Section outline

  • Vítáme vás v předmětu Úvod do pedagogické psychologie (OPBP3Q409A) a Pedagogická psychologie I (OPBP1Q120A).

    Předmět má za cíl uvést studenty do pedagogické psychologie jako jedné z věd o výchově. Seznámení s předmětem, tématickým polem a metodami pedagogické psychologie a jejich vývojem má poskytnout základní pojmy a usnadnit osvojení různých paradigmat přístupu k edukačním jevům.

    Kurz pokrývá základní témata uvádějící do poznatků pedagogické psychologie. Je strukturován do čtyř tematických bloků (viz níže). V každém bloku proběhnou dvě přednášky a jeden seminář, jehož účelem je shrnout, komparovat, aplikovat a diskutovat poznatky z přednášek. Na seminář se studenti připraví četbou doporučených textů (viz seznam).

    Ukončení předmětu

    Předmět je ukončen zkouškou. K jejímu získání jsou nutné následující podmínky:

    1. Účast na setkáních (tolerovány jsou dvě absence)
    2. Vypracování eseje „Jak by mělo vypadat školní vzdělávání – moje představy a jejich argumentace“ a jeho závěrečná reflexe
    3. Ústní zkouška pokrývající témata předmětu

    Podmínka 2) bude považována za splněnou nejen odevzdáním vstupního eseje, ale také vypracováním závěrečné stručné, avšak argumentované úvahy o případných proměnách vlastního pohledu na školní edukaci:  co po absolvované výuce interpretuji jinak (a proč, na základě jakých poznatků) a v čem naopak setrvávám na svém původním pohledu (a proč, na základě jakých získaných poznatků). Vstupní esej mějte připravenou na seminář 21. října 2024 (následně odevzdejte do Moodlu), závěrečný esej odevzdáte před termínem ústní zkoušky.

  • Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově v historii

    Pedagogická psychologie – její zrod, předmět a vývoj

    Seminář na základě četby – studenti budou diskutovat otázky vztahující se k povaze a poslání pedagogické psychologie, jejím silným a slabším stránkám 

    Četba:

    • Good, T. L., & Levin, J. R. (2001). Educational psychology yesterday, today, and tomorrow: Debate and direction in an evolving field. Educational Psychologist, 36(2), 69-72.
    • Štech, S. (2016). Co přinesl" obrat k dítěti" a co naopak skryl. Pedagogika, 66(1), 73-82.
          
  • Učitelství – problém charakteru profese. Prestiž a postavení ve společnosti. Sociologické podněty.

    Učitelství prizmatem psychologických přístupů. Profesní náročnost, stres, syndrom vyhoření a copingové strategie.

    Seminář na základě četby a materiálové práce

    Četba:

    • Smetáčková, I., Štech, S. a kol. (2021): Učitelské vyhoření. Praha: Portál, kapitola 8 Nová učitelská profesionalita, s. 221-230 (užitečné přečíst i vybrané úvodní kapitoly)
    • monotematické číslo časopisu Pedagogiká orientace - 2023, č. 1; https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/2316 - zvolte si jeden článek z daného čísla

    Písemný úkol: ve skupině 2-3 studujících proveďte krátký rozhovor s učitelem/kou v praxi, případně se studentem/ku učitelství v NMgr studiu (typicky cca tři otázky). Cílem je získat výpovědi o učitelské profesi, zátěžových a uspokojujících situacích a také o tom, co k jejímu dobrému výkonu potřebují, v čem se cítí připraveni a v čem nikoli. 

  • Učení – zákonitosti, druhy, teorie

    Metakognice

    Seminář na základě četby

    Četba:

  • Percepční a postojová schémata žáků (percepce žáka učitelem)

    Pedagogická komunikace a interakce

    Seminář na základě četby

    Četba:

    • Sedláček, M., & Šeďová, K. (2015). Komunikace ve školní třídě a žákovské učení. Orbis scholae, 9(1), 83-101. Dostupné z: https://karolinum.cz/data/clanek/2084/OS_1_2015_05_Sedlacek.pdf
    • Hrabal, V., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál. (Kapitola II Jaká je má představa úspěšného žáka? str. 67-87).