Řečové dovednosti učitele
Osnova sekce
-
Studijní literatura
Základní:
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011.
HÁJKOVÁ, Eva. Zvuková stránka češtiny. Úvod do fonetiky a fonologie. Liberec: TUL, 2. vydání, 2008.
HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum, 2013.
HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, VLČKOVÁ-MEJVALDOVÁ, Jana. Cvičebnice české výslovnosti nejedn pro školní výuku. Plzeň: Fraus, 2018
VLČKOVÁ-MEJVALDOVÁ, Jana. Rétorika. Čeština pro vzdělávací praxi. Praha : Pedagogická fakulta. 2017.
Doporučená:
CHEJNOVÁ, Pavla. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF UK, 2010.
PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994.
VLČKOVÁ-MEJVALDOVÁ, Jana. Ortoepie. Čeština pro vzdělávací praxi. Praha : Pedagogická fakulta. 2017. ISBN 978-80-7290-921-6. s. 125-128.
-
Technika řeči – respirace, fonace, artikulace.
-
Funkční využití zvukových prostředků suprasegmentální roviny.
-
Fonetika a fonologie češtiny – klasifikace hlásek, morfonologické alternace, fonetická transkripce.
-
Ortoepie a ortofonie češtiny.
-
Komunikační záměr a způsoby jeho realizace. Kultura řeči.
-
Pragmatické aspekty komunikace. Zdvořilost. Kooperativní komunikace.
-
Toto téma obsahuje praktické úkoly zaměřené na procvičení a shrnutí předchozích témat.
1. Poslechněte si následující pořad:
Zhodnoťte, která doporučení si chcete přenést do svých vlastních mluvených projevů. Jak hodnotíte projev samotné lektorky?2. Poslechněte si tuto rozhlasovou debatu: https://vltava.rozhlas.cz/prezije-cestina-bez-prechylovani-8084719. Zhodnoťte debatu z hlediska argumentačního (uvědomte si přitom, co je vlastním tématem debaty).
3. Zformulujte několik hlavních zásad (nejvýše deset), jimiž by se měl mluvčí při veřejném projevu řídit.