Aperçu des sections

  • Úvodní informace

    Obsahem kurzu je seznámení s morálně-politickým uvažováním v dějinách evropského myšlení od antiky po 19. století. Kurz poskytuje studujícím základní přehled významných témat politické a morální filosofie s důrazem na západní myšlenkovou tradici. Zároveň rozvíjí jejich schopnost porozumění klasickým textům morální a politické filosofie.

  • Politika otevřeného horizontu Příspěvek ke sporu o paradigma politické filosofie

    Politika otevřeného horizontu

    Příspěvek ke sporu o paradigma politické filosofie

  • Evropská civilizace

     Ptejme se, co vůbec znamená tento pojem v evropské politické tradici, jaký je jeho význam v současném politickém světě a jakým způsobem se dá tento pojem teoreticky rozvíjet.

  • Politické činy

    Politické činy, ať už založení obce (Aeneas), zabití tyrana (Harmodios a Aristogeitón), právní nebo majetková reforma (Solón), prosazení práv neprivilegovaných (bratří Gracchové) představují kulturní archetypy hluboce zakořeněné v evropské duchovní a politické tradici.

  • Současná teorie politického agónu: Chantal Mouffová

    Chantal Mouffová rozvinula agonální pojetí politiky ve spojitosti se sporem o povahu liberální demokracie mezi univerzalisty (Dworkinem, Rawlsem, Habermasem) a kontextualisty (Walzerem, Rortym).

  • Externí antiagonální faktory: Soros a Castoriadis

    Agonální pojetí politiky, jak se je pokouší aktualizovat Mouffová, se zaměřuje na deficity a vnitřní tenze liberálně demokratického politického systému. Wittgensteinovské paradigma sdílených forem života však této autorce nedovoluje, aby provedla hlubší analýzu externích faktorů, které omezují agonální politický princip, a tuto analýzu spojila s nárokem na univerzálně platný význam, který přesahuje hranice jedné ze sdílených forem života.

  • Habermasův argument „protržené hráze“

    Samozřejmě je možno říct, že tyto studie jsou příliš „pesimistické“, „katastrofické“ a „jednostranné“ a že existuje mnoho jiných studií a teorií, které přinášejí obrázek mnohem povzbudivější. Jsou tu také argumenty, které zpochybňují platnost a závažnost těchto kritických studií.

  • Od třetí generace ´kritické teorie´ k první generaci?

    Od třetí generace ´kritické teorie´ k první generaci?

     

    Podívejme se nejprve na Honnethovu teorii uznání, která v návaznosti na Habermasovo paradigma komunikace poskytuje „morální“ vysvětlení sociálních konfliktů. Axel Honneth, nástupce Habermasův, považovaný za představitele tzv. třetí generace kritické teorie, vypracoval normativní teorii sociálního a kulturního uznání, která základní premisu liberalismu, myšlenku individuální svobody a sebeuskutečnění individua, spojuje s otázkou sociálního a kulturního kontextu, jímž je individuum podmíněno. Honneth se za tím účelem pokouší aktualizovat Hegelovu ranou teorii „mravnosti“ („Sittlichkeit“).  Honneth tuto teorii  zbavuje jejího „metafyzického“ zakotvení a klade ji na jiný základ, na „empiricky kontrolovatelnou“ Meadovu teorii intersubjektivity.Tato teoretická výbava slouží Honnethovi k tomu, aby překonal limity Habermasovy teorie komunikativního jednání, v níž chybí teorie „kontextu“, v němž se  komunikativní jednání odehrává, a zároveň omezení foucaultovského  „kontextualismu“, v němž je obtížné formulovat konzistentní teorii subjektu.



  • Závěrečná reflexe

  • Section 9

  • Section 10

  • Section 11

  • Section 12

  • Section 13

  • Section 14