Osnova sekce

  • LITERATURA K PIAGETOVI

    Zkoušeno bude
    PIAGET, Jean a INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. (Praha: SPN, 1970; Praha: Portál 1997-2014)

    Doporučená
    Hlavní Piagetova díla, k nimž je Psychologie dítěte úvodem (rok vydání originálu/první vydání anglického překladu)

    1. konstrukce
    – The origins of intelligence in children - 1936/1952
    – The Childs Construction of Reality – 1937/1951
    – Play, dreams and imitation in childhood - 1945/1951

    2. konstrukce
    – Language and thought in the child - 1923/1926

    – The child's conception of the world - 1926/1929
    – The child's conception of physical causality - 1927/1930

    – The early growth of logic in the child - 1959/1964
    – The child's conception of number - 1941/1952
    – The child's construction of quantities - 1941/1974
    – The child's conception of time - 1946/1969
    – The child's conception of movement and speed - 1946/1970
    – The child's conception of space - 1948/1956
    – The child's conception of geometry - 1948/1960

    – The moral judgement of the child - 1932/1932

    3. konstrukce
    – The origin of the idea of chance in children - 1951/1975
    – The growth of logical thinking from childhood to adolescence - 1955/1958

    OTÁZKY K PSYCHOLOGII DÍTĚTE

    (Student si losuje jednu z šesti otázek.)

    1. Vývoj senzomotorických schémat v Psychologii dítěte
    -První ze tří konstrukcí duševního vývoje; úvod ke studiu
    -Pojetí výchozího a konečného stavu souhrnně; pojetí reflexů; charakteristiky a ilustrace jednotlivých 6 stadií

    2. Vývoj konkrétních operací v Psychologii dítěte
    -Druhá ze tří konstrukcí duševního vývoje; úvod ke studiu
    -Pojetí výchozího a konečného stavu souhrnně; klasifikace operací; předoperační/magická předkauzalita; příklad zachování množství

    3. Vývoj formálních operací v Psychologii dítěte
    -Třetí ze tří konstrukcí duševního vývoje; úvod ke studiu
    -Pojetí výchozího a konečného stavu souhrnně; kombinace (příklad labutě); kvaternalita (příklad pohybujícího se objektu a lampy)

    4. Operace
    -Charakteristika; vs. reprezentace; vs. senzomotorická schémata; konkrétní (klasifikace) vs. formální (kombinace, kvaternalita)

    5. Egocentrismus
    -Centrace vs. decentrace: senzomotorická, předoperační, operační; kognitivní vs. mravní (anomie vs. heteronomie vs. autonomie)

    6. Ekvilibrium
    -Asimilace vs. akomodace; ekvilibrium senzomotorické, konkrétně operační, formálně operační; samoregulace vs. dědičnost, prostředí, sociální transmise