Lexikologie (ÚBS)
Aperçu des semaines
-
Lexikologie a lingvistika, slovo a jazykový znak, jazyk a myšlení
-
Rámcový časový harmonogram přednášek a seminářů na celý semestr: témata, základní pojmy, odborná literatura
-
Nauka o slovní zásobě, s. 7-8.
Lexikon a sémantika, s. 11-14.
-
Komunikace a slovo
Přečtete si krátký text v souboru Piktogram a odpovězte písemně (do fóra Komentáře, otázky: PIKTOGRAM) na otázku:
Setkali jste se někdy s piktogramem, kterému jste nerozuměli? Kde to bylo a jak piktogram vypadal?
-
-
Zachycení slovní zásoby ve slovnících – úvod do lexikografie
Odborná literatura k 2. přednášce:Příruční mluvnice češtiny, s.104–108.
-
Přečtěte si motto k 1. a 2. přednášce a zapište si:
1) hlavní myšlenku
2) vlastní interpretaci obsahu (výklad smyslu)
3) souvislost mezi nimi (pokuste se najít)
Budeme o tom diskutovat v semináři 18. 10., buďte na to prosím připraveni.
Těším se!
-
Připravte si prosím prezentaci vybraného slovníku na seminář podle časového harmonogramu v souboru.
-
Slovo/lexém a jeho vymezení
Odborná literatura k 3. přednášce:
Čeština – řeč a jazyk, s. 75–76.
Příruční mluvnice češtiny, s. 65–67.
-
1) Přečtete si text v přiloženém souboru Kořenovník nenápadný.
2) Zjistěte, co znamená frazém bludný kořen. Uveďte tři příklady jeho užití ve větě (v kontextu). Najděte jeho ekvivalent ve svém jazyce a porovnejte jeho motivaci s češtinou. (PÍSEMNĚ)
3) Kolik českých slov je v prvním souvětí textu? Spočítejte je a zopakujte si přitom znaky slova. (ÚSTNĚ)
4) Zjistěte, zda existuje ve vašem jazyce podobný slovník jako PSJČ, který uvádí citáty užití slov. Připravte si název takového slovníku a jeho stručnou charakteristiku, příp. ukázku z něj.
Budeme o tom diskutovat v semináři.
-
Slovo / lexém (dokončení)
Model slova, lexikální význam, jeho složky a analýza
Odborná literatura k 4. přednášce:
Čeština – řeč a jazyk, s. 77–78.
Nauka o slovní zásobě, s. 9–13.
Česká lexikologie, s. 25.
-
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 1. 11.
Najděte a napište sem do fóra PES (domácí úkol) co nejvíce pojmenování pro psa (synonyma ke slovu pes). Určete, které složky lexikálního významu tato slova mají. Viz 4. přednáška!
-
Lexikální význam, jeho složky a analýza (dokončení)
Vztahy lexikálních jednotek – paradigmatika a syntagmatika slovníku
Odborná literatura k 5. přednášce
Příruční mluvnice češtiny, s. 79.
Česká lexikologie, s. 49–54.
Mluvnice současné češtiny 1, s. 67–68.
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 8. 11.
Pokuste se provést sémickou analýzu a sestavit komponenční formuli pro lexémy: pták, husa. (ústně)
-
Vztahy lexikálních jednotek I – synonymie
Odborná literatura k 6. přednášce
Příruční mluvnice češtiny, s. 79–88.
Lexikon a sémantika, s. 263–272.
Česká lexikologie, s. 128–136.
Mluvnice současné češtiny 1, s. 73–75.
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 22. 11.:
1. Synonyma - prostudujte klasifikaci synonym v souboru s 6. přednáškou. Pak najděte co nejvíce synonym k lexému kůň a určete typ těchto synonym.
2. Písemný domácí úkol: Zamotané příbuzenstvo - vypracujte zadání a vložte sem do Moodlu.
-
Příbuzenstvo
1. Vyplňte všechny prázdné buňky v tabulce (soubor Příbuzenstvo.docx zde ve složce). Jsou v ní uvedeny názvy lidí podle příbuzenských vztahů, jejich lexikální význam (sémém) vymezují naznačené sémy - dopište je všude, kde chybí.
ŘEŠENÍ VLOŽTE SEM DO MOODLU prosím!
2. Přečtěte si text Zamotané příbuzenstvo (přiložený soubor Příbuzenstvo.docx) a ověřte, zda je závěrečná věta pravdivá. Zkuste zakreslit vztahy do genealogického grafu (stromu). Historku si můžete také poslechnout v podání vynikajícího českého herce Vlasty Buriana (1891-1962), nazývaného Král komiků:
(od 3. minuty záznamu).
-
Vztahy lexikálních jednotek II – antonymie; hyponymie, hyperonymie
Odborná literatura k 7. přednášce
Čeština – řeč a jazyk: Slovo, s. 78–79.
Příruční mluvnice češtiny, s. 88–92.
Lexikon a sémantika, s. 60–63, 261–263.ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 29. 11.:
1. Vypravujte písemně úkol Nabídka internetových obchodů.
2. Zapište slovo, které jste si vybrali pro závěrečnou práci do fóra Slovo pro seminární práci a vysvětlete jeho význam.
-
Vyberte si nějaký český internetový obchod a podívejte se na jeho nabídku. Pozorujte a zaznamenejte, jak (v jakém pořadí) je v nich zboží řazeno. Které řazení je pro vás nejpřehlednější? Uveďte ukázku / ukázky.
