Section outline

  • Obsah bloku:

    Rozvoj řečových dovedností: Mluvený a psaný projev, čtení a poslech s porozuměním

     

    Klíčová slova: řečové dovednosti, mluvení, psaní, poslech, čtení, text, práce s textem

     

    Prostudujte si následující kapitoly knih

    Akišina – Kagan, 2010, s. 34-50 (Общая характеристика текста, Работа с текстом, Отбор текстов в учебных целях), s. 58-128 (Виды речевой деятельности, Устные виды речевой деятельности, Говорение, Слушание, Письменные виды речевой деятельности, Чтение, Письмо)

    Rozboudová, 2020, s. 13-136 (Речевые умения и их взаимоотношения, Говорение, Письмо, Аудирование, Чтение, Работа с текстом при формировании речевых умений, Применение визуальных средств при формировании речевых умений)

     

    Otázky k diskusi:

    Vymezte jednotlivé řečové dovednosti. Jak chápat například mluvení jako řečovou dovednost? Co je cílem výuky jednotlivých řečových dovedností?

    Vysvětlete vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednostmi a jejich osvojováním.

    Uveďte charakteristické rysy ústní a písemné řeči.

    Jaký je význam jednotlivých řečových dovedností v komunikaci?

    Jak probíhá proces komunikace v ústní a v písemné podobě a čím se liší v mateřském a cizím jazyce? Jaké má fáze?

    Uveďte základní pravidla výuky jednotlivých řečových dovedností.

    Uveďte základní pravidla hodnocení jednotlivých řečových dovedností. Jaká jsou hodnotící kritéria? Jak pracovat s chybou?

    Uveďte základní typologii cvičení na rozvoj řečových dovedností. Ke každému typu a každé řečové dovednosti uveďte konkrétní příklady zadání.

    Co je dovednost kompenzačního vyjadřování?

    Co je to mikrosituace a jaký je její význam při výuce cizího jazyka?

    Je lepší rozvíjet dovednost psaní ve škole nebo samostatně jako domácí úkol?

    Proč je důležité věnovat se také samotnému procesu tvorby textu?

    Jaké jsou druhy poslechu a čtení? Kterým je třeba věnovat nejvíce pozornosti?

    Jaká je spojitost mezi návyky správné výslovnosti a dovedností poslechu s porozuměním?

    Jakou roli pro porozumění textu má vizuální opora?

    Jaký význam má dovednost odhadu a předvídání obsahu textu? jak lze tyto dovednosti rozvíjet?

    S jakým slovníkem by se žáci měli naučit pracovat?

    Jaké jsou základní principy výběru textu a práce s textem?

    Jaké jsou výhody a nevýhody využívání autentických textů ve výuce?

    Jaké jsou fáze práce s textem a co je jejich obsahem?

    Kolikrát je vhodné nechat žáky poslouchat stejný text?

    Jakou má funkci hlasité čtení?

    Má smysl překládat celé texty, které nabízíme žákům?