na pohádce, kterou vám zadám na přednášce, vypište frekvenci těchto spojek.

  • Prostudujte článek o orientaci v čase, zaměřte se na vymezení pojmů.

    Sledujte, proč a jak je čas provázán na prostor

    • VYberte z aktivit a popište v mateřské škoel situace, ve kterých se pracuje s časem jako s:

      a) orientačním časovým bodem

      b) cílovým časovým bodem

      c) časovým úsekem

      d) souběhem dvou časových úseků

      e) neomezeným kontinuálně probíhajícím časem

    • 1) VYberte aktivitu, která rozvíjí orientaci ve dvou směrech v rovině.

      Popište, zda v jejím proůběhu je nutná orientace v obou  směrech současně, či následně, nebo lze hru hrát jen se zaměřením na jeden hráčem zvolený směr.

      2) Zkuste popsat, kdy se dítě orientuje v prostoru strategií "zřetězení orientačních bodů".

  • pozor, pletete si metody řešení, schopnosti a matematickou podstatu aktivit

    • NÁSLEDUJÍCÍ ÚKOL ŘEŠTE PŘES INTERNET VE DVOJICI NEBO TROJICI A PAK ŘEŠENÍ VLOŽTE SE VŠEMI JMÉNY ŘEŠITELŮ DO MOODLU.

      U následujících situací vypište metody řešení a klíčové schopnosti, které musí dítě uplatnit:

      1. Dítě stojí u stolečku a má rozdat příbory (prostřít) pro sebe i pro ostatní.
      2. Dítě pracuje s dokreslovánkami.
      3. Dítě vytváří předlohu k vlastní jednovrstevné stavbě.
      4. Dítě si hraje s vkládačkou.
      5. Dítě si hraje s vystřihovánkami (panenka a různá oblečení)
      6. Dítě staví z klacíků, kůry, šišek a kamínků domeček.
      7. Dítě dělá bábovičky z písku.
    • Každému úkolu vymyslete aktivitu tu popište.

      k číslu dané aktivity vložte své jméno a vložte na fórum, takto by vám měla vzniknout databáze aktivit s tím, že pokud najdete chybu u někohoz kolegů, pak ji okomentujte, argumentujte věcně s oporou o didaktiku matematiky.

      Zadejte úkol dítěti s daným materiálem, tak, aby v aktivitě docházelo k plnění zadaného cíle.

      1. Papír, dekompozice a číslo v roli počtu
      2. Provázek, poměřování a celek a části
      3. Korálky, konfigurace a komparace
      4. Nákladní auto, zaplňování prostoru a trasa, směr
      5. Kostky, kompozice a možnosti
  • V příloze budou fotografie dětských prací k aktivitě Kočičí domeček.

    K tomu je úkol, který řešte opět ve dvojicích nebo trojicích - po debatě.

    • Znovu zadávám zobrazení dětských prací k analýze.

  • V příloze máte text z Knížky pro děti od M. Černíka.

    Diskutujte o něm na fóru, k čemu a jak by se dal využít pro PMG.

    Předpokládá se, že se zapojí všichni.

  • Vyřešené úkoly a-i vložíte VŠICHNI do fóra VLOŽÍTE KOMENTÁŘE K PRÁCI ALESPOŇ JEDNOHO KOLEGY. Pro vkládání co nejdřívě po přednášce a po  datu 25.3. bude možnost vkládání uzavřena.

    POZOR, NĚKTEŘÍ ČERPÁTE Z LITERATURY MIMO DOPORUČENOU LITERATURU, ODTUD MOHOU PRAMENIT CHYBY V NEPOROZUMĚNÍ. Jde o to, abyste uměli samostatně posoudit, co je správně, svá rozhodnutí umět zdůvodnit, nabýt v argumentaci jistotu, to se zde učíte.

    1. Z následujících situací vyberte ty, kde se jedná o ostré lineární uspořádání a kde ne a své tvrzení zdůvodněte. Sledujte různé JEDNOTLIVÉ SITUACE spolu nesouvisející.

    a)      Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.

    b)      Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.

    c)       Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.

    d)      Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž, než lustr.

    e)       Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …

    f)        To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.

    g)      Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.

    h)      Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.

    i)        Podívejte se  na to, co všechno je pod stolem.