Section outline

  • Do 18.10. PROSÍM VYTVOŘTE SKUPINY PO 4 LIDECH A ZAPIŠTE DO SDÍLENÉ TABULKY TÉMA PROJEKTU, KTERÉMU BYSTE SE CHTĚLI VĚNOVAT. Zapište se, prosím, už přímo ke konkrétnímu datu prezentace. Na každé hodině budou prezentovat 3 skupiny. Měli byste vymylet téma, které v předchozích letech ještě prezentované nebylo

    Vaším projektem může být:
     a) rešerše literatury k nějaké specifické otázce / tématu / oblasti 
     b) kritika psychologické teorie nebo konceptu (viz kritika konceptu Fixed vs. Growth Mindset z předchozího roku) 
     c) nebo i kritika kritiky (viz kritika MBTI z minulého roku)  
    d) kritické posouzení nějakého testu nebo dotazníku (viz Critical Review of the Geriatric Depression Scale)
    Během výuky 19.10. každá skupina krátce, během 5 minut, odprezentuje své vybrané téma. Já vám následně téma schválím, případně požádám o změnu nebo úpravu.  
    Harmonogram předmětu:
    • Prezentující skupina zašle do středy týdne před prezentací handout o 3 - 4 stránkách na můj email. Handouty následně umístím na Moodle, kde si ho ostatní kolegové budou moci přečíst - POZOR, tento termín se liší od minulého roku. Prosím o jeho dodržení, abychom já a vaši kolegové měli čas handouty pročíst a přidat podnětné komentáře. Tedy když budete prezentovat například 2.11., prosím o handout do 27.10.
    • Všichni do pátku týdne před prezentací vyplní do sdílené Excel tabulky otázky nebo podněty pro prezentující. Tento čas prosím dodržte, aby prezentujíci měli čas na ponděty reagovat. Tedy pro skupinu prezentující 2.11. zapište otázky a podněty do 29.10.
    • Prezentující skupina si otázky či podněty přečte. Následně ty důležité /opakující se zařadí do diskuse nebo do průběhu prezentace.
    • Každá skupina má na prezentaci 25 minut maximálně, po kterých bude následovat diskuse
    Účast na předmětu je nepovinná, ale prezentace skupiny se účastní všichni členové skupiny a otázky nebo podněty prezentující skupině píší všichni. Takže na každý týden, na kdy jsou plánované prezentace projektů, píšete 3 otázky - ke každému handoutu jednu.
    • Doporučená literatura:

      Kritické myšlení v terapii a klinické psychologii

      Dawes, R. (2009). House of cards. Simon and Schuster.

      Feltham, C. (Ed.). (1999). Controversies in psychotherapy and counselling. Sage.

      Feltham, C. (2010). Critical thinking in counselling and psychotherapy. Sage.

      Lilienfeld, S. O., Ruscio, J., Lynn, S. (Eds.). (2008). Navigating the mindfield: A user's guide to distinguishing science from pseudoscience in mental health. Amherst, NY: Prometheus Books.



      Obecně o kritickém myšlení a jeho selháních

      Gilovich, T. (2008). How we know what isn't so. Simon and Schuster.

      Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., & Beyerstein, B. L. (2009). 50 great myths of popular psychology: Shattering widespread misconceptions about human behavior. John Wiley & Sons.

      Shermer, M. (2002). Why people believe weird things: Pseudoscience, superstition, and other confusions of our time. Macmillan.

      Sternberg, R. J., Roediger III, H. L., & Halpern, D. F. (Eds.). (2007). Critical thinking in psychology. Cambridge University Press.

    • slajdy obsahuji namluvený komantář, průvodný wordovský dokument naleznete níže

    • rozšíření k "evidence pyramid" z přednášky

    • Přednášky

    • Další zdroje

    • Krátký text zdůvodňující potřebu kritického myšlení při hodnocení psychoterapeutických intervencí a popisující důvody, jež mohou vést k tomu, že ve skutečnosti neúčinná terapie je terapeutem a/nebo klienty vnímaná jako účinná.

    • Text vychází z Lilienfeldovy koncepce, rozvádí ji a kombinuje s příklady heuristik a kognitivních zkreslení působících jako bariéry kritickoho myšlení.

    • Bakalářská práce ilustruje konceptuální kritiku psychologické teorie.