Seminář ke klasickým sociologickým teoriím ASG100103
Osnova témat
-
-
-
Společně vytváříme přehledový nástroj časové osy, abyste si udrželi přehled a neztratili se v dějinách sociologie.
Studenti/zapisovatelé si bohužel musí zřídit na Sutori účet.
-
-
Získat nějakou známku
Odevzdejte prosím přípravu k diskusi na 1/2 - 1 NS obsahující:
- shrnutí podmínek vzniku sociologie jako vědy o společnosti doplněné vlastním komentářem;
- co vám v obou textech či některém z nich přišlo obtížně pochopitelné či nejasné;
- co vás zaujalo;
- otázku k textu do diskuse.
Pokuste se prosím o přehlednost tak, aby bylo jasné, k jakému z obou textů jsou jednotlivé poznámky či komentáře.
-
-
Získat nějakou známku
Přečtěte povinný text (Petrusek - DS, kapitola o Comtovi).
Dohledejte na internetu či v jiných publikacích (Keller DKS, Cuin a Gresle...) další informace o Comtovi.
Odevzdejte následující:
- Jakou souvislost vidíte mezi Comtovým dílem a tématem poslední hodiny? Buďte konkrétní!
- Jaké jsou podle vás ústřední pojmy Comtovy sociologie? Jsou některé z nich relevantní i nyní?
- Jak byste vymezili pojem pozitivismu? Jak pojem chápete?
- Vlastní otázka do diskuze.
-
-
-
Získat nějakou známku
Přečtěte povinný text (Petrusek: Marx, marxismus a sociologie - kapitola 1).
Odevzdejte následující:
- Které body a myšlenky Karla Marxe považujete za klíčové a proč? (můžete případně čerpat i z jiných textů a zdrojů)
- Pokuste se shrnout myšlenku historického materialismu.
- Co je u Marxe společenská formace?
- Jaký je/byl vztah Marxe a Comta? Mají jejich teorie něco společného? Co?
-
Získat nějakou známku
Odevzdejte prosím přípravy k diskusi na 1/2 - 1 NS obsahující:
- Jsou některá tvrzení v textu vyřčená relevantní i dnes? Jaká? Proč?;
- formulace vlastní otázky k textu.
Text je dostupný online např. zde:
- http://www.ksm.cz/manifest.pdf (má výhodu číslovaných stránek)
- https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1848/manifest/ch01.htm#s428
-
-
-
Získat nějakou známku
Skupina A:
- S pomocí sociologické encyklopedie či jiných zdrojů (viz také zdroje v této lekci) stručně popište, co je to naturalismus v sociologii a jaké jsou jeho různé podoby.
- Přečtěte kapitolu o Herbertu Spencerovi z Dějin klasické sociologie od Kellera (str. 140-157) a odpovězte na následující otázky:
- Jaké je Spencerovo pojetí evolucionismu? Jaké jsou jeho ústřední teze?
- Co ze Spencera podle Vás dále žilo v sociologii?
- Napište otázku/y do diskuze.
Do hlavičky úkolu vždy uveďte, do jaké skupiny patříte!
Skupina B:
Přečtěte kapitolu o Herbertu Spencerovi z Dějin klasické sociologie od Kellera (str. 140-157) a vypište:
- Jaké je Spencerovo pojetí evolucionismu? Jaké jsou jeho ústřední teze?
- Najděte si na internetu pojem sociobiologie a vztáhněte ho ke Spencerovi - jedná se o Spencerovo dědictví? Liší se nějak základní teze, nebo naopak ne? Apod.
- Napište otázky do diskuze.
Do hlavičky úkolu vždy uveďte, do jaké skupiny patříte!
-
-
-
Získat nějakou známku
Odevzdejte prosím následující:
- Které Durkheimovy teze Vám připadají zajímavé/relevantní a proč?
- Bylo pro vás něco obtížně srozumitelné? Co? Proč?
- Formulace otázky do diskuse.
-
Získat nějakou známku
Odevzdejte prosím přípravu k diskusi na 1/2 - 1 NS obsahující:
- shrnutí základních tezí, které Durkheim v textu představuje (vlastními slovy!);
- Pokuste se prosím zasadit tyto teze do Durkheimovy sociologie jako celku - dokážete identifikovat koncepty či jeho sociologickou metodu?
- čemu jste v textu neporozuměli a co vás zaujalo;
- otázku k textu do diskuse.
