Empirické metody v gramatické analýze (ABO500999)
Themen für jede Woche
-
Zoom
https://cesnet.zoom.us/j/94115582029?pwd=K0tiZCsybTNYWFo4aHdTNXJJVWtMQT09
Kdy
Úterý 15:50-17:25
-
Omlouvám se, myslel jsem, že kniha je k dispozici zdarma celá, ale je to jen maličký výsek a bibliografie.
Odkaz na publikovanou verzi: https://doi.org/10.1093/oso/9780198784999.001.0001
Čerstvá knižní publikace o "unbounded" (long-distance) závislostech. Diskuze o typech ostrovů: str. 52ff.
-
V tomto souboru budeme postupně vytvářet naše experimentální stimuly pro experiment 1.
-
V tomto souboru budeme postupně vytvářet naše experimentální stimuly pro experiment 2.
-
V tomto dokumentu tvoříme experimentální instrukce, příklady, informovaný souhlas, demografické otázky apod.
-
Obsah semináře
- Náplň semináře, požadavky k atestaci, literatura.
- Hodnocení přijatelnosti.
Úkoly na příští týden (do 25. 2.)
- Projít si skripta Práce s empirickými daty.
- Přečíst text S. Arunachalam: Experimental methods for linguists
Úkoly na příští seminář (do 2. 3.)
- Přečíst studii E. Dabrowské Naive v. expert intuitions: An empirical study of acceptability judgments se zvláštním zaměřením na části Method a Discussion.
- Přečíst stránky 1-5 (na str. 5 jen první odstavec) ze Sprouse & Hornstein (2013): Experimental syntax and island effects: Toward a comprehensive theory of islands.
- Projít si oddíl 5 (Extraction islands) v hesle Wh-movement ve Wikipedii
-
Obsah semináře
- Hodnocení přijatelnosti jako metoda - pokračování.
- Diskuze o článku Ewy Dąbrowské.
- Náš výzkum: Druhy syntaktických ostrovů
Úkoly na příště- Povinně: Navrhnout tři nezávislé proměnné pro náš experiment (do 8. 3. 12:00)
- Povinně: Přečíst text J. Jegerski: Self-paced reading
- přinejmenším části Issues in the Development and Presentation of Stimuli (29–35)
- Scoring, Data Analysis, and Reporting Results (35–41)
- Pros and Cons in Using the Method (43-45)
- Doporučeno: Projít si článek od Lešnerové a Olivy
- Navíc: Kdo chce, podívat se na článek Biskupa a Šimíka (k témuž jevu, o kterém píší Lešnerová a Oliva)
-
Obsah semináře
- Metoda self-paced reading (diskuze na základě článku Jegerski)
- Obecné poznámky k experimentální metodologii
- Náš výzkum: Typy ostrovů a faktory ovlivňující dlouhou extrakci
Úkol na příště- Četba Chromý 2020:
- Povinně: oddíl 2 (Experiment 1), tj. str. 9 až 14
- Doporučeno: oddíl 1 (Introduction) - pro lepší pochopení výzkumných otázek
- Kdo chce, může studii přečíst celou
- Připravit si odpovědi na otázky k textu.
- Doporučeno: Projít si Lešnerová & Oliva 2003 a Biskup & Šimík 2019 (viz minulý týden)
-
Obsah semináře
- Chromý 2020; čtení vlastním tempem, věty se slepou kolejí
- Plán prvního experimentu; extrakce z větných adjunktů
Úkol na příště
- Přečíst text Rayner, K. et al. (2006): Eye movements as reflections of comprehension processes in reading. Scientific Studies of Reading, 10(3), s. 241–255.
- sepsat, s jakými měřítky očních pohybů se pracuje v experimentech 1 a 2 a co jednotlivá měřítka měří
- odevzdat do Moodlu do pondělí 22. 3. 13:00
- Vytvořit dvě položky (položka = celkem 8 vět - a až h) do našeho prvního experimentu:
-
Obsah semináře
- Oční pohyby při čtení.
- Měřítka očních pohybů.
Úkol na příště- Přečíst části Traxler & Pickering 1996 (bude specifikováno které)
- povinně: Local ambiguity and island constraints & Experiment 2 - str. 463-470
- doporučeno (pro lepší pochopení teoretického pozadí): od začátku po Experiment 1 - str. 454-458
- připravit si odpovědi na otázky (budou dodány)
- přidat další dvě položky do našeho experimentu
-
Obsah semináře
- Traxler & Pickering (1996): zpracování dlouhých závislostí, včetně závislostí s ostrovy; eye-tracking
- Plánování experimentu
Úkol na příště- Přečíst text Berends et al. (2016) o experimentálním paradigmatu "visual world"
- povinně: stránky 55-68
- nepovinně: zbytek
- připravit odpovědi na otázky
- vylepšit stimuly do experimentu 1
- příprava sloves pro další experiment (každý 4 až 5 sloves); pro více informací: viz email z 30. 3.
