Český jazyk IV s didaktikou
Section outline
-
-
Nově koncipovaný kurz, který si klade za cíl propojit následující tematické okruhy:
1) Obecné poznatky o jazyce a vývoj českého jazyka.
2) Shrnutí poznatků oborové didaktiky češtiny: obsah, metody, organizace a formy práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ.
3) Teorie a specifikum vyučovacího procesu v předmětu český jazyk.
4) Práce se základními pedagogickými a didaktickými dokumenty a materiály.
5) Úvod do psychodidaktiky předmětu.
Aktuální infromace k zimnímu semestru 2020/2021:
Nezmění-li se epidemiologická situace a vydaná nařízení, výuka bude probíhat online, a to v reálném čase rozvrhu ve virtuálním univerzitním prostředí Adobe Connect. Studující se do virtuální místnosti dostanou zkopírováním příslušného internetového odkazu. Doporučuji studentům, aby si aplikaci Adobe Connect nainstalovali, resp. vyzkoušeli s dostatečným předstihem.
On-line setkání se uskuteční 11.11.2020 12:35 - 18:35 na adrese https://el.lf1.cuni.cz/kscjiv (nutno mít staženou aplikaci Adobe Connect).
Pro úspěšnou práci v semináři je nezbytně nutné, aby frekventanti měli k dispozici skripta Michalové - Šmejkalové (viz seznam literatury).
Podmínky zakončení předmětu se nemění.
Literatura:
Povinná literatura:
HAVLOVÁ, I., ŠTĚRBOVÁ L., SCHNEIDEROVÁ E.: Český jazyk A pro studující 1. Stupně ZŠ a SpPg. Praha: UK PedF, 1999.
Michalová, Blanka a Šmejkalová, Martina. Cvičení a texty k vývoji českého jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 53 s. .ISBN 80-7290-186-9Doporučená literatura k opakování:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z.: Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1996.SVOBODOVÁ, I. - ŠIMANDL, J. - ČERNÁ, A. - UHLÍŘOVÁ, L.: Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002.
PRAVDOVÁ, M. - SVOBODOVÁ, I:. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014.
HUBÁČEK, J. a kol.: Čeština pro učitele. Vade Mecum Bohemiae, 2010.
Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008.
Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století. I-IV. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Rozšiřující literatura:
Babušová, G. Komunikační činnosti v teroii a praxi. Praha 2014.
Brabcová, R. a kol.: Didaktika českého jazyka. SPN Praha 1990.
Hubáček, J.: Didaktika slohu. Praha 1991.
Macháčková - Vejvodová: Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující 1. st. ZŠ. Plzeň 1991.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.
Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ - aktuálně užívané řady učebnic na ZŠ.
Články a studie v odborných časopisech a sbornících, např. v Didaktických studiích.Požadavky ke kontrole studia: aktivní účast na semináři, seminární práce spojující téma vývoje jazyka s konkrétní kurikulární oblastí na 1. stupni ZŠ (mailem do 14. 12. 2020), dodržení nabytých didaktických zásad.
-
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
stále je otevřen přístup k digitalizovaným zdrojům: https://ndk.cz/podminky-zpristupneni?fbclid=IwAR0ntcplwwKr0rRbzJ0pXsxO70z4dV0DRP6g5bjlbDxKSw5h_vJeJc8eFBo
Využijte toho ke studiu literatury!
M. Šmejkalová
-
Zde je prostor pro vaše dotazy.
-
-
-
Základní vzdělávací dokument k prostudování
-
-
-
Prostudujte vloženou publikaci a navrněte vlastní inovační postupy pro rozvoj čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy.
-
-
-
Přehled učiva - 2. ročník
-
Přehled učiva - 3. ročník
-
Přehled učiva - 4. ročník
-
Přehled učiva - 5. ročník
-
-
-
PPt prezentace k práci v semináři
-
Nastudujte články týkající se 1. stupně ZŠ k následné diskusi.
-
Prostudujte články O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny a Vyjmenovaná slova. Zaujměte k nim kritické stanovisko na základě vlastní praxe.
-
K dalšímu výběrovému studiu v rámci celoživotního vzdělávání
-
-
-
Ná základě studia publikace Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století. I-IV. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta přemýšlejte o hlavních zásadách psychodidaktiky českého jazyka na 1. stupni základní školy.
Diskuse na semináři.
-
-
-
Článek Historická mluvnice ve výuce budoucích bohemistů a budoucích učitelů na Pedagogické fakultě UK - základní a výchozí studie.
Úvodu semináře obsahuje odpovědi na evokační otázky, doprovázené výkladem vedoucí semináře:
Paní učitelko, pane učiteli,
• proč Vlado, který sedí vedle mě, píše dopis kamarádce takovým divným písmem? Proč nepíše jako my?
