Osnova témat

  • Úvod

    Cílem předmětu je komplexní rozvoj komunikativní kompetence studenta v oblasti všech řečových dovedností. Předmět je koncipován tak, aby po jeho absolvování studenti dosáhli znalosti ruského jazyka na úrovni A2+ dle SERR.

    1. Nálada a pocity.

    2. Vyjádření potřeby a nezbytnosti.

    3. Časování zvratných sloves.

    4. Fyzický popis člověka.

    5. Vyjádření podobnosti.

    6. Skloňování adjektiv s tvrdým zakončením kmene. Vyjádření data.

    7. Odívání. Móda.

    8. Slovesné vazby odlišné od češtiny.

    9. Ruský lidový kroj.

    10. Emocionální popis člověka.

    11. Počasí.

    12. Skloňování adjektiv s měkkým zakončením kmene.

    Povinná literatura:

    BALCAR, M. Ruská gramatika v kostce. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-56-X.

    JELÍNEK, S. a kol. Raduga po-novomu 3. Plzeň : Fraus, 2009. (učebnice, pracovní sešit, příručka učitele)

    KARNĚJEVA, L. Ruština slovní zásoba A2.  Dubicko : INFOA, 2012. ISBN 978-80-7240-795-8.

    Doporučená literatura:

    ŽOFKOVÁ, H. a kol. Pojechali: Čítanka 2. Úvaly : Albra, 2011. ISBN 978-80-7361-067-8.

    BELYNTSEVA, O. a kol. Učebnice současné ruštiny 1. díl. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2442-0.

    BOJKO, N. J. Skazki na uroke russkogo jazyka. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2005. ISBN 5-86547-228-3.

    NEKOLOVÁ, V. a kol. Ruština pro samouky. 2. vyd. Voznice : Leda, 2007. ISBN 978-80-7335-112-0.

    ŽOFKOVÁ, H. a kol. Pojechali: Zpěvník 1. Říkanky, chorovody, písně. Úvaly : Albra, 2011. ISBN 978-80-7361-066-1

  • Téma 1

    Zvýrazněno

    Téma:

    • Встреча. Как твои дела? Встреча на улице.

    Řečové situace:

    • Jak se kdo má?
    • Jak se komu daří?
    • Co je u koho nového?
    • Kde kdo byl a co dělal.

    Mluvnické učivo:

    • Časování slovesa вернуться.
    • Věty typu Мне придётся (пришлось) идти пешком.
    • Здесь нет (не было) театра.
    • Materiály ke studiu v učebním souboru: JELÍNEK, S. a kol. Raduga po-novomu 3. Plzeň : Fraus, 2009. (učebnice, pracovní sešit, příručka učitele, zvuková nahrávka) - rozdělený do jednotlivých seminářů.

    • Učebnice s. 6-27, Pracovní sešit s. 4-12. Poslechová a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
  • Téma 2

    Reálie a kultura:  

    • Как общаются люди разных стран.

    Téma:

    • Как кто выглядит?
    • Внешность человека.

    Řečové situace:

    • Jak kdo vypadá?
    • Kdo je komu podobný?
    • Jak popsat vzhled člověka?

    Mluvnické učivo:

    • Vyjádření podobnosti: похож на кого.
    • Skloňování přídavných jmen podle vzoru новый
    • Skloňování řadových číslovek (kromě третий)

         Učebnice s. 29-45. Pracovní sešit s.12-16. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

  • Téma 3

    Reálie a kultura:

    • Художественный портрет в живописи.

    Téma:

    • Одежда.
    • Мода.

    Řečové situace:

    • Jak se kdo obléká?
    • Co má kdo na sobě?
    • Co kdo potřebuje?

         Učebnice s. 46-49. Pracovní sešit s. 17. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

  • Téma 4

    Mluvnické učivo:

    • Vazba учиться на кого.
    • Vyjádření vzájemnosti (друг другу).
    • Použití zájmen какой, который.
    • Věty typu На ней (была) кофточка.
    • Časování sloves одеться, надеть, снять.

    Reálie a kultura:

    • Русский национальный костюм.

         Učebnice s. 51-73. Pracovní sešit s. 18-26. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

  • Téma 5

    Téma:  

    • Мы разные.

    Řečové situace:

    • Jaké kdo má povahové vlastnosti?
    • Komu je a komu není možné důvěřovat.
    • Komu je třeba pomáhat?
    • S kým je možné (není možné) souhlasit.
    • Co kdo má (musí) udělat.

         Učebnice s. 74-80. Pracovní sešit s. 27-32. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

     

  • Téma 6

    Mluvnické učivo:

    • Slovesné vazby ждать кого, что, чего, понимать кого, что.
    • Psaní data.
    • Skloňování zpodstatnělých adjektiv.
    • Použití spojek потому что, поэтому.
    • Vyjádření možnosti, nemožnosti, nutnosti, potřebnosti.

         Učebnice s. 81-86. Pracovní sešit s. 32-33. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

  • Téma 7

    Reálie a kultura:  

    • Художественный портрет в литературе.
    • А.С. Пушкин – Евгений Онегин – портреты героев

             Učebnice s. 96-97. 

              Úryvky z Evžena Oněgina - dvojjazyčné zrcadlové vydání nakladatelství Romeo, Praha 1999.

                                             

  • Téma 8

    Ruská kultura a reálie :

    • Ruský lidový kroj
    • Lidové tradice a zvyky.

    Texty k samostatné četbě:

    • Současná móda

             Učebnice s. 98 - 101. 

             Ruské svátky a tradice v porovnání s českými - pro srovnání vyberte 5 významných svátků. Odeslat ke kontrole. 

  • Téma 9

    Téma:     

    • Погода. Природа.

    Řečové situace:

    • Какое время года?
    • Погода в речи русских

             Učebnice s. 102-112. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce. 

  • Téma 10

    Řečové situace:

    • Jaké je a jaké bylo počasí?
    • Jaké počasí bývá v různých ročních obdobích?
    • Jaká je předpověď počasí?
    • Co se může stát, když se počasí rychle změní?

             Učebnice s. 113. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce. 

  • Téma 11

    Mluvnické učivo:

    • Skloňování adjektiv podle vzoru летний.
    • Vyjádření data a letopočtu.
    • Skloňování zpodstatnělých adjektiv.
    • Shrnutí skloňování adjektiv
      • typ tvrdý новый, новая, новое
      • typ měkký летний, летняя, летнее
      • Učebnice s.114-119. Pracovní sešit s. 34-37. Poslech na zvukové nahrávce.
  • Téma 12

    Mluvnické učivo:

    • Skloňování řadové číslovky третий

    Reálie a kultura:   

    • Пейзаж в русской живописи и литературе.
    • Текст - Картины художника И.И. Левитана
    • Текст - М. Ю. Лермонтов - стихотворения

             Učebnice s. 120-125. Pracovní sešit s. 38-40. Poslechová cvičení na zvukové nahrávce.