Cizí jazyk - ruština IV
Section outline
-
Cílem předmětu je komplexní rozvoj komunikativní kompetence studenta v oblasti všech řečových dovedností. Předmět je koncipován tak, aby po jeho absolvování studenti dosáhli znalosti ruského jazyka na úrovni B1 dle SERR.
1. Sibiř.
2. Vyjádření přibližnosti.
3. Stupňování adjektiv – komparativ a superlativ.
4. Ekologie.
5. Slovesné vazby odlišné od češtiny.
6. Časování sloves s příponou -va-
7. Skloňování substantiv ženského rodu s nulovou koncovkou.
8. Cestování. Na letišti.
9. Určování hodin. Použití částic li, jesli, podmínkové věty.
10. Stravování. Ruská a česká kuchyně.
11. Volný čas a zábava.
12. Imperativ sloves.
Povinná literatura:
BALCAR, M. Ruská gramatika v kostce. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-56-X.
JELÍNEK, S. a kol. Raduga po-novomu 4. Plzeň : Fraus, 2010. (učebnice, pracovní sešit, příručka učitele)
KARNĚJEVA, L. Ruština slovní zásoba A2. Dubicko : INFOA, 2012. ISBN 978-80-7240-795-8.
KARNĚJEVA, L. Ruština slovní zásoba B1. Dubicko : INFOA, 2012. ISBN 978-80-7240-796-5.
Doporučená literatura:
BELYNTSEVA, O. a kol. Učebnice současné ruštiny 1. díl. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2442-0.
BOJKO, N.J. Skazki na uroke russkogo jazyka. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2005. ISBN 5-86547-228-3.
EIBENOVÁ, K. a kol. Pojechali: Čítanka 3. Úvaly : Albra, 2012. ISBN 978-80-7361-084-5.
KLAPKA, J. a kol. Zpěvník ruských písní. Pesennik. Úvaly : Albra, 2014. ISBN 978-80-7361-094-4.
NEKOLOVÁ, V. a kol. Ruština pro samouky. 2. vyd. Voznice : Leda, 2007. ISBN 978-80-7335-112-0.
Kurz Cizí jazyk – ruština IV v moodlu viz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5813
Elektronické materiály k nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností viz https://www.didactics.cz/cs/littera/rustina/
-
Téma:
- Сибирь.
- Природа.
- Железная дорога.
Řečové situace:
- Jaké podnebí je v Rusku?
- Jaká je tam příroda?
- Jak dlouho se kam jede?
- Jaké je tam přírodní bohatství?
- Jak je kam daleko?
- Jaká je tam teplota v létě a jaká v zimě?
Materiály ke studiu v učebním souboru: JELÍNEK, S. a kol. Raduga po-novomu 3. Plzeň : Fraus, 2009. (učebnice, pracovní sešit, příručka učitele, zvuková nahrávka) - rozdělený do jednotlivých seminářů.
Učebnice s. 6-13. Pracovní sešit s. 4-7. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Mluvnické učivo:
- Určování hodin.
- Vyjádření přibližnosti.
- Opakování základních číslovek do 100.
- Základní číslovky (100 a výše)
- 3. stupeň adjektiv (самый + 1. stupeň).
Učebnice s.14-18. Pracovní sešit s. 7-9. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
PS - odevzdat překlad s. 9/11.
-
Reálie a kultura:
- Сибирь.
- А. Солженицын.
- Transsibiřská magistrála - historie a současnost.
- GULAG.
- Sibiřské veletoky.
Učebnice s. 19-25. Pracovní sešit s. 9-10. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Téma:
- Охрана окружающей среды.
- Экология.
Řečové situace:
- Jaké problémy řeší dnes ekologie a ekologové v Rusku?
- Co je třeba dělat pro ochranu životního prostředí?
- Jak se zhoršuje současná ekologická situace.
Učebnice s. 26-31. Pracovní sešit s. 11-12. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Mluvnické učivo:
- Slovesné vazby участвовать в чём, принимать участие в чём.
- Časování slovesa давать a sloves odvozených.
- Skloňování substantiv typu тетрадь.
Reálie a kultura:
- Экологические проблемы России, Сибири.
Učebnice s. 32-43. Pracovní sešit s. 12-16. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Téma:
- Добро пожаловать в Москву.
- В аэропорту.
Řečové situace:
- Jak se informovat o příletu a odletu letadla?
- Jak rezervovat pokoj v hotelu?
- Jak se ubytovat?
- Jak řešit problémy po příletu?
- Co dělat, jestliže nevíte, budete-li moci na letišti uvítat hosta.
Učebnice s. 44-54. Pracovní sešit s. 17-19. Poslech a fonetická cvičení na zvukové nahrávce.
-
Mluvnické učivo:
- Určování hodin.
- Slovesné vazby благодарить кого за что.
- Časování sloves открыть, закрыть.
- Použití částice ли a spojky если.
- Podmiňovací způsob.
- Podmínkové věty se spojkou если бы.
Učebnice s. 55-67. Pracovní sešit s. 20-23. Poslech na zvukové nahrávce.
-
Reálie a kultura:
- Московские аэропорты.
- Железнодорожные вокзалы.
- Маршрутное такси.
- Таможня.
Učebnice s. 68-73. Pracovní sešit s. 24-25. Poslech na zvukové nahrávce.
-
Téma:
- Питание. Еда.
- Где мы пообедаем?
Řečové situace:
- Jak si v restauraci objednat?
- Jak hovořit s hosty u stolu?
- Co kdo jí a co pije?
- Jak zaplatit v restauraci?
- Jak komunikovat při nákupu potravin?
Učebnice s. 74-85. Pracovní sešit s. 26-27. Poslech na zvukové nahrávce.
-
Mluvnické učivo:
- Rozkazovací způsob.
- Časování sloves пить а есть.
- Nepravidelné tvary imperativu.
Reálie a kultura:
- Русская кухня.
- Традиционные блюда.
Učebnice s. 87-102. Pracovní sešit s. 28-34. Poslech na zvukové nahrávce.
-
Téma:
- Свободное время.
- Как его провести?
- Хобби. Здоровый образ жизни.
Řečové situace:
- Kdo (ne)žije jednotvárně? Co je pro koho důležité?
- Z čeho je možné se radovat. Jak žít aktivně?
Učebnice s. 104-111. Pracovní sešit s. 35-41. Poslech na zvukové nahrávce.
-
Mluvnické učivo:
- Slovesné vazby радоваться чему, вспоминать о ком, о чём (кого,что).
- Neurčitá zájmena a příslovce s částicemi –то а –нибудь.
- 2. stupeň adjektiv.
Reálie a kultura:
- Российские праздники.
- Их сравнение с чешскими.
Učebnice s. 112-128. Pracovní sešit s. 41-42. Poslech na zvukové nahrávce.