• proč se ve slově bít/být píše jednou měkké i a jednou tvrdé y, když vyslo-vujeme obě slova stejně?• proč vlastně máme vyjmenovaná slova?
• proč píšeme na začátku slova ú a uprostřed slova ů, když obě ú/ů vyslovu-jeme úplně stejně?• proč se v této písničce zpívá Dú Valaši, dú? Proč tam není Jdou (dou)?
• proč je 1. pád pes a 2. pád bez psa? Proč není bez pesa?
• proč po nás chcete, abychom říkali třeba My bychom chtěli jet na výlet, když stejně všichni říkají My bysme chtěli jet na výlet?
• proč jste mi v článku do školního časopisu opravila větu Před dvěmi dny naše třída vystupovala na vánoční besídce?
• a proč vlastně mluvíme jinak doma a jinak ve škole?
-
-
-
Pracujte s vokabulářem podle pokynů ze semináře:
1) Promyslete zařazení vhodné audionahrávky pro starší žáky
https://vokabular.ujc.cas.cz/moduly/audio/
2) Promyslete motivační zařazení rukopisné ukázky do výuky
https://vokabular.ujc.cas.cz/moduly/mluvnice/
3) Promyslete didaktické možnosti při vyhledávání starých českých slov
-
Promýšlejte možnosti práce s databází
1) při svém dalším celoživotním vzdělávání
2) při motivační práci se staršími žáky
-
V návaznosti na práci v semináři v breviářích dostupných z databáze Manuscriptorium vyhledejte podle popisu památky dva zápisy tzv. Kunhutiny modllitby a pokuste se je porovnat a přečíst. Zamyšlete se nad možným didaktickým využitím památek:
1) http://www.manuscriptorium.com/apps/main/index.php?request=request_document&docId=rep_remake109
2) http://www.manuscriptorium.com/apps/main/mns_direct.php?docId=set20060203_21_7Výše uvedené zápisy se pokuste transliterovat a transkribovat (od prvního verše po ..."popa všelikého"). Navzájem je porovnejte po stránce obsahové, grafické a hláskové.
-
V katalogu vyhledejte digitalizovanou podobu Bible kralické.
Uvažujte, jakým způsobem můžete zařadit památku do výuky
- z hlediska kulturního rozhledu žáků
- z hlediska motivačního
- z hlediska znalosti památky
-
-
-
Vyřešte cvičení obsažená v pracovních listech a ozřejměte si základní poznatky o staroslověnštině jako úvod k dalšímu studiu.
Všechny úkoly vztahujte k reliktům jazykového vývoje, které se zobrazují v současném jazyce, resp. k učivu 1. stupně ZŠ.
-
Pokračování
-
-
-
Nastudujte poznatky o cyrilici a podle tabulky se pokuste napsat svoje jméno. Zamyslete se nad motivačním využitím učiva o cyrilometodějské misi ve výuce, resp. nad jejím využitím při rozvoji mezipředmětových vztahů.
-
-
-
Pokuste se tento text z Kodexu zografského přepsat latinkou a přeložit.
-
Postupujte obdobně jako v případě výše.
-
-
-
Na základě studia skript Michalová, Blanka a Šmejkalová, Martina. Cvičení a texty k vývoji českého jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 53 s. .ISBN 80-7290-186-9
a literatury uvedené výše zpracujte seminární práci dle zadání.
Vypracování vložte dle možnosti sem, anebo zašlete vedoucí semináře mailem.
-
-
-
Fidlerová, A., a kol. Dějiny češtiny. (2013)
-
-
-
Porovnejte, ilustrujte, vyprávějte... (český jazyk a vlastivěda)
Různé podoby staré české pověsti:
DRIJVEROVÁ M. České dějiny očima Psa. Praha : Albatros, 2004. 119 s. ISBN 80-00-01387-8
AUTOR NEUVEDEN. Kronika tak řečeného Dalimila -fragment latinského překladu [online]. [cit. 06.12.2020]. Dostupný na WWW: http://www.manuscriptorium.com/apps/index.php?direct=record&pid=AIPDIG-NKCR__XXIII_F_39__1PT751C-cs#search
AUTOR NEUVEDEN. 42/1-34 (XI) O sedlčie knieni Božěně[online]. [cit. 06.12.2020]. Dostupný na WWW: http://geo.mff.cuni.cz/dalimil/Dalimil-42-XI.html
(Mgr. Markéta Šafránková)
-
Mezipředmětové vztahy český jazyk - vlastivěda.
-
Český jazyk komunikační a slohová výchova, Člověk a jeho svět –Vlastivěda
-
Silné zapojení mezipředmětových vztahů, četné náměty do výuky
-