Osnova témat

  • Úvod do studia - informační sekce

  • 1. Teorie a empirie – vztah filosofie a vědy

    Smyslem vzdělání v oboru humanitních věd není zvládnutí disparátních znalostí z jednotlivých společenskovědních disciplín, ale to, co lze nazvat synergickým efektem humanitního vzdělání.

  • 2. K historii vzniku vědy a vědeckého poznání a rozdíl mezi vědami humanitními a exaktními

    výsledkem vědeckého bádání není „reálno“, které je zde a nyní, ale „ideálno“, totožné, co do smyslu a platnosti ve všech průbězích v minulosti, přítomnosti i v budoucnosti i u různých subjektů

  • 3. Objektivace a ideace v humanitních vědách a metody vědeckého poznání

    Člověk věci, jevy, procesy identifikuje, rozlišuje jejich jednotlivé stránky, nachází souvislosti, začleňuje je opět do celku a zjišťuje, jakým směrem povede další bádání. Proces rozhodování s sebou nese i řadu problémů, jako např. váhání, nejistotu, pochybnosti, ale rovněž pocit svobody a odpovědnosti z hlediska volby určité alternativy řešení.

  • 4. Hermeneutika a fenomenologie

    Základní slovo Verstehen (porozumění) není jen teoreticko poznávací kategorií a předpokladem poznání tzv. Geisteswissenschaften (duchověd), ale má existenciální význam. Bez porozumění nemůžeme žít jako lidé. Musíme a můžeme druhým rozumět. Nemůžeme žít bez pochopení a porozumění ze strany druhého člověka.

  • 5. Strukturalismus a jeho metoda bádání,scientismus v humanitních vědách

    Pro zvláštnost mytického myšlení přírodních národů volí Lévi-Strauss označení „kutilství“, kterým vyjadřuje jeho specifický rys, totiž, že jednotlivé kultury vytvářejí z prvků, které se na první pohled zdají identické, systémy navzájem odlišné.

  • 6. přednáška Dekonstrukce, postmoderna a multikulturalita jako téma zkoumání humanitních věd

    Doslova znamená bourání, odstraňování.  Nejde však o programový negativismus, nýbrž o porozumění těm stránkám významových útvarů (literárních textů, společenských institucí, uměleckých děl, gest), jež nejsou zjevné.

  • Závěrečná reflexe

    Závěrečná filosofická reflexe

  • Téma 8

  • Téma 9

  • Téma 10

  • Téma 11

  • Téma 12

  • Téma 13

  • Téma 14