Topic outline

  • General

    Studijní literatura

     

    Základní: 

    HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011.

    HÁJKOVÁ, Eva. Zvuková stránka češtiny. Úvod do fonetiky a fonologie. Liberec: TUL, 2. vydání, 2008.

    HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum, 2013.

    HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995.

    ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, VLČKOVÁ-MEJVALDOVÁ, Jana. Cvičebnice české výslovnosti nejedn pro školní výuku. Plzeň: Fraus, 2018

    VLČKOVÁ-MEJVALDOVÁ, Jana. Rétorika. Čeština pro vzdělávací praxi. Praha : Pedagogická fakulta. 2017. 

    Doporučená: 

    CHEJNOVÁ, Pavla. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF UK, 2010. 

    PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994.

    VLČKOVÁ-MEJVALDOVÁ, Jana. Ortoepie. Čeština pro vzdělávací praxi. Praha : Pedagogická fakulta. 2017. ISBN 978-80-7290-921-6. s. 125-128.

     

  • Téma 2

    Funkční využití zvukových prostředků suprasegmentální roviny.

  • Téma 3

    Fonetika a fonologie češtiny – klasifikace hlásek, morfonologické alternace, fonetická transkripce.

  • Téma 4

    Ortoepie a ortofonie češtiny.

  • Téma 5

    Komunikační záměr a způsoby jeho realizace. Kultura řeči.

  • Téma 6

    Pragmatické aspekty komunikace. Zdvořilost. Kooperativní komunikace.

  • Topic 7

    Toto téma obsahuje praktické úkoly zaměřené na procvičení a shrnutí předchozích témat. 

    1. Poslechněte si následující pořad: 

     Zhodnoťte, která doporučení si chcete přenést do svých vlastních mluvených projevů. Jak hodnotíte projev samotné lektorky?

    2. Poslechněte si tuto rozhlasovou debatu: https://vltava.rozhlas.cz/prezije-cestina-bez-prechylovani-8084719. Zhodnoťte debatu z hlediska argumentačního (uvědomte si přitom, co je vlastním tématem debaty). 

    3. Zformulujte několik hlavních zásad (nejvýše deset), jimiž by se měl mluvčí při veřejném projevu řídit.