Section outline

  • Vítejte na stránkách tohoto kurzu, milí studenti,

    Kurz se věnuje vybraným didaktickým aspektům pedagogické praxe základní a střední školy.

    Cíle kurzu :

    Rámcovým cílem kurzu Didaktické praktikum je porozumět významným tématům obecné a oborové didaktiky a ukázat jejich význam v pedagogické praxi.
    Studium kurzu poskytuje vhled do problematiky pedagogických jevů a procesů, především porozumění vybraným problémům vyučovacího procesu a to nejen cestou teoretického poznání, ale zároveň rozvíjením samostatného pedagogického myšlení, důležitého pro řešení konkrétních pedagogických a didaktických situací.Smyslem studia kurzu Didaktické praktilum je propojovat teoretické znalosti z obecné a oborové didaktiky s prakticky zaměřenými podněty a situacemi z reálné školní praxe. Nedílnou součástí tohoto kurzu jsou videoukázky výuky, jako podněty k přemýšlení a také jako výzvy studentům pro rešení zadaných úloh.

    Cíloví adresáti:

    Je určen především studentům učitelství na HTF UK. Domníváme se však, že může být podnětný a užitečný všem, kteří se zajímají o vlastní profesní pedagogický rozvoj.
    Obsahově navazuje na znalosti z obecné a oborové didaktiky a zároveň má významný přesah do kurzu pedagogická praxe ve studiu učitelství.

    Kurz je koncipován tak, aby :

    • seznámil a připomenul významná témata obecné a oborové didaktiky
    • seznámil s významnými aspekty pedagogické praxe
    • rozvíjel didaktické myšlení
    • rozvíjel aktivní učení
    • motivoval k samostatnému a tvůrčímu studiu
    • ukázal možnosti aplikace znalostí do pedagogické praxe cestou konkrétních příkladů
    • otevřel prostor pro vzájemnou komunikaci mezi studenty učitelství
    • Kurz si neklade za cíl přinést komplexní zpracování problematiky, chce však pomoci porozumět současné pedagogické praxi díky didaktickým znalostem obsahu a především podnítit aktivní a tvůrčí myšlení v kontextu výuky v současné škole. Je otevřen novým podnětům, úpravám a doplněním.

      Kurz je členěn do 5 lekcí. V každé lekci naleznete nejen informace, odkazy, příklady, videoukázky, ale zároveň také podněty a úkoly k samostatné práci.

      Osnova kurzu

    • Úvodní dotazník
    • Hospitace v pedagogické praxi
    • Analýza videozáznamu vyučovací hodiny
    • Reflektivní učitelská bilance
    • Závěrečná reflexe
  • Vážení studenti,

    z důvodu zkvalitnění výuky kurzu pedagogické praxe vás prosíme o vypnění úvodního dotazníku.

    Dotazník je anonymní.

    Děkujeme

  • Vážení studenti,

    v této kapitole vám předkládáme k prostudování studijní materiály k tématice náslechů a pozorování ve škole.

  • Vážení studenti,

    na uvedeném odkazu si zcela svobodně vyberte ke shlédnutí jednu vyučovací hodinu a proveďte její reflexi.

    Zamyslete se nad tím, co vše pro vás může být podnětné při pozorování výuky. V zaměření reflexe vám mohou pomoci vaše znalosti z obecné či oborové didaktiky.

    Zvolte si cíl(e) vašeho pozorování a v kontextu zvoleného cíle písemně zaznamenejte vaši reflexi v rozsahu minimálně jedné normostrany. Zaměřte se na významné prvky procesu vyučování. Reflexi vložte do kurzu. K pozorování můžete využít vlastní pozorovací arch, který jste si vytvořili v předchozí části kurzu.

    • Co to je reflektivní učitelská bilance?

      Reflektivní učitelské bilance jsou to příběhy vyučovacích hodin, tj. písemně zachycené čerstvé vzpomínky (staré ne více než 3 dny) učitele na jeho práci – vyučovací hodinu. Je to volné vyjádření toho, co se v hodině událo, bez zvláštního předchozího záměru a předem plánovaného výběru jevů, na které má být zaměřena pozornost. Takto pojaté reflektivní bilance jsou blízké krátkým literárním formám počínaje reportáží nebo fejetonem a konče povídkou (viz PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002, s. 138).

      V reflektivních bilancích je zachyceno, jak vyučující v hodině jedná a jak přemýšlí o své práci.

       

  • Vážení studenti,

    zpracujte písemně podrobné reflexe alespoň dvou vyučovacích hodin, které jste v průběhu kurzu pedagogická praxe navštívili.
    Reflexi je třeba vložit do elektronického prostředí – moodle nejpozději 18. 5. 2018 a zároveň vytištěné přinést s sebou na závěrečný reflektivní seminář, který se bude konat dne 21.5.2018 v čase dle rozvrhu, tedy od 8:30 v L- 203. Připomínám, že kurz je ukončen zápočtem po předložení pedagogického reflektivního deníku na reflektivním semináři  a splněním úkolů v tomto kurzu v moodle.

  • Vážené studentky, vážení studenti,

    prostudujte si přiložený text.