Section outline

    • Prozkoumejte možnosti, které vám nabízí následující stránky:

      https://prirucka.ujc.cas.cz/

      https://www.nechybujte.cz/ 

      https://www.korpus.cz/slovo-v-kostce/

      https://ufal.mff.cuni.cz/vallex/3.5/

      Zkuste s jejich pomocí vyřešit otázky v handoutu.

    • To, že v češtině rozlišujeme mužský rod neživotný a životný, ženský rod a střední rod určitě víte. Přemýšlejte o tom, zda dokážete bez problémů určit rod u slov ze seznamu. Jsou v tom nějaké háčky? Je někde víc možností?

      Doplnění z hodiny:

      nebožtík - staročesky nejprve ve významu nebožák, nebohý (původně ve významu ten, kdo nemá podíl, bohatství)

      Motol - o původu jména bohužel nevíme nic.

    • Cvičení 1 jsme udělali na hodině:

      Zemědělci sázeli ředvičky do řádek/řádků. Nenapsala mu ani pár řádek/řádků. Petr uměl číst mezi řádky.

      Tohle jídlo je z brambor. (mužský rod označuje rostlinu, ženský rod plod, totéž platí pro okurku). Bramborová medaile = 4. místo

      Můj dědeček vypěstoval obří okurku/okurky. Okurková sezona = období, kdy se nic neděje a noviny nemají o čem psát (často v době letních prázdnin)

      V obchodě měli velký výběr kožených pásků. V papírnictví prodávali několik lepicích pásek. Vyplatní páska = malý list papíru, kde je přehled odpracovaných hodin, hodinové sazby, čerpání dovolené apod. (dřív jsme dostávali společně s výplatou fyzicky, nyní už spíš na e-mail)

      Zbylá cvičení na handoutu jsou za domácí úkol.