-
Obsah semináře
- Berends et al. (2016): Visual world paradigm
- Plánování experimentu 2
Úkoly na příště- Přečíst části Contemori et al. (2018) a připravit odpovědi na otázky
- povinně:
- Introduction (str. 416-418)
- str. 423 (od "To sum up....") až 427
- Results - zaměřit se na Tabulku 1 a Figure 2 (looks to the Target)
- Discussion: str. 432-433
- Conclusion
- Vytvořit dvě položky do experimentu 2
-
Obsah semináře
- Contemori et al. 2018: Visual world, wh-extrakce, asymetrie subjekt vs. objekt
- Položky experimentu 2
Úkoly na příště- Přečíst část Humphreys & Bock 2005
- povinně do str. 692 (včetně diskuze na této straně)
- nepovinně: zbytek
- odpovědět na otázky
- Vytvořit další dvě položky do experimentu 2
- Udělat korekturu položek z exp. 1
- Markéta: 1-4; Illia: 5-8; Eliška: 9-12; Albert: 13-16; Katka B.: 17-20; Katka H. 21-24; Jaromír: 25-28; Klára: 29-32; Edita: 33-36; Gabriela: 37-40
-
Obsah semináře
- Metody zkoumání jazykové produkce
- Diskuze o článku Humphreys & Bock
- Plánování experimentu 2; vyjde-li čas: charakteristika výplněk
Úkoly na příště
- Přečíst části článku Šimík, R. & Demian, C. (to appear)
- povinnně: stránky i-iii (po příklad (3)); vi-xv
- nepovinně: vše
- připravit odpovědi na otázky
-
Obsah semináře
- Jazyková produkce - článek Šimík & Demian 2021
- Plánování experimentu
Úkoly na příště - do *čtvrtka* 29. 4.
- Přečíst a případně okomentovat instrukce.
- Korektura stimulů
- dokončit korekturu Exp. 1
- korektura Exp. 2
- Markéta: 1-3; Illia: 4-6; Eliška: 7-9; Albert: 10-12; Katka B.: 13-15; Katka H. 16-18; Jaromír: 19-21; Klára: 22-24; Edita: 25-27; Gabriela: 28-30
- korektura výplněk
- Markéta: F1 1-2; Illia: F6 1-3; Eliška: F5 1-3; Albert: F1 3-4; Katka B.: F1 5-6; Katka H. F1 7-8; Jaromír: F5 4-6; Klára: F3 & F2 1-2; Edita: F4 & F2 3-4; Gabriela: F6 4-6
-
Obsah semináře
- Finální příprava experimentu
- Preregistrace
Úkoly na příště
- naverbovat účastníky experimentu
- zodpovědět otázky ke srovnání předběžných výsledků experimentu 1 s predikcemi (do pondělí 17. 5.); potřebné dokumenty (viz záhlaví tohoto kurzu):
- preregistrace (s predikcemi, Fig. 1, 2, 3)
- předběžné výsledky
-
Podobných manuálů je na internetu spousta, tak pokud vám tento nevyhovuje, zkuste vyhledat jiný.
-
Obsah semináře
- informace k návrhu výzkumu (podklad pro atestaci)
Nabídka studiíHodnocení přijatelnosti
- Dabrowska, E. (2010): Naive v. expert intuitions: An empirical study of acceptability judgments. The Linguistic Review, 27, s. 1–23.
- Mirault, J. et al. (2018): You That Read Wrong Again! A Transposed-Word Effect in Grammaticality Judgments. Psychological Science, 095679761880629.
- Bermel, N., & Knittl, L. (2012): Corpus frequency and acceptability judgments: A study of morphosyntactic variants in Czech. Corpus Linguistics and Linguistic Theory, 8(2), s. 241–275.
Čtení vlastním tempem
- Traxler, M. (2002): Plausibility and subcategorization preference in children’s processing of temporarily ambiguous sentences: Evidence from self-paced reading. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 55A(1), s. 75–96.
- VanPatten, B. et al. (2012): Missing verbal inflections as a representational problem. Linguistic Approaches to Bilingualism, 2(2), s. 109–140.
- Stewart, A. J. et al. (2009): Early sensitivity to discourse-level anomalies: Evidence from self-paced reading. Discourse Processes, 46(1), s. 46–69.
Sledování očních pohybů
- Clifton, C. et al. (2003): The use of thematic role information in parsing: Syntactic processing autonomy revisited. Journal of Memory and Language, 49, 317–334.
- Sanford, A. J., & Filik, R. (2007). “They” as a gender-unspecified singular pronoun: Eye tracking reveals a processing cost. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 60(2), 171–178.
- Liversedge, S. et al. (2003) - Thematic processing of adjuncts: Evidence from an eye-tracking experiment. Psychonomic Bulletin & Review, 10(3), s. 667–675.
Visual world paradigm
- Altmann, G. T. . – Kamide, Y. (1999). Incremental interpretation at verbs: restricting the domain of subsequent reference. Cognition, 73(3), s. 247–264.
- Tanenhaus, M. K. et al. (1995): Integration of visual and linguistic information in spoken language comprehension. Science, 268(5217), s. 1632–1634.
Elicitace jazykové produkce
- Von Stutterheim, C. (2009): New perspectives in analyzing aspectual distinctions across languages. In: Klein, W. – Li, P. (eds.), The Expression of Time. Berlin: Mouton de Gruyter, s. 195–216.
- Humphreys, K. R., & Bock, K. (2005). Notional number agreement in English. Psychonomic Bulletin & Review, 12(4), s. 689–695.
- Branigan, H. P. et al. (2000). Syntactic co-ordination in dialogue. Cognition, 75(2), s. B13–B25.