Section outline

    • Nově koncipovaný kurz, který si klade za cíl propojit následující tematické okruhy:

      1) Obecné poznatky o jazyce a vývoj českého jazyka.

      2) Shrnutí poznatků oborové didaktiky češtiny: obsah, metody, organizace a formy práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ.

      3) Teorie a specifikum vyučovacího procesu v předmětu český jazyk.

      4) Práce se základními pedagogickými a didaktickými dokumenty a materiály.

      5) Úvod do psychodidaktiky předmětu.

      Aktuální infromace k zimnímu semestru 2020/2021:

      Nezmění-li se epidemiologická situace a vydaná nařízení, výuka bude probíhat online, a to v reálném čase rozvrhu ve virtuálním univerzitním prostředí Adobe Connect. Studující se do virtuální místnosti dostanou zkopírováním příslušného internetového odkazu. Doporučuji studentům, aby si aplikaci Adobe Connect nainstalovali, resp. vyzkoušeli s dostatečným předstihem.

      On-line setkání se uskuteční 11.11.2020 12:35 - 18:35 na adrese https://el.lf1.cuni.cz/kscjiv (nutno mít staženou aplikaci Adobe Connect).

      Pro úspěšnou práci v semináři je nezbytně nutné, aby frekventanti měli k dispozici skripta Michalové - Šmejkalové (viz seznam literatury).

       Podmínky zakončení předmětu se nemění.

      Literatura:

      Povinná literatura:

      HAVLOVÁ, I., ŠTĚRBOVÁ L., SCHNEIDEROVÁ E.: Český jazyk A pro studující 1. Stupně ZŠ a SpPg. Praha: UK PedF, 1999.
      Michalová, Blanka a Šmejkalová, Martina. Cvičení a texty k vývoji českého jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 53 s. .ISBN 80-7290-186-9

      Doporučená literatura k opakování:
      KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z.: Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1996.

      SVOBODOVÁ, I. - ŠIMANDL, J. - ČERNÁ, A. - UHLÍŘOVÁ, L.: Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002.

      PRAVDOVÁ, M. - SVOBODOVÁ, I:. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014.

      HUBÁČEK, J. a kol.: Čeština pro učitele. Vade Mecum Bohemiae, 2010.

       Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008.

      Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století. I-IV. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

      Rozšiřující literatura:

      Babušová, G. Komunikační činnosti v teroii a praxi. Praha 2014.
      Brabcová, R. a kol.: Didaktika českého jazyka. SPN Praha 1990.
      Hubáček, J.: Didaktika slohu. Praha 1991.
      Macháčková - Vejvodová: Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující 1. st. ZŠ. Plzeň 1991.
      Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.
      Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ - aktuálně užívané řady učebnic na ZŠ.
      Články a studie v odborných časopisech a sbornících, např. v Didaktických studiích.

      Požadavky ke kontrole studia: aktivní účast na semináři,  seminární práce spojující téma vývoje jazyka s konkrétní kurikulární oblastí na 1. stupni ZŠ (mailem do 14. 12. 2020), dodržení nabytých didaktických zásad.

    • Zde je prostor pro vaše dotazy.