Osnova témat

  • Úvod

    Kurz se zabývá problematikou voleb výtvarných médií v mateřské škole.

    PODLE SITUACE BUDE LEDNOVÉ SETKÁNÍ PROBÍHAT BUĎ ON-LINE NEBO BUDE NABÍDKA SEJÍT SE TAKÉ OSOBNĚ.

  • Členění výtvarných médií

    Výtvarná média plošná, prostorová, časoprostorová, důvody členění,

    • 1. a, shromážděte svoje výtvarné práce z různých etap svého života a okomentujte je s ohledem na použitá výtvarná média
      1. b, ve trojicích sepište všechna použitá média
  • Autorství díla; akce provedené v médiu a definitivnost

    Zkoumání problematiky autorství díla v kontextu MŠ. Otázky vhodnosti výtvarných médií k různým typům výtvarných úkolů.

    • 2.a, identifikujte, na které vaší práci měla učitel/ka nebo vychovatel/ka největší podíl. Ve skupině uvažujte, jak se to projevilo
      2. b ad 1a: identifikujte, která z použitých médií umožňovala "nedefinitivní" použití, t.j. bylo možné si s médiem hrát, rušit už realizované kroky, a které médium bylo naopak "definitivní", t.j. nebylo možné žádný krok rušit nebo opakovat.
    • Individuální práce:

      1, Prohlédněte si lidskou postavu, uvažte, z jakých hlavních komponent se skládá, jak se k sobě mají - poměrem velikosti. Uvažte, jak by bylo možné postavu stylizovat do co nejjednodušších tvarů. Výsledek práce zaznamenejte v kresbě tužkou/fixou/perem (pracujte cca 20 min.)

      2, Vytvořte model postavy z jednoduchých geometrických tvarů (30 min.)

      Skupinová práce:

      pošlete si ve trojicích geometrické stylizace (2,). Postupně vytvořte sekvenci 3 obrazů, které na sebe budou v dějové linii navazovat.

  • Typy tvorby

    Ve skupině tří porovnejte svoje nálezy
    2c ad 1a: prohlédněte si svoje dětské výtvarné práce. Je v nich rovnoměrně zastoupený každý z "tradičních" typů tvorby, tedy plošná (kresba nebo malba) - prostorová (plastika a skulptura nebo konstrukce) - případně časoprostorová tvorba? Řekly byste o sobě, že v tuto chvíli patříte k nějakému z těchto typů tvorby více, než k jinému? Diskutujte ve skupině tří, jak jste dospěli ke svému soudu.
    • Ve skupině 4-5ti porovnejte svoje nálezy
      2c ad 1a: prohlédněte si svoje dětské výtvarné práce. Je v nich rovnoměrně zastoupený každý z "tradičních" typů tvorby, tedy plošná (kresba nebo malba) - prostorová (plastika a skulptura nebo konstrukce) - případně časoprostorová tvorba? Řekly byste o sobě, že v tuto chvíli patříte k nějakému z těchto typů tvorby více, než k jinému? Diskutujte ve skupině tří, jak jste dospěli ke svému soudu.
    • Vytvořte "obraz" zátiší, které charakterizuje měsíc života, který jste právě prožily/li. Pracujte v médiu, které je vám nejvlastnější. Zpětně zaznamenejte svá rozhodování v průběhu tvorby.

  • Téma 4