Généralités
Section outline
-
-
Tento kurz byl podpořen z projektu Národního plánu obnovy: Transformace pro VŠ na UK, reg. č. NPO_UK_MSMT-16602/2022
Veškerý obsah kurzu podléhá licenci Creative Commons – Uveďte původ 4.0 mezinárodní licence
-
Základní informace
Vážení studující,
tento on-line kurz je určen studujícím předmět Etika pro sociální práci na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy.
Přeji Vám, aby informace či testy, které jsou v tomto kurzu, byly pomocí nejen pro splnění jednoho z předmětů na Univerzitě Karlově, ale také pro společné utváření občanské společnosti,
Zuzana Svobodová
-
Tyto webové stránky obsahují rozšiřující informace k profesní etice, jejich prostudování není povinné.
-
Sylabus kurzu
Vysvětlení základních cílů kurzu a podmínek jeho absolvování. Závěrečný test a písemná práce jako hlavní podmínky zakončení kurzu.
Definice a objasnění základních pojmů užívaných v etice (etika, morálka, mrav, étos, moralita, mravnost).
Antropologické otázky související s etickou problematikou, lidství člověka jako možnost. Vztah, relace, člověk jako vztahová bytost, dialogičnost, integrita, charakter a kompetence, nebezpečí instrumentalizace či reifikace, od možnosti přes uskutečňování k uskutečnění, tvořivost, netvořivé fungování, tvořivé bytí, svobodná volba, prostor soukromý a veřejný, jednání a promlouvání jako politické činnosti, příčiny rezignace na tvořivost, myšlení a lidskost, tolerance a pohostinnost.
Různé morálky, různé etické otázky, různé odpovědi na etické otázky, různá objasňování přístupů v etice. Základní rozlišení etických přístupů. Etika a kultura. Konfuciánská tradice. Etika v hinduismu. Islámská etika. Kulturní konflikt nebo dialog? Odlišné cíle, odlišné cesty, odlišné principy. Možnosti dialogu.
Etika a morálka v praxi. Způsoby pomoci v řešení etických dilemat. Etické kodexy obecně. Etické kodexy pro vybrané pomáhající profese (sociální pracovník, učitel). Vztahy či lidské vazby a jejich místo v etických kodexech.
-
Cíle kurzu
pomoci budoucím pracovníkům v pomáhajících profesích (vychovatelům, učitelům, asistentům pedagoga, sociálním pedagogům, sociálním pracovníkům, pracovníkům v sociálních službách a pod.)
- porozumět etice, profesní etice
- vnímat etická dilemata v rámci profese a řešit je na základě vlastní svobodné a rozumné reflexe, s úctou k lidské důstojnosti, v souladu s ideou lidských práv, ideou právnosti a hodnot rozvíjených v demokratické a právní společnosti.
-
Zde můžete aktivně vstoupit do diskuze k tomuto kurzu - připojovat své odpovědi, tvořit své vlastní otázky či připomínky apod.
-