Section outline

  • Zachycení slovní zásoby ve slovnících – úvod do lexikografie

    Odborná literatura k 2. přednášce:

    Příruční mluvnice češtiny, s.104–108.



    • 1. Přečtěte si motto k 1. a 2. přednášce a zapište:

      1.1 hlavní myšlenku

      1.2 vlastní interpretaci obsahu (výklad smyslu) 

      1.3 souvislost mezi nimi (pokuste se najít)

      Motto 1. přednášky:

      Vědomí nás všech myslí týmiž slovy; je to, jako by to bylo jedno vědomí ve všech těch paličatých hlavách. Řekneme-li třeba „sněženka“ nebo „dobrý den“, nikdo jiný nám nerozumí, ale my si rozumíme, jako bychom na sebe spiklenecky mrkli. A kdyby to bylo sebe nepatrnější a bezcennější slovo, dejme tomu „pápěrka“ nebo „padavče“, považte, že to je kousek vědomí miliónů lidí, a tedy něco tak ohromného, že se to vylíčit nedá. Řeč je duše a vědomí národa…"                        (Karel Čapek)

      Motto 2. přednášky:

      „Slovník národního jazyka náleží mezi první potřebnosti vzdělaného člověka.“

      (J. Jungmann: Slovník česko-německý, 1834–1839)


      2. Najděte česká slova, která vyjadřují různou intenzitu 

       2.1  spánku

       2.2 pláče

       2.3 smíchu.

      2.4 Seřaďte tato slova od nejméně intenzivních k nejintenzivnějším.

      3. Zjistěte, jaké existují encyklopedické (naučné) slovníky pro váš mateřský jazyk. Který je nejstarší? Srovnejte s Ottovým slovníkem naučným (viz 2. přednáška).

      Vypracovaný písemný úkol (3 cvičení) vložte do fóra Písemný úkol v semináři 16. 10

    • Připravte si prosím prezentaci vybraného slovníku na seminář podle časového harmonogramu v přiloženém souboru.