2. lekce (18. 10.) - zdroje informací, zrádné rody
Section outline
-
-
Prozkoumejte možnosti, které vám nabízí následující stránky:
https://www.korpus.cz/slovo-v-kostce/
https://ufal.mff.cuni.cz/vallex/3.5/
Zkuste s jejich pomocí vyřešit otázky v handoutu.
-
To, že v češtině rozlišujeme mužský rod neživotný a životný, ženský rod a střední rod určitě víte. Přemýšlejte o tom, zda dokážete bez problémů určit rod u slov ze seznamu. Jsou v tom nějaké háčky? Je někde víc možností?
Doplnění z hodiny:
nebožtík - staročesky nejprve ve významu nebožák, nebohý (původně ve významu ten, kdo nemá podíl, bohatství)
Motol - o původu jména bohužel nevíme nic.
-
Cvičení 1 jsme udělali na hodině:
Zemědělci sázeli ředvičky do řádek/řádků. Nenapsala mu ani pár řádek/řádků. Petr uměl číst mezi řádky.
Tohle jídlo je z brambor. (mužský rod označuje rostlinu, ženský rod plod, totéž platí pro okurku). Bramborová medaile = 4. místo
Můj dědeček vypěstoval obří okurku/okurky. Okurková sezona = období, kdy se nic neděje a noviny nemají o čem psát (často v době letních prázdnin)
V obchodě měli velký výběr kožených pásků. V papírnictví prodávali několik lepicích pásek. Vyplatní páska = malý list papíru, kde je přehled odpracovaných hodin, hodinové sazby, čerpání dovolené apod. (dřív jsme dostávali společně s výplatou fyzicky, nyní už spíš na e-mail)
Zbylá cvičení na handoutu jsou za domácí úkol.
-