Didaktika matematické gramotnosti I
Section outline
-
-
K domácímu studiu stačí, Rozvíjení předmatematických představ (Transformace, Prelogické myšlení) a Předmatematické činnosti obojí dostupné na internetu, uiniverzitní internetové knihovně; další texty jsou zde v Moodlu.
V tomto semestru 2021 začínáme přednáškou a na ni budou navazavat úkoly.
K řešení úkolů: nejde o reprodukci, úkoly vás nutí látku především pochopit, umět nad ní přemýšlet.
-
-
Zopakujte si vše, co vidítě o pojmotvorném procesu.
Úkoly na seminář:
Ve dvojici proberte, jak byste mohi rozvíjet pojem možnost.
Diskutujte kriteria volby.
-
-
1) Zkoumejte pohádky a) autorské; b) tradiční převyprávěné Němcovou, Erbenem a dalšími.
Seldujte, jakými slovy nebo jakými dalšími nástroji je zde vyjádřena jistato, že něco určitě nastane/nenastane.
Podobně sledujte, jak je vyjádřena nejistota, případně pravděpodobnost toho,že pospaný jev (ne)nastane.
Buď si v naskenovaném textu takové části vyznačte, nebo vypište.
2) Z drobných pohybových her vypište alespoň dvě, ve kterých hraje roli pravděpodobnost. Zdůvodněte a zpřesněrte míru pravděpodobnosti. Zapracujte tuto skutečnost do mluvy k dětem.
3) Uvažujte podobně slolní hry a připravte si jednu.
-
-
Prostudujte zaslané texty.
Před seminářem vložte do Moodlu pasáž z jakékoli čtené pohádky, která by mohla být ve školní matematice výchozí situací pro tvorbu slovní úlohy.
Vyhněte se otázce kolik, pokud by šlo následně o provedení početní operace.
-
-
V příloze máte 10 stránek podrobného textu s obrázky a s úkoly.
Pokud něco nebude jasné, pošlete mi, prosím, otázky k textu mailem nejpozději do pondělka do 12 hodin.
Já na ně zareaguji souborně.
-
-
Vyberte/vytvořte ke každému prostředí situaci /větu, kde bude figurovat kvantita neurčitá. Poté vypište klíčová slova, se kterými jste pracovali.
A) Jídelna v mateřské škole
B) Zahrada u mateřské školy
C) Vlastivědné muzeum
D) Divadlo pro děti
E) Volná hra v mateřské škole
F) Pohybová hra v mateřské škole
-
NAvažte na studium skript - kapitole (Pre)logické myšlení.
-
1) Ve dvojici analyzujte jednu hru s pravidly z pohledu její logické struktury, vypište druhy logických spojek
2) Totéž proveďte na pohádce, kterou vám zadám na přednášce, vypište frekvenci těchto spojek.
-
-
Prostudujte článek o orientaci v čase, zaměřte se na vymezení pojmů.
Sledujte, proč a jak je čas provázán na prostor
-
VYberte z aktivit a popište v mateřské škoel situace, ve kterých se pracuje s časem jako s:
a) orientačním časovým bodem
b) cílovým časovým bodem
c) časovým úsekem
d) souběhem dvou časových úseků
e) neomezeným kontinuálně probíhajícím časem
-
-
-
1) VYberte aktivitu, která rozvíjí orientaci ve dvou směrech v rovině.
Popište, zda v jejím proůběhu je nutná orientace v obou směrech současně, či následně, nebo lze hru hrát jen se zaměřením na jeden hráčem zvolený směr.
2) Zkuste popsat, kdy se dítě orientuje v prostoru strategií "zřetězení orientačních bodů".
-
-
pozor, pletete si metody řešení, schopnosti a matematickou podstatu aktivit
-
NÁSLEDUJÍCÍ ÚKOL ŘEŠTE PŘES INTERNET VE DVOJICI NEBO TROJICI A PAK ŘEŠENÍ VLOŽTE SE VŠEMI JMÉNY ŘEŠITELŮ DO MOODLU.
U následujících situací vypište metody řešení a klíčové schopnosti, které musí dítě uplatnit:
- Dítě stojí u stolečku a má rozdat příbory (prostřít) pro sebe i pro ostatní.
- Dítě pracuje s dokreslovánkami.
- Dítě vytváří předlohu k vlastní jednovrstevné stavbě.
- Dítě si hraje s vkládačkou.
- Dítě si hraje s vystřihovánkami (panenka a různá oblečení)
- Dítě staví z klacíků, kůry, šišek a kamínků domeček.
- Dítě dělá bábovičky z písku.
-
-
-
Každému úkolu vymyslete aktivitu tu popište.
k číslu dané aktivity vložte své jméno a vložte na fórum, takto by vám měla vzniknout databáze aktivit s tím, že pokud najdete chybu u někohoz kolegů, pak ji okomentujte, argumentujte věcně s oporou o didaktiku matematiky.
Zadejte úkol dítěti s daným materiálem, tak, aby v aktivitě docházelo k plnění zadaného cíle.
- Papír, dekompozice a číslo v roli počtu
- Provázek, poměřování a celek a části
- Korálky, konfigurace a komparace
- Nákladní auto, zaplňování prostoru a trasa, směr
- Kostky, kompozice a možnosti
-
-
V příloze budou fotografie dětských prací k aktivitě Kočičí domeček.
K tomu je úkol, který řešte opět ve dvojicích nebo trojicích - po debatě.
-
-
V příloze máte text z Knížky pro děti od M. Černíka.
Diskutujte o něm na fóru, k čemu a jak by se dal využít pro PMG.
Předpokládá se, že se zapojí všichni.
-
Na konci diskuse na fóru by mělo být zřejmé, co jako skupina považujete za nosné.
-
-
-
Vyřešené úkoly a-i vložíte VŠICHNI do fóra VLOŽÍTE KOMENTÁŘE K PRÁCI ALESPOŇ JEDNOHO KOLEGY. Pro vkládání co nejdřívě po přednášce a po datu 25.3. bude možnost vkládání uzavřena.
POZOR, NĚKTEŘÍ ČERPÁTE Z LITERATURY MIMO DOPORUČENOU LITERATURU, ODTUD MOHOU PRAMENIT CHYBY V NEPOROZUMĚNÍ. Jde o to, abyste uměli samostatně posoudit, co je správně, svá rozhodnutí umět zdůvodnit, nabýt v argumentaci jistotu, to se zde učíte.
- Z následujících situací vyberte ty, kde se jedná o ostré lineární uspořádání a kde ne a své tvrzení zdůvodněte. Sledujte různé JEDNOTLIVÉ SITUACE spolu nesouvisející.
a) Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.
b) Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.
c) Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.
d) Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž, než lustr.
e) Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …
f) To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.
g) Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.
h) Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.
i) Podívejte se na to, co všechno je pod stolem.