Section outline

  • Cílem předmětu je komplexní rozvoj komunikativní kompetence studenta v oblasti všech řečových dovedností. Předmět je koncipován tak, aby po jeho absolvování studenti dosáhli znalosti ruského jazyka na úrovni B1 dle SERR.

    1. Sibiř.

    2. Vyjádření přibližnosti.

    3. Stupňování adjektiv – komparativ a superlativ.

    4. Ekologie.

    5. Slovesné vazby odlišné od češtiny.

    6. Časování sloves s příponou -va-

    7. Skloňování substantiv ženského rodu s nulovou koncovkou.

    8. Cestování. Na letišti.

    9. Určování hodin. Použití částic li, jesli, podmínkové věty.

    10. Stravování. Ruská a česká kuchyně.

    11. Volný čas a zábava.

    12. Imperativ sloves.

    Povinná literatura:

    BALCAR, M. Ruská gramatika v kostce. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-56-X.

    JELÍNEK, S. a kol. Raduga po-novomu 4. Plzeň : Fraus, 2010. (učebnice, pracovní sešit, příručka učitele)

    KARNĚJEVA, L. Ruština slovní zásoba A2.  Dubicko : INFOA, 2012. ISBN 978-80-7240-795-8.

    KARNĚJEVA, L. Ruština slovní zásoba B1.  Dubicko : INFOA, 2012. ISBN 978-80-7240-796-5.

    Doporučená literatura:

    BELYNTSEVA, O. a kol. Učebnice současné ruštiny 1. díl. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2442-0.

    BOJKO, N.J. Skazki na uroke russkogo jazyka. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2005. ISBN 5-86547-228-3.

    EIBENOVÁ, K. a kol. Pojechali: Čítanka 3. Úvaly : Albra, 2012. ISBN 978-80-7361-084-5.

    KLAPKA, J. a kol. Zpěvník ruských písní. Pesennik. Úvaly : Albra, 2014. ISBN 978-80-7361-094-4.

    NEKOLOVÁ, V. a kol. Ruština pro samouky. 2. vyd. Voznice : Leda, 2007. ISBN 978-80-7335-112-0.

    Kurz Cizí jazyk – ruština IV v moodlu viz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5813

    Elektronické materiály k nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností viz https://www.didactics.cz/cs/littera/rustina/

  • Téma:       

    • Сибирь.
    • Природа.
    • Железная дорога.

    Řečové situace:

    • Jaké podnebí je v Rusku?
    • Jaká je tam příroda?
    • Jak dlouho se kam jede?
    • Jaké je tam přírodní bohatství?
    • Jak je kam daleko?
    • Jaká je tam teplota v létě a jaká v zimě?

    Materiály ke studiu v učebním souboru: JELÍNEK, S. a kol. Raduga po-novomu 3. Plzeň : Fraus, 2009. (učebnice, pracovní sešit, příručka učitele, zvuková nahrávka) - rozdělený do jednotlivých seminářů.

             Učebnice s. 6-13. Pracovní sešit s. 4-7. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

  • Mluvnické učivo:

    • Určování hodin.
    • Vyjádření přibližnosti.
    • Opakování základních číslovek do 100.
    • Základní číslovky (100 a výše)
    • 3. stupeň adjektiv  (самый + 1. stupeň).

              Učebnice s.14-18. Pracovní sešit s. 7-9. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

                                            PS - odevzdat překlad s. 9/11. 

  • Reálie a kultura:

    • Сибирь.
    • А. Солженицын.
    • Transsibiřská magistrála - historie a současnost.
    • GULAG.
    • Sibiřské veletoky.

              Učebnice s. 19-25. Pracovní sešit s. 9-10. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

  • Téma:     

    • Охрана окружающей среды.
    • Экология.

     Řečové situace:

    • Jaké problémy řeší dnes ekologie a ekologové v Rusku?
    • Co je třeba dělat  pro ochranu životního prostředí?
    • Jak se zhoršuje současná ekologická situace.

             Učebnice s. 26-31. Pracovní sešit s. 11-12. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

  • Mluvnické učivo:

    • Slovesné vazby участвовать в чём, принимать участие в чём.
    • Časování slovesa давать a sloves odvozených.
    • Skloňování substantiv typu тетрадь.

    Reálie a kultura:

    • Экологические проблемы России, Сибири.

              Učebnice s. 32-43. Pracovní sešit s. 12-16. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

  • Téma:     

    • Добро пожаловать в Москву.
    • В аэропорту.

    Řečové situace:

    • Jak se informovat o příletu a odletu letadla?
    • Jak rezervovat pokoj v hotelu?
    • Jak se ubytovat?
    • Jak řešit problémy po příletu?
    • Co dělat, jestliže nevíte, budete-li moci na letišti uvítat hosta.

              Učebnice s. 44-54. Pracovní sešit s. 17-19. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.

  • Mluvnické učivo:      

    • Určování hodin.
    • Slovesné vazby благодарить кого за что.
    • Časování sloves открыть, закрыть.
    • Použití částice ли a spojky если.
    • Podmiňovací způsob.
    • Podmínkové věty se spojkou если бы.

              Učebnice s. 55-67. Pracovní sešit s. 20-23. Poslech na zvukové nahrávce.

  • Reálie a kultura:

    • Московские аэропорты.
    • Железнодорожные вокзалы.
    • Маршрутное такси.
    • Таможня.

             Učebnice s. 68-73. Pracovní sešit s. 24-25. Poslech na zvukové nahrávce.

  • Téma:     

    • Питание. Еда.
    • Где мы пообедаем?

    Řečové situace:

    • Jak si v restauraci objednat?
    • Jak hovořit s hosty u stolu?
    • Co kdo jí a co pije?
    • Jak zaplatit v restauraci?
    • Jak komunikovat při nákupu potravin?

              Učebnice s. 74-85. Pracovní sešit s. 26-27. Poslech na zvukové nahrávce.

  • Mluvnické učivo:

    • Rozkazovací způsob.
    • Časování sloves пить а есть.
    • Nepravidelné tvary imperativu.

    Reálie a kultura:

    • Русская кухня.
    • Традиционные блюда.

             Učebnice s. 87-102. Pracovní sešit s. 28-34. Poslech na zvukové nahrávce.

  • Téma:

    • Свободное время.
    • Как его провести?
    • Хобби. Здоровый образ жизни.

    Řečové situace:

    • Kdo (ne)žije jednotvárně? Co je pro koho důležité?
    • Z čeho je možné se radovat. Jak žít aktivně?

             Učebnice s. 104-111. Pracovní sešit s. 35-41. Poslech na zvukové nahrávce.

  • Mluvnické učivo:

    • Slovesné vazby радоваться чему, вспоминать о ком, о чём (кого,что).
    • Neurčitá zájmena a příslovce s částicemi –то а –нибудь.
    • 2. stupeň adjektiv.

    Reálie a kultura:

    • Российские праздники.
    • Их сравнение с чешскими.

             Učebnice s. 112-128. Pracovní sešit s. 41-42. Poslech na zvukové nahrávce.