Section outline

    • Pokuste se prosím prostudovat materiály a nejlépe i texty níže.

      Cíl: Orientovat se v tom, jak se dá měřit náročnost textu a didaktická vybavenost učebnic/učebních materiálů; orientovat se více než před tím v tom, jak se tvoří (a hodnotí) učebnice/učební materiály; mít přehled o tom, jak můžu jako pedagog pracovat s učebními materiály, včetně elektronických (resp. s použitím el. nástrojů).

    • MAKOVSKÁ, l. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2013. (lze najít na Google). ZÁSADNÍ PUBLIKACE. ZKUSIT SI VYPOČÍTAT NÁROČNOST LIBOVOLNÉHO UČEBNÍHO TEXTU A DIDAKTICKOU VYBAVENOST PODLE VZORCŮ UŽITÝCH V PRÁCI! 

    • HUDÁKOVÁ, A. Jaké mají vaše děti učebnice? Gong, 42, 2014, č. 1–3, s. 43.

    • GREGER, D. Možnosti zjišťování a měření obtížnosti didaktického textu. Disertační práce. Praha: PedF Univerzita Karlova v Praze, 2005. 

    • JANOUŠKOVÁ, E. Analýza učebnic zeměpisu. Disertační práce. Brno: PdF Masarykova univerzita v Brně, 2008. (lze najít na Google)

    • KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008.

    • MAŇÁK, J., KLAPKO, D. (eds) Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006.

    • OKROUHLÍKOVÁ, L. Pojetí dějepisu na 2. stupni základních škol pro sluchově postižené. Bakalářská práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2002. (také obsahuje výpočet náročnosti a didaktické vybavenosti textu)

    • PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998.

    • WEINHÖFER, M. Metoda tvorby učebnic zeměpisu pomocí analýzy učebnic zeměpisu a RVP ZV. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2011.