Před četbou doporučuji projít shrnutí knihy Společenská dělba práce od Kellera (viz další přiložený dokument) či se jinak obeznámit s myšlenkami knihy jako celku - usnadní to porozumění originálního textu.
-
-
Získat nějakou známku
Do hlavičky úkolu vždy uveďte, do jaké skupiny patříte!
Přečíst si můžete celý text, povinné jsou nicméně jen jeho níže uvedené části.
Skupina A:
Z povinného textu (Havelkův úvod k Weberově Sociologii náboženství) si přečtěte 2, 3 a 4.
Odevzdejte:
- Shrnutí části 3:
-
- nejasnosti a otázky, které k textu máte;
- přehledné shrnutí hlavních poznatků z této části - poslouží k přípravě výukového materiálu!
2. Shrnutí části 4:
-
- shrnutí hlavních bodů;
- co Vám přijde jako unikátní Weberův přínos sociologii? Co je podle Vás využitelné i v dnešní sociologii?
- nejasnosti a obtížné pasáže;
- otázky k textu do diskuse.
Skupina B:
Z povinného textu (Havelkův úvod k Weberově Sociologii náboženství) si přečtěte 2, 4 a 5 do strany 99.
Odevzdejte:
- Shrnutí části 4:
-
- shrnutí hlavních bodů;
- co Vám přijde jako unikátní Weberův přínos sociologii? Co je podle Vás využitelné i v dnešní sociologii?
- nejasnosti a obtížné pasáže;
- otázky k textu do diskuse.
2. Shrnutí části 5 (do str. 99):
-
- nejasnosti a otázky, které k textu máte;
- přehledné shrnutí hlavních poznatků z této části - poslouží k přípravě výukového materiálu!
Do hlavičky úkolu vždy uveďte, do jaké skupiny patříte!
-
Ve skupinách (v rámci své seminární skupiny A či B!) vypracujte a odevzdejte následující na základě zadaného textu (popř. dalších zdrojů).
- Shrnutí Weberova pojednání o "smyslu" sociálního jednání (vč. metodických základů a pojmu sociálního jednání) a důvodů určujících sociální jednání.
- Co je legitimní řád, jaké jsou jeho druhy a důvody platnosti?
- Co z Weberova textu vám přijde relevantní dosud? Co mělo podle vás zásadní vliv v sociologii? Co naopak zapadlo a proč?
- Nejasnosti, obtížné koncepty, myšlenky apod.
- Otázky do diskuze.
Práci si rozdělte po domluvě libovolně.
-
-
Získat nějakou známku
Odevzdejte prosím přípravu k diskusi na 1/2 - 1 NS obsahující:
- shrnutí základních tezí, které Simmel v textu představuje (vlastními slovy!);
- Jak a proč se podle Simmela proměňují vztahy?
- Jak předchozí otázka a odpověď na ni souvisí se Simmelovým pojetím sociologie, tedy formální sociologie?
- čemu jste v textu neporozuměli a co vás zaujalo;
- otázku k textu do diskuse.
-
-
BONUS // Charles Booth: Life and Labour of the People in London – počátky měření chudoby a socioekonomického statusu
-
Základní materiály k prostudování: mapy a terénní deníky výzkumníků k dílu Inquiry into Life and Labour in London (1886-1903)
Prosím všichni prostudujte.
-
Link je na poslední díl celé série - dole na stránce je přehled ostatních dílů.
Doplňkový materiál.
-
-
-
Do slovníku zpracujte krátké bio o některém z klasických autorů či autorek, kteří se nedostali do "kánonu".
Bio by mělo mít tuto strukturu:
- jméno a letopočty narození a úmrtí;
- max 2-3 věty shrnující to nejdůležitější z jeho/jejího života;
- odstavec srhnující dílo, stěžejní koncepty, myšlenky, teorie;
- 1-2 věty shrnující přínos autor/ky sociologii.
-
-
-
Povinná jsou pouze části VII a VIII. Předchozí části jsou dobrovolné.
Odevzdejte následující:
- Shrnutí základních tezí, které Freud v textu představuje (vlastními slovy!).
- Které teze, ačkoliv nám dnes mohou přijít naprosto samozřejmé, mohly být ve své době průkopnické či novátorské? A to jak pro veřejnost, tak pro odborníky v psychologii či sociologii.
- Čemu jste v textu neporozuměli? Co Vás zaujalo?
- Otázka k textu do diskuse.
-