Sylabus pro předmět Ekologie
1. Úvod do předmětu. Podmínky studia a zkoušky. Doporučená literatura. Hledání ?patterns? ? česky toho jak to chodí v přírodě. Ekologie jako vědní obor. Historie. Podobory ekologie (např. fyziologická ekologie rostlin, ekologie člověka). Obory vzniklé z ekologie (např. environmentalistika, etologie). Základní pojmy: ekosystém, ekologická nika, populace, ekologická rovnováha.
2. Příroda živá, neživá. Jejich součásti a vazby mezi nimi. Pedologie. Hlavní půdní typy. Klimatologie. Orientace v klimagramech. Bioklimatologie.
3. Živá příroda. Vztahy mezi organismy. Tok energie v ekosystému. Koloběhy látek. Výjimky potvrzují pravidlo. Trofický řetězec trofická síť (potravně kořistnický řetězec). Parasitismus, mutualismus, symbióza aj. Konkurence.
4. Populační ekologie. Úvod do populační genetiky. Strategie (R ?C- S trojúhelník u rostlin s příklady a r-K kontinuum u živočichů s příklady). Teritorium. Etologie. Úvahy o aplikaci na populaci homo sapiens ? úvod do sociobilogie.
5. Biómy světa. Úvod do biomů světa. Produktivita ekosystémů. Poušť. Půda, klima. Dominantní druhy. Adaptace, strategie na konkrétních příkladech živočichů a rostlin.
7. Travní ekosystémy ? savana, step, pampa, prérie. Adaptace, strategie na konkrétních příkladech živočichů a rostlin.
8. Tropický deštný prales. Sezónní tropický prales. Azonální ekosystémy ? mangrove. Půda, klima. Dominantní druhy. Adaptace, strategie na konkrétních příkladech živočichů a rostlin.
9. Tvrdolistý les. Azonální ekosystémy ? Garik. Půda, klima. Dominantní druhy. Adaptace, strategie na konkrétních příkladech živočichů a rostlin.
10. Smíšený les. Jehličnatý les. Adaptace, strategie na konkrétních příkladech živočichů a rostlin.
11. Tundra. Vysoké hory. Půda, klima. Dominantní druhy. Adaptace, strategie na konkrétních příkladech živočichů a rostlin.
12. Sladkovodní a mořské ekosystémy. Adaptace, strategie na konkrétních příkladech živočichů a rostlin.
13. Shrnutí ? aplikace znalostí na příkladech: adaptace, strategie.
14. Speciality: Adolf Portman ? biologická estetika. Strukturalismus. Hudba genů.
- Teacher: Lubomír Hanel
- Teacher: Kateřina Jančaříková