Section outline

  • Požadavky ke splnění předmětu:

    1. aktivní účast na seminářích - tolerují se max. 2 absence za semestr, tj. 4 vyučovací hodiny semináře,

    2. průběžné plnění všech zadaných úkolů v zadaném termínu,

    3. splnění zkouškového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 % + ústní část.

    Tematické okruhy ke zkoušce:

    1. Vztahy mezi řečovými dovednostmi a jazykovými prostředky

    2. Požadavky na ovládání řečových dovedností v kurikulárních dokumentech a jejich realizace v současných učebnicích RJ

    3. Výuka mluvení

    4. Výuka psaní

    5. Výuka čtení

    6. Výuka poslechu

    7. Využití didaktických prostředků při nácviku řečových dovedností

    Anotace předmětu:

    Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v poslechu a čtení s porozuměním žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.

    Povinná literatura:

    AKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Učimsja učiť. Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

    HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

    JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

    RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

    ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020.

    Školské dokumenty.

    Doporučená literatura:

    FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9

    CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

    JELÍNEK, S. a kol. Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980.

    KAPITONOVA, T. I., MOSKOVIN, L. V., ŠČUKIN, A. N. Metody i technologii obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. ISBN 978-5-88337-161-4.

    KAPITONOVA, T. I., MOSKOVIN, L. V. Metodika obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu na etape predvuzovskoj podgotovki. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2006. ISBN 5-86547-160-0.

    LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

    Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.

    ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

    ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

    Živaja metodika. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-010-5.

    Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

    Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.