Úvod do studia OPBX2O101A
Тематический план
-
Smyslem vzdělání v oboru humanitních věd není zvládnutí disparátních znalostí z jednotlivých společenskovědních disciplín, ale to, co lze nazvat synergickým efektem humanitního vzdělání.
-
výsledkem vědeckého bádání není „reálno“, které je zde a nyní, ale „ideálno“, totožné, co do smyslu a platnosti ve všech průbězích v minulosti, přítomnosti i v budoucnosti i u různých subjektů
-
Člověk věci, jevy, procesy identifikuje, rozlišuje jejich jednotlivé stránky, nachází souvislosti, začleňuje je opět do celku a zjišťuje, jakým směrem povede další bádání. Proces rozhodování s sebou nese i řadu problémů, jako např. váhání, nejistotu, pochybnosti, ale rovněž pocit svobody a odpovědnosti z hlediska volby určité alternativy řešení.
-
Základní slovo Verstehen (porozumění) není jen teoreticko poznávací kategorií a předpokladem poznání tzv. Geisteswissenschaften (duchověd), ale má existenciální význam. Bez porozumění nemůžeme žít jako lidé. Musíme a můžeme druhým rozumět. Nemůžeme žít bez pochopení a porozumění ze strany druhého člověka.
-
Pro zvláštnost mytického myšlení přírodních národů volí Lévi-Strauss označení „kutilství“, kterým vyjadřuje jeho specifický rys, totiž, že jednotlivé kultury vytvářejí z prvků, které se na první pohled zdají identické, systémy navzájem odlišné.
-
Doslova znamená bourání, odstraňování. Nejde však o programový negativismus, nýbrž o porozumění těm stránkám významových útvarů (literárních textů, společenských institucí, uměleckých děl, gest), jež nejsou zjevné.
-
Závěrečná filosofická reflexe
-
-
-
-
-
-
-