-
Prosím, sem napište slovo, které si vyberete pro seminární práci, a vysvětlete jeho lexikální význam. Prosím, nepoužívejte žádný výkladový slovník!
Slovo musí být: české (zdomácnělé, přejaté), plnovýznamové (substantivum, adjektivum, sloveso nebo adverbium), obecné (nikoli vlastní).
Těším se na vaše slova!
-
Systém ve slovní zásobě – vrstvy slov
Odborná literatura k 8. přednášce
Příruční mluvnice češtiny, s.92–96.
Nauka o slovní zásobě, s. 13–20.
Česká lexikologie, s. 22–24.
Čeština – řeč a jazyk, s. 77.
Mluvnice současné češtiny 1, s. 76–77.
-
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 6. 12. 2023 (písemný domácí úkol)
1) Napište svou interpretaci motta k 8. přednášce.
„Můžeme se učit desateru jazyků, ale nejtajemnějšímu významu slova porozumíme jen ve své mateřštině, v ní také slyšíme nejkrásnější hlas lidské řeči.“ (Vítězslav Nezval)
2) Uveďte tři příklady ze své aktivní slovní zásoby:
a) termínu
b) slangismu
c) citově kladně zabareveného slova.
-
Expresivita a původ slov, přejatá slova
Odborná literatura k 9. přednášce
Česká lexikologie, s. 22–24.
Příruční mluvnice češtiny, s. 92–96.
Nauka o slovní zásobě, s. 48–57.
-
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 13. 12. 2023 (písemný domácí úkol)
Napište stručnou anotaci textu J. Rejzka - uveďte, co jste se v něm o jednotlivých českých názvech plodin dověděli. Srovnejte alespoň některé ekvivalenty těchto názvů (a jejich původ) ve svém jazyce.
Rejzek, J.: Švestka, meruňka, broskev a jiné plodiny. In: O jazyce bez hranic a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2017, s. 127–129.
-
Rejzek, J.: Švestka, meruňka, broskev a jiné plodiny. In: O jazyce bez hranic a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2017, s. 127–129.
-
Slovní zásoba a její vývojové tendence, neologismy
Odborná literatura k 10. přednášce
Příruční mluvnice češtiny, s.95, 103–104.
Nauka o slovní zásobě, s. 43–48.
Šmilauer, V.: Nauka o českém jazyku, Praha 1972, s. 57.
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 20. 12. 2023
Prostudujte 10. přednášku a přečtěte si ilustrační text na obr. 6. Budeme diskutovat v semináři. -
Lexikální onomaziologie: procesy přímé a nepřímé nominace (obraznost pojmenování, metafora, metonymie); frazeologie a idiomatika
Odborná literatura k 11. přednášce
Příruční mluvnice češtiny, s. 71–73.
Česká lexikologie, s. 109–111.
Mluvnice současné češtiny 1, s. 75–76.
-
Výuka se nekoná.
Všechno nejlepší do nového roku, hodně pozitivní energie, sil, zdraví a úspěchů!
Ranjdodha a Vaška prosím, pokud můžete, o vložení prezentace o Akademickém slovníku současné češtiny a Slovníku afixů užívaných v češtině. Děkuji!
-
Výuka se nekoná.
Dobrovolné on-line setkání na platformě MS Teams: diskuse o obsahu a průběhu výuky předmětu, informace o závěrečném písemném testu a atestaci.
Prosím, napište sem do fóra Komentáře, zda máte o setkání zájem a zda se chcete zúčastnit. Děkuji!
Link pro setkání:
Informace a pokyny domluvené při setkání 10. 1. 2024:
Přednáška:
Závěrečný praktický písemný test: čtvrtek 18. 1. 2024 v 10 hod: forma Moodle!
Test je v Moodlu umístěn za složkou Plnění domácích úkolů a je nazván: Test 2023/2024. Test je uzamčen heslem, k otevření musíte heslo do Moodlu zadat, pošlu je 18. 1. v 9,55 hod emailem. Pokud email nedostanete, hned mi napište.
Seminář (vše prosím ukládejte do Moodlu):
1) Odevzdání písemných úkolů v průběhu semestru (semináře 4. 10., 18.10., 25. 10., 8. 11., 22. 11., 29.11., 6.12.)
2) Prezentace k zadanému slovníku - v jednotlivých seminářích (podle jmenného rozpisu)
3) Písemná seminární práce věnovaná zvolenému lexému - viz Zadání seminární práce, seminář 22. 11. 2023
- Vše můžete splnit do konce tohoto akademického roku.
PROSÍM: Napište, když máte dotazy, pochybnosti, nejasnosti týkající se semináře i přednášky - zkoušky i písemné práce. Ráda poradím a pomůžu, podle potřeby vyjdu vstříc vašim individuálním potřebám.
Předem děkuji a těším se. Přeji vám mnoho úspěchů!-
V souboru najdete přehled plnění písemných domácích zadání v semináři. Doplňte prosím chybějící domácí úkoly. Je to jedna z podmínek získání atestace za seminář. Děkuji!
Přehled uvádí stav odevzdávání k termínu 2. 2. 2024, 17 hod.
-