Didaktické praktikum
Osnova sekce
-
Vítejte na stránkách tohoto kurzu, milí studenti,
Kurz se věnuje vybraným didaktickým aspektům pedagogické praxe základní a střední školy.
Cíle kurzu :
Rámcovým cílem kurzu Didaktické praktikum je porozumět významným tématům obecné a oborové didaktiky a ukázat jejich význam v pedagogické praxi.
Studium kurzu poskytuje vhled do problematiky pedagogických jevů a procesů, především porozumění vybraným problémům vyučovacího procesu a to nejen cestou teoretického poznání, ale zároveň rozvíjením samostatného pedagogického myšlení, důležitého pro řešení konkrétních pedagogických a didaktických situací.Smyslem studia kurzu Didaktické praktilum je propojovat teoretické znalosti z obecné a oborové didaktiky s prakticky zaměřenými podněty a situacemi z reálné školní praxe. Nedílnou součástí tohoto kurzu jsou videoukázky výuky, jako podněty k přemýšlení a také jako výzvy studentům pro rešení zadaných úloh.Cíloví adresáti:
Je určen především studentům učitelství na HTF UK. Domníváme se však, že může být podnětný a užitečný všem, kteří se zajímají o vlastní profesní pedagogický rozvoj.
Obsahově navazuje na znalosti z obecné a oborové didaktiky a zároveň má významný přesah do kurzu pedagogická praxe ve studiu učitelství.Kurz je koncipován tak, aby :
- seznámil a připomenul významná témata obecné a oborové didaktiky
- seznámil s významnými aspekty pedagogické praxe
- rozvíjel didaktické myšlení
- rozvíjel aktivní učení
- motivoval k samostatnému a tvůrčímu studiu
- ukázal možnosti aplikace znalostí do pedagogické praxe cestou konkrétních příkladů
- otevřel prostor pro vzájemnou komunikaci mezi studenty učitelství
- Kurz si neklade za cíl přinést komplexní zpracování problematiky, chce však pomoci porozumět současné pedagogické praxi díky didaktickým znalostem obsahu a především podnítit aktivní a tvůrčí myšlení v kontextu výuky v současné škole. Je otevřen novým podnětům, úpravám a doplněním.
Kurz je členěn do 5 lekcí. V každé lekci naleznete nejen informace, odkazy, příklady, videoukázky, ale zároveň také podněty a úkoly k samostatné práci.
Osnova kurzu
- Úvodní dotazník
- Hospitace v pedagogické praxi
- Analýza videozáznamu vyučovací hodiny
- Reflektivní učitelská bilance
- Závěrečná reflexe
- seznámil a připomenul významná témata obecné a oborové didaktiky
-
Vážení studenti,
z důvodu zkvalitnění výuky kurzu pedagogické praxe vás prosíme o vypnění úvodního dotazníku.
Dotazník je anonymní.
Děkujeme
-
Vážení studenti,
v této kapitole vám předkládáme k prostudování studijní materiály k tématice náslechů a pozorování ve škole.
-
Vážení studenti,
na uvedeném odkazu si zcela svobodně vyberte ke shlédnutí jednu vyučovací hodinu a proveďte její reflexi.
Zamyslete se nad tím, co vše pro vás může být podnětné při pozorování výuky. V zaměření reflexe vám mohou pomoci vaše znalosti z obecné či oborové didaktiky.
Zvolte si cíl(e) vašeho pozorování a v kontextu zvoleného cíle písemně zaznamenejte vaši reflexi v rozsahu minimálně jedné normostrany. Zaměřte se na významné prvky procesu vyučování. Reflexi vložte do kurzu. K pozorování můžete využít vlastní pozorovací arch, který jste si vytvořili v předchozí části kurzu.
-
Vážení studenti,
zpracujte písemně podrobné reflexe alespoň dvou vyučovacích hodin, které jste v průběhu kurzu pedagogická praxe navštívili.
Reflexi je třeba vložit do elektronického prostředí – moodle nejpozději 18. 5. 2018 a zároveň vytištěné přinést s sebou na závěrečný reflektivní seminář, který se bude konat dne 21.5.2018 v čase dle rozvrhu, tedy od 8:30 v L- 203. Připomínám, že kurz je ukončen zápočtem po předložení pedagogického reflektivního deníku na reflektivním semináři a splněním úkolů v tomto kurzu v moodle. -
Vážené studentky, vážení studenti,
prostudujte si přiložený text.